Hej, jag märkte att det hänger ut en sockerbit från normcentralem, misstänker att det kan vara från köksrenoveringen i vintras. (Senast vi hade en elektriker här och de drog fram lite nya grupper)
Gissar att de missat detta när de skruvade på kapslingen/locket. Kan/ får jag lossa på locket och peta in den i centralen?
Och hur gör jag rent praktiskt? Slår av huvudströmbrytaren, lossar på skruvarna till kapslingen och petar in sockerbiten?
Ska säga att jag har respekt för el, och pillar inte med det själv, men misstänker att jag varken kan få hit entreprenören eller en elektriker för detta.
Langar med en bild för beskrivning
Gissar att de missat detta när de skruvade på kapslingen/locket. Kan/ får jag lossa på locket och peta in den i centralen?
Och hur gör jag rent praktiskt? Slår av huvudströmbrytaren, lossar på skruvarna till kapslingen och petar in sockerbiten?
Ska säga att jag har respekt för el, och pillar inte med det själv, men misstänker att jag varken kan få hit entreprenören eller en elektriker för detta.
Langar med en bild för beskrivning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom 4 stjärnskruvarna i varje hörn, ta det lite försiktigt med en så stor mejsel som går i , för liten kan spräcka skallen, dom ska ut så dom skramlar och blir kvar i hålet. Ta tag i sidorna och dra ut, kanske ruska på locket lite. När det sätts tilllbaka sä kan säkringarna ta i locket, då får du försöka få dom att gå i hålen. När skruvarna dras i, så bara så långt att skallen hamnar jäms med, tar du får hårt kan dom gå sänder eller fasta, så det nästan inte går att skruva ur igen.
Ok, låter som att jag borde klara det. Man behöver inte vara skraj, så länge man har slagit av huvudbrytaren va?
Det finns fortfarande ström på ledarna till huvudströmbrytaren, så undvik att stoppa in händerna vid området kring brytaren.S Snabelhund skrev:
Om locket är lite bökigt att få loss är det lätt hänt att man instinktivt råkar stoppa in fingrarna på fel ställe trots att man intellektuellt vet att man inte ska göra det.
Jag brukar slå av alla dvärbrytare och sedan huvudbrytaren. Vill du ha det helt strömlöst kan du även skruva ut huvudsäkringarna som ett sista steg, då bör hela centralen vara strömlös.
Jag skriver "bör vara strömlös" för att konstiga och felaktiga kopplingar händer, så länge du inte har provat att det faktiskt är strömlöst, förutsätt att det fortfarande kan finns ström i centralen och agera med försiktighet.
Okej, tack! Men är bedömningen att man som lekman kan lösa det? Eller är risken att det ”trillar ut” fler grejer om jag lossar kåpan? Tänker att isåfall får jag försöka få hit nån som fixar det
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Man kan ju också fråga sig varför det finns kvar sockerbitar som inte är anslutna till något i centralen?
Jag hade ringt elektrikern jag betalade för jobbet och bett dem komma ut och göra klart det.....
Jag hade ringt elektrikern jag betalade för jobbet och bett dem komma ut och göra klart det.....
Rimlig fråga. Det var del av en köksrenovering, (underentreprenör) så gissningsvis är det en rest från någon tidigare elektriker.Dan_Johansson skrev:
Tänker att de inte ser det som ”deras”jobb dvs de gjorde bara det eljobbet som berörde köksrenoveringen
Klicka här för att svara
