1 386 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Lösning timmervägg förborrade
Hej,
Jag bygger ett hus i lamelltimmer där 30mm vertikala hål är borrade från tak till golv, för att dosborra in mot.
Jag utför själva borrandet och har även funderat en del över bästa lösning för kabeldragning i väggen.
Problemet:
På några ställen har jag 3st strömbrytare + vägguttag. Det blir ju några ledare. (7st?)
Man får ju inte ner två stycken 16mm rör, så jag hade tänkt att ett 16mm flexrör till brytarna och en 3G-kabel direkt ner till uttaget, vore en god lösning.
Då skulle de även vara enkelt att dela upp på enskilda säkringar (ett plus kanske?)
Min elektriker vill att jag borrar lite mer vid brytaren för att få plats med dosa för vidarekoppling ner mot vägguttag.med 20mm ner till brytarna och 16mm vidare till uttag. (lekmannaförklaring av mig).
Jag tycker min lösning är bättre, men jag är ju inte elektriker
Någon som har bra motivering eller en ännu bättre ide?
Jag bygger ett hus i lamelltimmer där 30mm vertikala hål är borrade från tak till golv, för att dosborra in mot.
Jag utför själva borrandet och har även funderat en del över bästa lösning för kabeldragning i väggen.
Problemet:
På några ställen har jag 3st strömbrytare + vägguttag. Det blir ju några ledare. (7st?)
Man får ju inte ner två stycken 16mm rör, så jag hade tänkt att ett 16mm flexrör till brytarna och en 3G-kabel direkt ner till uttaget, vore en god lösning.
Då skulle de även vara enkelt att dela upp på enskilda säkringar (ett plus kanske?)
Min elektriker vill att jag borrar lite mer vid brytaren för att få plats med dosa för vidarekoppling ner mot vägguttag.med 20mm ner till brytarna och 16mm vidare till uttag. (lekmannaförklaring av mig).
Jag tycker min lösning är bättre, men jag är ju inte elektriker
Någon som har bra motivering eller en ännu bättre ide?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Om man pratar om samma grupp så är helt klart ett (grövre) rör bättre än två mellan A - B, det blir helt enkelt mindre koppar.
Om man funderar på att mata nån dosa från en annan grupp så måste det bestämmas i förväg så att grupperna kan hållas isär hela vägen via olika ledningar och kopplingsdosor. Det kan vara svårt att få till det i efterhand, speciellt om det är infällt.
Vad för slags apparatdosor kommer det att bli? ROT-dosor?
Om man funderar på att mata nån dosa från en annan grupp så måste det bestämmas i förväg så att grupperna kan hållas isär hela vägen via olika ledningar och kopplingsdosor. Det kan vara svårt att få till det i efterhand, speciellt om det är infällt.
Och tre tändtrådar, fas, nolla, jord får jag till 6 trådar Och gör som "din" elektriker vill så blir det nog bra, för oftast har dom rätt hyfsad koll på det dom gör. Och skulle h*n ha dålig koll så tycker jag att du ska byta ut elektrikern.
Aha, ok. Det är nog inte aktuellt. Så att hålla isär dem upp i vägg spelar ju ingen positiv roll då heller.Bo.Siltberg skrev:
Om man pratar om samma grupp så är helt klart ett (grövre) rör bättre än två mellan A - B, det blir helt enkelt mindre koppar.
Ja, rotdosor. Att tillägga är att jag har 240mm väggar, så 120mm in till hålet. Detta kräver ju lite pyssel när man ska vidarekoppla. Man får helt enkelt borra upp mycket mer etc. då den ska in till brytarna och sen vända ner till uttaget. Vill helst undvika att karva i timret för mycket. Därför tyckte jag min ide var "smidigare".
Får man vidarekoppla fas från brytarna ner till uttaget? Då blir det ju 6 st ledare, vilket inte förändrar problemet dock.
Elektrikern har säkert jättebra koll. På funktion. Han borrar ju inte heller..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ja man får vidarekoppla en fas. Men se det som en kopplingsdosa som fördelar fasen till strömbrytarna och till uttaget. Man bör undvika att rent konkret använda strömbrytaren som kopplingsplint, utan göra fördelningen i kopplingsdosa (med toppklämmor bakom strömbrytaren).
Detta leder osökt in på kopplingsutrymmet bakom strömbrytarna. Enkelisolerade ledare vill man inte ha liggande i en träkonstruktion. De ska skyddas av brandresistent och självslocknande materiel som slang och dosor. Hur har elektrikern tänkt att lösa detta? Fiska slang ut till en ROT-dosa?
Detta leder osökt in på kopplingsutrymmet bakom strömbrytarna. Enkelisolerade ledare vill man inte ha liggande i en träkonstruktion. De ska skyddas av brandresistent och självslocknande materiel som slang och dosor. Hur har elektrikern tänkt att lösa detta? Fiska slang ut till en ROT-dosa?
Det var ett intressant sätt att bygga. Kör du i egen regi eller är det en hustillverkare som bygger? Du borde kunna fråga dem hur det är tänkt att lösas.
I en svensk kontext är det slang fram till ROT-dosa som gäller. Kabel är godkänt men udda.
I det specifika fallet är det enkelt löst med 20 mm slang till brytarna (och därifrån 16 mm till uttagen) men det väcker en hel del andra frågor om var du drar alla andra slangar.
Den typen av byggande känns spontant mycket enklare att förse med en utanpåliggande installation.
I en svensk kontext är det slang fram till ROT-dosa som gäller. Kabel är godkänt men udda.
I det specifika fallet är det enkelt löst med 20 mm slang till brytarna (och därifrån 16 mm till uttagen) men det väcker en hel del andra frågor om var du drar alla andra slangar.
Den typen av byggande känns spontant mycket enklare att förse med en utanpåliggande installation.
Man kan också vara lite modern och spara in lite jobb genom att bara dra ett nät med fas, nolla och jord till alla uttag och belysningar. Sedan använder man ett trådlöst system, typ z-wave till alla brytare. Då kan du klara dig helt utan borrning och dosor där du vill ha brytarna
Jag provborrade idag tillsammans med elektrikern och drog slang. Det var inte så utrymmeskrävande, ej heller särskilt krångligt att få ner slangen. På ett ställe där jag vill ha tre strömbrytare blir det eventuellt dubbel dosa för lite mer plats.
Lite z-wave eller 433 blir det. Dock önskar jag minst en "trådad" strömbrytare till varje lampa. Men kan undvika en del trapp då.
Lite z-wave eller 433 blir det. Dock önskar jag minst en "trådad" strömbrytare till varje lampa. Men kan undvika en del trapp då.
Klicka här för att svara