I husets bostadsplan har alla radiatorer bra värme och det är lagom varmt.
I källaren är det kallare. Huset är nyligen dränerat och då sattes 20 cm pordrän under mark. Plattan är oisolerad.
Ok att det kyls av lite i källaren, men radiatorerna borde ju bli hyfsat varma tycker jag.
I ett rum har vi en fläktkonvektor. Returen från denna är iskall, men det luftströmmen från den känns knappt att den är varm.
Vi har bergvärme. I övre delen av huset är det hyfsat grova rör till radiatorerna. Huvuddelen av källaren är draget med 12mm. Samma cirk.pump till allt.
Vad kan jag göra för att få ut lite mer värme i källaren?

Hej ..
Hur många element har du i källaren..??
Och hur varmt har du i källaren..??
Eti..

5st + fläktkonvektor.
Dessa sitter på två olika slingor från de grova rören.

Temp har jag inte mätt. 18 kanske.

Är dom rören kopplade till cirkulationspumpen..

Jag har också haft problem med mina element i källaren
Ett element var kopplat på returen, men nu går det på oxå på cirkulationen.
Ett element hade en termostat som inte fungerade och den är bytt
så nu är det oxå varmt,,, 4 element och det skall upp ett till här nere till våren..
och från det går jag sen upp genom golvet till hallen och där skall vara ett..
sen är det bra
Så nu har jag lika varmt i källaren som där uppe och det är skönt , eldar med ved
och den är nästan gratis... och så länge går det ...har förugn, så här är
konstant värme hela tiden .. runt 23- 25 grader..
Eti..

Om du kan lägg upp en bild på din värme i källarplan, bilder på koppel, termostat, radiator rörens inkoppling mot grövre ledning etc.

Har värmen fungerat bra förut?

mvh

Tack för att ni engagerar er.
Vi har bott i huset drygt 5 år och det har aldrig varit vidare varmt.
Nu bytte vi ett par radiatorer mot lite större och bytte till en tät källardörr i hopp om att det skulle bli bättre men inte tillräckligt.
Jag ska fixa lite foton.
Jag är hyfsat säker på att allt ligger rätt efter cirkpumpen, för den sitter direkt efter VP.
Foton kommer..

Bild 1
Koppling från VP till grovt rör som går vidare.
Anslutningarna från det grova till 12mmrör i källaren är inbyggda och helt dolda.
IMG_12522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 Tvättstuga
IMG_12542.jpg
Skapa konto

Bild 3 Pentry
IMG_12552.jpg
Skapa konto

Bild 4 Badrum
IMG_12562.jpg
Skapa konto

Bild 5 och 6 koppling mellan allrummets två radiatorer uppåt och rakt höger samt rör mot garagets fläktkonvektor snett uppåt höger. Inkommande från vänster med ca 8 meter 12mm rör innan de ansluter mot grövre rör.
IMG_12582.jpg
Skapa konto

IMG_12602.jpg
Skapa konto

Bild 7 rören vid VP
IMG_1252.JPG
Skapa konto

Som ren amatör tycker jag det låter extremt klent med 12mm rör 8m längd som ska mata 5 element:confused:

Om du känner på 12mm rören där du har första förgreningen till element är framledningen då lika varma (nästan) som det grova framledningsröret ?
Sen likadant vid nästa avgrening....
Om tempen har sjunkit redan på din framledning kan du öka hastigheten på din cirkpump? Vad jag tycker mig se så står den i läget för låg hastighet. Hjälper det dig att öka hastigheten skulle ett byte av rör från 12-18 (hellre22)mm fram till där du grenar till 3 element göra ännu större skillnad även med lägre hastighet på pumpen.

När vi drog in vattenburen värme var rörkrökarns tumregel 12mm till ett element, 15mm till två och 18mm om tre-fyra element skulle dela på den ledningen. Givetvis påverkat av om nått gigantelement var med i bilden eller inte.

Redigerat:
Y
Tycker du ska åka till ClasOhlsson eller annan teknikaffär och unna dig en IR-termometerpistol.

Sen ett papper och en penna. Så går du till varje radiator. Mäter uppe och nere på den sida av panelen som rören går in. Pannan ska ha jobbat en stund så du har en balanserad värme som skickas ut. Och sen beror det på vad du har för värmeanläggning men hade det varit bergvärme eller fjärrvärme så ska du ha sisådär 8-10 graders skillnad uppe och nere.. eller ja, fram/retur.

Efter detta så får du en överblick vilka radiatorer som arbetar bäst respektive sämst.
- Ifall någon är varmare upptill så är den kanske felinkopplad och kortsluter flödet till viss del.

Jag brukar; mäta, skriva, lossa termostat, kontrollera piggen samt om det är luft. låta termostat vara av. Kolla alla mätvärden på pappret. Dom som är avvikande dåliga går jag och ventilerar kopplet på, dvs stänger av och på några gånger (varning, vissa kan skruven lossa på och spruta vatten). Det kan sätta sig skit och stänga av och på kopplet kan göra så skiten flyttar sig.

Sen mäta alla igen. Där värmen har stigit på dom som inte haft termostaten på sig, där kan man ju ana att termostaten är kass (såvida det inte var pigg, luft mm). Det kan man även känna om man måste tvinga dit den när den ska monteras. Dessa håller egentligen bara några år men oftast sitter dom ju från tidernas begynnelse.

-----

12mm rör är nog fel ja, jag hade en klåparfirma här som gjorde något liknande, har fått byta alla rör.
Du kommer annars behöva tvinga fram värmen antingen genom producera onödigt höga temperaturer.. Eller byta till överdimensionerad cirkulationspump för att höja flödet... Något man inte vill för då blir det oljud i systemet..

Såvida inte 12mm bara leds till en radiator, då kan det funka... Men inte flera...

----

Sen kan ju inomhustemperaturen sjunka ifall ventilationssystemet inte är justerat och suger ut förmycket...(kan sänka 1-2grader) Och så har vi ju detta med otäta dörrar, fönster osv...

Redigerat:
Om du stänger 4 värmekällor, tvingar du fram värme till en som i sin tur borde snurra med, enkelt att testa för att se om du har någon cirkulation i källarsystemet.

mvh

• Gilla
etiol
  • Laddar…
när jag satte mina nya element i källaren( 3 st )så satte jag avstängnings kranar
på rören framför varje element, så nu kan jag stänga av vattnet där och fixa till
elementen utan att behöva stänga ner värmen eller tappa vattnet ur systemet..
Eti..

Innan du gör något mer komplicerat så tycker jag att du ska lufta elementen om det inte redan är gjort.

Du måste strypa värmen i radiatorerna på övervåningen för att få det att snurra där nere. På grund av att man underdimensionerat rören i källaren, vill vattnet ta den enklaste vägen, där tryckfallet är som lägst. Jag hade dragit om rören i källaren. Dels för dimensioneringen och dels för att rördragningen ser för jävlig ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.