1 386 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Lösning timmervägg förborrade
Hej,
Jag bygger ett hus i lamelltimmer där 30mm vertikala hål är borrade från tak till golv, för att dosborra in mot.
Jag utför själva borrandet och har även funderat en del över bästa lösning för kabeldragning i väggen.
Problemet:
På några ställen har jag 3st strömbrytare + vägguttag. Det blir ju några ledare. (7st?)
Man får ju inte ner två stycken 16mm rör, så jag hade tänkt att ett 16mm flexrör till brytarna och en 3G-kabel direkt ner till uttaget, vore en god lösning.
Då skulle de även vara enkelt att dela upp på enskilda säkringar (ett plus kanske?)
Min elektriker vill att jag borrar lite mer vid brytaren för att få plats med dosa för vidarekoppling ner mot vägguttag.med 20mm ner till brytarna och 16mm vidare till uttag. (lekmannaförklaring av mig).
Jag tycker min lösning är bättre, men jag är ju inte elektriker
Någon som har bra motivering eller en ännu bättre ide?
Jag bygger ett hus i lamelltimmer där 30mm vertikala hål är borrade från tak till golv, för att dosborra in mot.
Jag utför själva borrandet och har även funderat en del över bästa lösning för kabeldragning i väggen.
Problemet:
På några ställen har jag 3st strömbrytare + vägguttag. Det blir ju några ledare. (7st?)
Man får ju inte ner två stycken 16mm rör, så jag hade tänkt att ett 16mm flexrör till brytarna och en 3G-kabel direkt ner till uttaget, vore en god lösning.
Då skulle de även vara enkelt att dela upp på enskilda säkringar (ett plus kanske?)
Min elektriker vill att jag borrar lite mer vid brytaren för att få plats med dosa för vidarekoppling ner mot vägguttag.med 20mm ner till brytarna och 16mm vidare till uttag. (lekmannaförklaring av mig).
Jag tycker min lösning är bättre, men jag är ju inte elektriker
Någon som har bra motivering eller en ännu bättre ide?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg