Fyll en 10liters hink, klocka tiden. --> räkna ut flödet. Blir noggrannare att fylla en hink än att fylla ett litermått. Praktiskt om man ska mäta lite större flöden såsom flödet genom en poolfilterpump.D Daaaaaniel skrev:
Är man riktigt duktig så väger man hinken, så får man ännu bättre noggrannhet om 10liters hinken inte är så bra graderad.
Plats finns. Vi får plats med en vattentank eller två.Fotografen skrev:
Du skall mäta trycket när du inte har ett flöde! Alla kranar i huset är stängda.D Daaaaaniel skrev:
Jämför en trädgårdsslang och öppna ventilen i väggen bara lite, det kommer bara lite vatten och inget tryck, men om du du stänger strålmunstycket så byggs trycket upp i slangen och man får fullt tryck i några sekunder.
Med en hydrofor lagrar man flöde under en en längre tid kanske 3-5 l/min, för att ta ut flödet under en kort tid. T.ex en dusch med 30-40 l/min.
Dessvärre inte. Ledningen är vårt ansvar fram till ”anslutningspunkten”, dvs avstängningensventilen; servisventilen. I vårt fall ligger den en bra bit ut i gatan vilket gör att både bilgata och trottoar måste grävas upp och asfalteras om, och under tiden stängas av med stora betongblock = snordyrt.kulle skrev:
Någon som kan rekommendera specifik pump / tank etc?
Yes med en sådan kan du plockat ut 50-100 liter men högt tryck/flöde. Sedan behöver systemet kanske 10 minuter för att bygga upp trycket på nytt.P Mattiaz skrev:
Om röret verkligen är tillplattat kanske det skulle gå att lista ut var genom att filma det inifrån.
Överlämningspunkten brukar ligga i direkt anslutning till gränsen. Med de summorna kan du ju nästan köpa grävmaskinen också.
Tack!Ulltand skrev:
Då borde jag kunna plocka ut 100-200liter om jag går på en 300L-tank?
räcker det med en sån, eller bör jag ha någon pump också?