Hej,

Jag ska renovera ett litet kök, som i nuläget inte har någon fläkt, utan bara ett litet ventilationsrör. Gamla väggskåp från 40-talet (som jag vill behålla) gör att det saknas utrymme för de gigantiska fläktar i knasig design som idag verkar vara standard.

Är det någon som har tips på var man kan hitta minifläktar som kan monteras i väggen eller hängande från taket? Eller kan man lösa det på något annat sätt?

Exemplariskt skulle vara en cylinderformad fläkt med en diameter på ca 2 dm.

:S Hittar inte.

Tacksam för svar!

Sara

Ingen som har koll ?

/P

Det finns ju kanalfläktar hos JULA, Clas O, Biltema m fl. Men de kanske inte är så lämpliga som köksfläktar, måste troligen i alla fall kompletteras med fettfilter och någon form av varvtalsreglering.
Den smalaste "riktiga" köksfläkten är väl 50 cm

Är det en villa eller ett flerfamiljshus? När du trycksätter en kanal finns alltid risken att du trycker matoset till fel ställe. I flerfamiljshus brukar detta lätt ge viss irritation.

Helt riktigt Anders, och det kan läcka över även utan fläkt

Hej,
Nja det är ett fritidshus som just nu används enbart på sommaren.

För att beskriva vad vi har:
En vanlig el spis som står mot själva skorstensstocken.
Vi har en stor "fläkt" kåpa utav koppar som vi vill behålla + ett hål längre upp under kåpan som fungerar som ut luft hål. Dvs det är en egen kanal i skorstenen upp på taket.
Problemet är att det givetvis blir matos och vi vill kunna fläkta ut detta effektivt samt fånga fettet.
Helst med en vanlig "platt" köksfläkt men det är inte säkert att den får plats då kåpan är stor men snäv.
Därför jag undrar om det finns en fläkt som är minimal och som man kan sätta ett fettfilter framför. Typ som en pax fläkt fast för kök ?

MVH
/P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.