Behöver justera lufttryck i äldre hydrofor. Hittar inte ventil. Kan jag finna det i toppen om jag öppnar muttern där?

• Expansionskärl för värmesystem med manometer, rörkopplingar och säkerhetsventil i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå metallobjekt, rostig bult, textur, närbild, inget sammanhang.
    Skapa konto
  • Metallbehållare med märkesplåt och handtag, används antagligen för industriellt eller tekniskt syfte.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Den har ingen luftventil.
Du får tömma den helt och sedan fylla den med vatten igen, då har du rätt luftryck i den.
Detta kan du behöva göra några gånger om året.
[länk]
perfekt, tusen tack! Då provar jag det!

V vaguely skrev:
perfekt, tusen tack! Då provar jag det!
Hej,
Ser att jag har en exakt likadan hydrofor som jag också behöver lufta nu. Min fråga är hur jag gör för att tömma ut allt vatten ur tanken? Som ni ser på bild 2 (närbilden) som j jag bilägger är det ett tapprör längst ner under själva tanken med ett skruvlock framför. Är det detta som jag ska skruva loss efter att jag så klart först tömt ur det vatten som töms när jag öppnar en vanlig kran i närheten? Antar det locket sitter hårt fast efter många år? Finns nåt knep, eller är det 5-56 och en rörtång som gäller? Eller hur gör jag annars så jag får tanken tom på vatten om det inte är detta tapprör som ska användas?

Sen har jag läst i annan tråd att man kan pumpa in mer luft än som kommer in av sig själv för att få bättre utfall, men det är jag osäker på om jag fattar hur det går till, så jag får nog nöja mig med att tömma allt vatten och sen fylla på med nytt vatten tills pumpen stannar av sig själv? Är det annars den nippel som sitter under själva glasröret? Kan man gå på mätaren sen hur mycket luft man ska pumpa in den vägen, alltså vad visaren ska stå på när man pumpat in lämplig mängd luft?

• Gammal hydrofor med mätare och ventil, placerad i ett rum med tillhörande rörsystem och avlagda hinkar på golvet.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal hydrofor med ett tapprör och skruvlock i nedre delen av tanken.
    Skapa konto
Öppna du kranar i närheten och samtidigt det du kallar tapprör. Tappröret har en kikventil längst ut med ett lock. Det är mässing så inget svårt att öppna. Börja med locket, där kan du använda en polygrip. När du fått loss det öppnar du själva ventilen dvs med den fyrkantiga axeln upptill. Som du ser finns ett streck i materialet där som visar stängt på tvärs och öppet längsmed. Du ska alltså vrida 90 grader från nuläget för att öppna och tvärtom för att stänga. Det spelar ingen roll vilket håll du vrider se bara till hur markeringen står öppet/stängt. Använd fast- eller skiftnyckel.

Sen väntar du till dess hydroforen är tom. Rinner det dåligt kan det vara igensatt så du kan rensa in i röret med tex någon ståltråd, lång mejsel etc.

Återställ genom att stänga ventilen och på med locket innan du startar pumpen. Om du vill fylla på extra luft med kompressor gör du det med fördel via samma ventil som du tappar ut. Det blir någorlunda vettigt utan att fylla luft så det kan du ta en annan gång.

//AI-översikt ChatGK100

Att få till lufttryck i din hydrofor. Du börjar med att tappa ur via bottenröret. Öppnna några kranar så luft kan komma in. Tömm ur till ca strax över skylten på tanken, stäng alla kranar. Du har som tur en luftventil ( lika en bilventil i funktion ) sittande under nivåröret. Fyll på luft till ca 1,5 bar och starta pumpen. Starttryck på pumpen cac 2 - 2,5 bar och stopp ca 4 - 4,5 bar

GK100 GK100 skrev:
Öppna du kranar i närheten och samtidigt det du kallar tapprör. Tappröret har en kikventil längst ut med ett lock. Det är mässing så inget svårt att öppna. Börja med locket, där kan du använda en polygrip. När du fått loss det öppnar du själva ventilen dvs med den fyrkantiga axeln upptill. Som du ser finns ett streck i materialet där som visar stängt på tvärs och öppet längsmed. Du ska alltså vrida 90 grader från nuläget för att öppna och tvärtom för att stänga. Det spelar ingen roll vilket håll du vrider se bara till hur markeringen står öppet/stängt. Använd fast- eller skiftnyckel.

Sen väntar du till dess hydroforen är tom. Rinner det dåligt kan det vara igensatt så du kan rensa in i röret med tex någon ståltråd, lång mejsel etc.

Återställ genom att stänga ventilen och på med locket innan du startar pumpen. Om du vill fylla på extra luft med kompressor gör du det med fördel via samma ventil som du tappar ut. Det blir någorlunda vettigt utan att fylla luft så det kan du ta en annan gång.

//AI-översikt ChatGK100
Tack för snabbt svar!
Min hydrofor är väl ganska full med vatten antar jag, så hur lång tid kan det ta att få ut allt vatten via denna lilla ventil längst ner? Jag antar man får ansluta en slang eller så där eftersom jag inte har någon golvbrunn i närheten i det rum hydroforen står i? Sprutar det med en kraftig stråle i början? Sen antar jag den blir svagare i takt med att vattennivån sjunker i tanken?

Och då är det alltså den lilla fyrkantiga "skruven" på överdelen av tappröret som syns på bilden som är själva ventilöppningsmekanismen? Inte heller den bör alltså sitta så hårt då utan lossa ganska enkelt med en skiftnyckel?

Jag skall ner till stugan igen i nästa vecka, tar en koll då. Ser jag att jag har full koll på momenten efter det, testar jag, annars kanske jag hör av mig igen?

B BUM skrev:
Tack för snabbt svar!
Min hydrofor är väl ganska full med vatten antar jag, så hur lång tid kan det ta att få ut allt vatten via denna lilla ventil längst ner? Jag antar man får ansluta en slang eller så där eftersom jag inte har någon golvbrunn i närheten i det rum hydroforen står i? Sprutar det med en kraftig stråle i början? Sen antar jag den blir svagare i takt med att vattennivån sjunker i tanken?

Och då är det alltså den lilla fyrkantiga "skruven" på överdelen av tappröret som syns på bilden som är själva ventilöppningsmekanismen? Inte heller den bör alltså sitta så hårt då utan lossa ganska enkelt med en skiftnyckel?

Jag skall ner till stugan igen i nästa vecka, tar en koll då. Ser jag att jag har full koll på momenten efter det, testar jag, annars kanske jag hör av mig igen?
Det avtar snabbt om den är "tom" på luft så det kan ta några timmar i värsta fall. Slang får du så klart använda fram till brunn eller annat bra ställe. Fyrkantiga skruven sitter inte heller så hårt oavsett. Du kan få lirka lite fram och tillbaks med den.

• Gilla
BUM
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.