el_richard skrev:
wago 222 , kostar 2 kr st.
u-båt, kostar 50 öre st
Inte riktigt vad de tar på classe... Dyrt att vara småfixare!

Ska köpa ett paket i morgon hos grossisten, ska ge den ärlig chans.

Måste prova...

Jag klämde mig på en för några år sedan, (när den va ny) kanske därför man är ANTI.

Återkommer med min bedömning...

Men håll med om att dom andra wagoplupparna är värdelösa... :-)

Kör Wago222 när något skall anslutas till EKK eller liknande, när det bara är FK duger vanliga skruvade toppklämmor gott.

el_richard skrev:
Ska köpa ett paket i morgon hos grossisten, ska ge den ärlig chans.

Måste prova...

Jag klämde mig på en för några år sedan, (när den va ny) kanske därför man är ANTI.

Återkommer med min bedömning...

Men håll med om att dom andra wagoplupparna är värdelösa... :-)
Tycker jag du ska göra.
Vanliga Wago 773 kan jag hålla med om är sämre. Ubåt mot 773 så vinner ubåt.
Mina krav är att det skall va lätt att få loss och ändra om.

Varför denna tidsfixering.. Jo, för att folk går på accord och vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Fort men fel eller dålig kvalite om man så vill. Nej tacka vet jag löpande jobb utan stress men med tomteluvor...:D

Har aldrig jobbat på accord men, ju fortare och ju effektivare jag kan göra mitt jobb ju lugnare kan jag ta det.
Mina jobb är oftast beräknade av någon som inte har haft ett verktyg i handen på många år. Som gärna inte vill se det att problem uppstår när man minst anar det. Därför vill man använda material som är lätt att arbeta med, ger hög kvalité samt spar tid. Så man kan jobba utan stress även om det strular. Ett löpande jobb för min del är sällan stressfritt då kunden inte vill betala för att du går å latar dig. Din kostnad för arbetstid sticker mer i ögonen än priset på materialet.
På samma sätt som jag använder Wago 222 så finner du aldrig några använda bitar list eller rör i min bil.
eller skruv som ligger osorterat. Sånt slängs då det är för dyrt att ta vara på.

Hade mina chefter fått bestämma över vad jag skall använda för matl så hade vi haft torex och ubåtar i bulkförpakning :) Det är billigt att lagerföra. Men som tur är så får dom inte bestämma vad jag skall använda. :D

frohike skrev:
Har aldrig jobbat på accord men, ju fortare och ju effektivare jag kan göra mitt jobb ju lugnare kan jag ta det.
Mina jobb är oftast beräknade av någon som inte har haft ett verktyg i handen på många år. Som gärna inte vill se det att problem uppstår när man minst anar det. Därför vill man använda material som är lätt att arbeta med, ger hög kvalité samt spar tid. Så man kan jobba utan stress även om det strular. Ett löpande jobb för min del är sällan stressfritt då kunden inte vill betala för att du går å latar dig. Din kostnad för arbetstid sticker mer i ögonen än priset på materialet.
På samma sätt som jag använder Wago 222 så finner du aldrig några använda bitar list eller rör i min bil.
eller skruv som ligger osorterat. Sånt slängs då det är för dyrt att ta vara på.

Hade mina chefter fått bestämma över vad jag skall använda för matl så hade vi haft torex och ubåtar i bulkförpakning :) Det är billigt att lagerföra. Men som tur är så får dom inte bestämma vad jag skall använda. :D
De använda bitarna och andra rester har nog redan kunden fått betala för dessutom ;)

frohike skrev:
Ett löpande jobb för min del är sällan stressfritt då kunden inte vill betala för att du går å latar dig. Din kostnad för arbetstid sticker mer i ögonen än priset på materialet.
Vem går och latar sig bara för att man knackar till det där lilla extra på kulon så den blir rak och ligger fint efter listen, eller efterdrar centralen som man nyss kopplat in eller i lugn och ro planerar jobbet när man kommer dit för att göra det så snyggt som möjligt ur en estetisk synvinkel? Jag kan oxå om jag vill, göra ett val om jag vill använda ett material som tar längre tid att montera men som håller längre tex.. Eller vad nu anledningen än må vara.

Jag har aldrig fått ett klagomål på timtiden, men det är väldigt ofta jag får höra att fy rackarns vad de där uttagen var dyra eller kabeln osv..

På accord kör man bara på för att göra sig pengar. Lika på arbeten med tidsbestämd tidsåtgång.

Kan förövrigt säga att jag sorterar inte heller min skruv, utan slänger den i en låda med diverse i som man kan plocka reda på sen om man skulle få dötid. Matlåda äter jag oftast inte heller, då jag hellre äter ute.

el_richard skrev:
wago 222 den har väl bara 3 ingångar, kostar 2 kr st. bökigt att öppna, stela fingrar.

u-båt 4 kablar, kostar 50 öre st
Ja, efter att som sagt hittat en dålig jord pga dåligt skruvad torix (av elektriker dessutom, inte undertecknad), så håller jag nu på u-båtar. Särskilt för hemmapulande så vill jag tro att de är lättare att kontrollera att de är riktiga och svårare att misslyckas med från början också för den delen. Tidsåtgången är heller inte lika kritisk i det fallet.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, efter att som sagt hittat en dålig jord pga dåligt skruvad torix (av elektriker dessutom, inte undertecknad), så håller jag nu på u-båtar. Särskilt för hemmapulande så vill jag tro att de är lättare att kontrollera att de är riktiga och svårare att misslyckas med från början också för den delen. Tidsåtgången är heller inte lika kritisk i det fallet.
Allt går att misslyckas med.. Speciellt om man är en klåpare. Vissa kan förstöra ett järnspett om de får det i handen..

Jag hade också problem till en början med torix (tomteluvorna) men det var löst när vi fick reda på problemets källa. Jag gick som lärling med en betydligt äldre man som skulle lära mig. I varje dosa han hade kopplat var det alltid ngt fel. Han skalade trådarna för kort och hade även behövt glasögon. Det var lätt att skylla på lärlingen, men när felet uppdagades fick han krypa till korset. Han har numera fått sparken.

Lär dig rätt så är det inga problem. Jag har aldrig misslyckats med torix, men inte heller med wago. Grejen är den att smaken är som baken.. Delad. Min mening är att torixen är 100 ggr lättare att koppla isär.. Därför väljer jag dem. Men även på priset..

• Gilla
AdnanH
  • Laddar…
Räv3n skrev:
Lär dig rätt så är det inga problem. Jag har aldrig misslyckats med torix, men inte heller med wago. Grejen är den att smaken är som baken.. Delad. Min mening är att torixen är 100 ggr lättare att koppla isär.. Därför väljer jag dem. Men även på priset..
Ja, jag har egentligen inte skruva torix sedan gymnasiet. Det jag gjort på senare år har varit nästan 100% EKK, och då skarvar man ju i dosa. Wago har jag bara stött på två gånger (när jag skulle ta isär) och haft ett litet h-vete med. Jag håller nog ändå på att man som hemmapulare har lättare att se att man fått en u-båt rätt, och den är i alla fall inte svår att ta isär. Men jag förstår att ett proffs som gör det här hela dagarna gärna använder något smidigare.

Det är ca 5 år sedan vi "övergav" torix till förmån för Wago, När man blir van och "vet" hur dom ska hanteras är dom överlägsna och kostnaden blir mycket nära torex om man använder tvåor där tvåor räcker fyror där fyror räcker osv. Tar jag snittpriset på 2-4-6 or blir kostnaden 4 öre större än kostnaden för torix men tidsåtgången med wago är ej halva. Och det är ju inte ofta man måste lossa en koppling och göra om, och skulle tålamodet tryta kan man ju klippa loss ledningarna.

Mikael_L
elmont skrev:
..... Och det är ju inte ofta man måste lossa en koppling och göra om, och skulle tålamodet tryta kan man ju klippa loss ledningarna.
Jag har också svårt att förstå anledningen till att så många tycker det är så viktigt att kunna koppla loss.
Det måste väl i de flesta fall röra sig om misstag man själv gör under installationen då ... :rolleyes: ;)

Kopplar jag loss en torix brukar jag ofta vara sugen på att klippa om kabeländarna ändå. Det spretiga råttbo man har kvar när torixen väl släppt loss känns inte så övertygande säkert att skruva ihop igen... (Men det är väl kanske inga problem, det är bara min känsla).

Gissar på att anledningen till att många här vill kunna lossa och sätta ihop flera gånger har att göra med att elen förändras hela tiden vid renovering i gamla hus till skilland mot ett rent nybygge.

• Gilla
rayab
  • Laddar…
Rätt gissat och elen i min verkstad har gjorts om sisådär en tre gånger. Torix förstås *S*
Så nu har jag nästan blivit av med allt vad Waco heter (internt skämt för maskinfetischister *S*)

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.