Byggahus.se
Har inte varit i stugan på en månad och när jag kom dit såg jag denna fläck på badrummet, som jag antar är en vattenskada. Det har varit varmt så allt verkar torrt, har kollat med fuktmätare. Imorgon skall jag försöka lokalisera vattenläckan och krypa upp på taket.. Har tyvärr dåliga bilder som jag tog när jag tog en snabbkoll av taket. Jag ser inget tydligt fel, men så kan jag ju inte tak. Undrar om det finns några tips eller idéer på hur jag kan finna läckan? Förra ägaren hade haft en läcka i badrummet som han lagat genom att täta bultarna/ skruvarna i plåten. Kan en skruva åt dessa bultar med en vanlig blocknyckel eller bör något annat göras ifall de sitter löst? Av det jag sett har jag oavsett svårt att se att det är här problemet finns, utan misstänker att vatten läckt in någonstans från sidan och kommit under plåten. Tacksam för tips! Jag hoppas kunna göra en temporär lagning ( eller permanent såklart) imorgon och sedan ev ta in en takläggare.
 
  • Vattenskada i tak, dekorativ glasrondell, mönstrad tapet, del av spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliska balkar i skugga och solljus, med fokus på skruvförband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lutande tak med svart takpapp och vit ränna, omgiven av träd, tagen ur en låg vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med plåtar och träbjälkar, solljus i övre högra hörnet, slitna och mögelangripna material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ravsqi
  • Laddar…
Rickard.
Det ser ut som att plåten i princip är helt platt så det kan nog komma in lite var som helst, minsta lilla defekt på skruv eller att snö och is som dämmer upp så är det stor risk för läckage genom plåten.
 
  • Gilla
Emmasb och 1 till
  • Laddar…
Regel nr 1 när det gäller läckage är tyvärr att det ALDRIG uppstått där man upptäcker det, utan har vandrat de mest obegripliga sträckor.

Regel nr 2 är att börjar det läcka på ett ställe så måste man se till att det inte kommer att läcka på fler.

Skruvarna som man använder för plåttak har en liten gummi- eller silikonring runt skaftet, så att det ska täta mellan skruvskalle och plåt. Tyvärr är det inte svårt att råka dra i en sån skruv lite snett, så att det inte tätar, och tätningen kan dessutom dö av åldersomssvaghet.

Andra orsaker kan vara dålig tätning mellan plåt och plåt längs kanterna, eller att det rostat hål vid någon skada.

Hur motbjudande det än känns tycker jag att du skulle passa på i försommarsolen och skruva loss hela plåttaket och titta efter hur där ser ut, samt åtgärda felen. Det är det enda sättet att vara riktigt säker.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Richard: Ja jag tänkte kolla med vattenpass för taket ser väldigt rakt ut.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Regel nr 1 när det gäller läckage är tyvärr att det ALDRIG uppstått där man upptäcker det, utan har vandrat de mest obegripliga sträckor.

Regel nr 2 är att börjar det läcka på ett ställe så måste man se till att det inte kommer att läcka på fler.

Skruvarna som man använder för plåttak har en liten gummi- eller silikonring runt skaftet, så att det ska täta mellan skruvskalle och plåt. Tyvärr är det inte svårt att råka dra i en sån skruv lite snett, så att det inte tätar, och tätningen kan dessutom dö av åldersomssvaghet.

Andra orsaker kan vara dålig tätning mellan plåt och plåt längs kanterna, eller att det rostat hål vid någon skada.

Hur motbjudande det än känns tycker jag att du skulle passa på i försommarsolen och skruva loss hela plåttaket och titta efter hur där ser ut, samt åtgärda felen. Det är det enda sättet att vara riktigt säker.
Ricebridge: Går det att ta loss skruvarna för att byta ut dom mot nya? Skulle det kunna hjälpa? Eller täta dom extra med något?
 
  • Gilla
JohnnyEkan
  • Laddar…
Visst går det att byta skruvarna. Men ska du ändå göra det så passa på att lyfta av plåten och titta. Annars finns det risk för nya vattenskador — plus att skruvutbytet då är ogjort arbete.

Att försöka täta runt skruvarna skulle jag inte rekommendera.

Gör rätt från början istället för att göra om sen…
 
  • Gilla
Emmasb och 1 till
  • Laddar…
”Farmarskruv” kallas de för och finns på våra vanligaste bygghandlar samt övriga gubbdagis.
 
  • Gilla
Emmasb
  • Laddar…
Har nu kollat närmare på taket. Har dock inte öppnat upp för att kolla under. Jag funderar ändå på att hela taket måste läggas om inför vintern. Men tänker mig en temporär lagning nu och fundera under sommaren sen hur jag skall göra. Skall tilläga att läckan är på ett platt tak på max 10 kvm som är ett utbyggt badrum i anslutning till själva huvudstugan. Jag skruvade lite på ett par farmarskruvar och de satt väldigt löst, alltså de var lätta att skruva till. Jag vet att de inte skall skruvas för hårt, men kan de ändå sitta för löst kanske?
Tacksam för reflektioner !
Bild 1 : borde det inte vara en hängränna här? Det finns runt resten av huset, men inte här. Ett hus med bruna väggar, fönster, takränna och antennen på taket, omgiven av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2: Här kan man se att plåten böjt sig uppåt där vattnet egentligen skall rinna ner. Går det att böja tillbaka tro :) Taktäckning i förgrunden, med träd i solljus och skugga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3,4: I anslutning till huvudstugan kan en se att plåten har rostat eller skadats. En rödmålad yta med flagnande färg och ett hål där underliggande material syns. Slitage och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitna, flagande färger och skadad struktur på en vägg eller yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5: Här kan jag se att skruvarna är lagade med silikon
Takmöte mellan mörkt wellplåtstak och rödbrun vägg under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 6: Här fan jag ett hål från en saknad skruv
Asfalt, betongkant, skruv, skuggor, soligt, någons finger i förgrunden, delvis suddigt foto, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 7: Lite översikt
. Tak i förgrunden, litet rött hus och skogsbakgrund i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, nä, vänta inte på att mer vatten ska läcka in i alla otätheter som verkar finnas — och ställa till med ännu allvarligare och dyrare skador. Lägg om taket nu medan solen skiner, annars blir det bara besvärligt.

Att skruvar hoppat dän (för att träet de skruvats i under plåten har ruttnat?) och att någon redan försökt laga med silikon visar bara att det taket har gjort sitt. Ryck plåstret med en gång, så kan du sova lugnt sen nästa gång det regnar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, nä, vänta inte på att mer vatten ska läcka in i alla otätheter som verkar finnas — och ställa till med ännu allvarligare och dyrare skador. Lägg om taket nu medan solen skiner, annars blir det bara besvärligt.

Att skruvar hoppat dän (för att träet de skruvats i under plåten har ruttnat?) och att någon redan försökt laga med silikon visar bara att det taket har gjort sitt. Ryck plåstret med en gång, så kan du sova lugnt sen nästa gång det regnar.
Vet du hur en kan ta reda på om taket har en aluminiumgrund eller annat? Och om en ska täta hålen; det finns massa grejer på marknaden. Vad är bäst tro? Silikon eller asfaltsklister? Ja vi skall nog fixa det så fort som möjligt.
 
E Emmasb skrev:
Vet du hur en kan ta reda på om taket har en aluminiumgrund eller annat? Och om en ska täta hålen; det finns massa grejer på marknaden. Vad är bäst tro? Silikon eller asfaltsklister? Ja vi skall nog fixa det så fort som möjligt.
Om du vill veta om det är aluminium, så testa med en magnet..
Men annars ser det ut att vara dags att byta..
Fast jag är plåtslagare så skulle jag rekommendera svetsad papp på det där om du inte vill bygga om och få mer fall
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om du vill veta om det är aluminium, så testa med en magnet..
Men annars ser det ut att vara dags att byta..
Fast jag är plåtslagare så skulle jag rekommendera svetsad papp på det där om du inte vill bygga om och få mer fall
Ahh tack magnet!
Antar att du menar svetsad papp under plåten?
 
C
Antar att det finns det ett "vindsutrymme"? Går det att komma åt?
Vad är det för isolering?
Anledningen till att jag frågar är att spånisolering kan suga upp åtskilliga liter vatten innan det läcker igenom. Så blir det genomslag handlar det sannolikt om större mängder. Och @ricebridge har huvudet på spiken där - det läcker aldrig där man tror att det läcker.
 
  • Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antar att det finns det ett "vindsutrymme"? Går det att komma åt?
Vad är det för isolering?
Anledningen till att jag frågar är att spånisolering kan suga upp åtskilliga liter vatten innan det läcker igenom. Så blir det genomslag handlar det sannolikt om större mängder. Och @ricebridge har huvudet på spiken där - det läcker aldrig där man tror att det läcker.
Nej det finns ingen vind och jag har ingen aning om det finns isolering. Ja jag antar att vattnet kan komma varsomhelst ifrån.
 
Rickard.
E Emmasb skrev:
Ahh tack magnet!
Antar att du menar svetsad papp under plåten?
Nej han menar ett riktigt papptak, ingen plåt alls och det är pga den låga taklutningen.
https://mataki.se/teknik/yttertak/exponerade
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.