B
D Daaaaaniel skrev:
Förlåt mig, inte meningen att märka ord eller potentiell felstavning; vad är en hinkometer?
Google gav inga svar i frågan :)
[länk]
Fyll en 10liters hink, klocka tiden. --> räkna ut flödet. Blir noggrannare att fylla en hink än att fylla ett litermått. Praktiskt om man ska mäta lite större flöden såsom flödet genom en poolfilterpump.

Är man riktigt duktig så väger man hinken, så får man ännu bättre noggrannhet om 10liters hinken inte är så bra graderad.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har ni för tryck vid noll flöde?
Är trycket ok räcker det med en hydrofor med en backventil på inloppet, och ni har sedan ok flöde sålänge tanken räcker utan pump. Välj storlek på tank efter behov. Nackdelen är att den tar plats.
Plats finns. Vi får plats med en vattentank eller två.

kulle
Om ni nu skulle gräva upp och det visar sig att ledningen är tillplattad utanför er tomtgräns, är det inte då kommunens sak att laga det ??

D Daaaaaniel skrev:
Vi har mätt tryck och konstaterat att det är kasst, under 1 bar. Så någon ytterligare tryckmätare behövs inte.
Du skall mäta trycket när du inte har ett flöde! Alla kranar i huset är stängda.

Jämför en trädgårdsslang och öppna ventilen i väggen bara lite, det kommer bara lite vatten och inget tryck, men om du du stänger strålmunstycket så byggs trycket upp i slangen och man får fullt tryck i några sekunder.
Med en hydrofor lagrar man flöde under en en längre tid kanske 3-5 l/min, för att ta ut flödet under en kort tid. T.ex en dusch med 30-40 l/min.

kulle kulle skrev:
Om ni nu skulle gräva upp och det visar sig att ledningen är tillplattad utanför er tomtgräns, är det inte då kommunens sak att laga det ??
Dessvärre inte. Ledningen är vårt ansvar fram till ”anslutningspunkten”, dvs avstängningensventilen; servisventilen. I vårt fall ligger den en bra bit ut i gatan vilket gör att både bilgata och trottoar måste grävas upp och asfalteras om, och under tiden stängas av med stora betongblock = snordyrt.

Någon som kan rekommendera specifik pump / tank etc?

B
Svårt att kunna göra det eftersom tillgängligt flöde vid fullt öppen ventil är helt okänt.

Kan ni inte bara gräva upp på tomten och skarva?
När man bytte ledningen och servicer här så grävde de in nån meter i trädgården och skarvade...

P Mattiaz skrev:
[länk]

Din VVS-kille borde kunna lösa det enkelt. Du behöver en backventil på inkommande vatten också.
Yes med en sådan kan du plockat ut 50-100 liter men högt tryck/flöde. Sedan behöver systemet kanske 10 minuter för att bygga upp trycket på nytt.

Om röret verkligen är tillplattat kanske det skulle gå att lista ut var genom att filma det inifrån.

Överlämningspunkten brukar ligga i direkt anslutning till gränsen. Med de summorna kan du ju nästan köpa grävmaskinen också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
[länk]

Din VVS-kille borde kunna lösa det enkelt. Du behöver en backventil på inkommande vatten också.
Tack!
Lika bra att gå på en 300Liter i så fall när man ändå är i farten. Överkomlig kostnad.

D Daniel 109 skrev:
Överlämningspunkten brukar ligga i direkt anslutning till gränsen. Med de summorna kan du ju nästan köpa grävmaskinen också.
i detta fall ligger den cirka 3meter från fastighetsgränsen.
Problemet är inte bara själv grävandet. Utan tillkommande asfaltering, vägavstängning etc

Ulltand Ulltand skrev:
Yes med en sådan kan du plockat ut 50-100 liter men högt tryck/flöde. Sedan behöver systemet kanske 10 minuter för att bygga upp trycket på nytt.

Om röret verkligen är tillplattat kanske det skulle gå att lista ut var genom att filma det inifrån.
Tack!

Då borde jag kunna plocka ut 100-200liter om jag går på en 300L-tank?

räcker det med en sån, eller bör jag ha någon pump också?

Du behöver ingen pump. Kommunens vattenät agerar pump i ditt system. En backventil och några kulventiler för att kunna utföra service är vad du behöver.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.