Vet någon vad detta kan vara? Det droppar grönt vatten längst ner vid värme ventilerna tror jag det är? Borde jag ringa jouren eller vänta till måndag? Kan detta vara farligt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Det är fjärrvärmevatten, inget farligt med det alls förutom att det kan vara väldigt varmt. Du kan försöka lokalisera vars det kommer ifrån och lokalisera vars det kommer ifrån, med lite tur är det bara en mutter som behöver dras åt lite.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Dom färgar det grönt just för att det ska vara lätt att identifiera, inte bra att dricka såklart men det är inte farligt.
Försök hitta vars det läcker och lägg upp en bild om du är osäker på om du kan göra något, va försiktig bara så du inte bränner dig på rören eller vattnet.
Försök hitta vars det läcker och lägg upp en bild om du är osäker på om du kan göra något, va försiktig bara så du inte bränner dig på rören eller vattnet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Du måste hitta exakt vars läckan är på röret eller vilken koppling som läcker, att det droppar ut ur isoleringen där säger inte så mycket. Kan vara så du behöver plocka bort lite isolering då vattnet kan rinna mellan rör och isolering men börja kolla uppifrån.
Vill du inte göra detta så kan då såklart fixa till så det inte blir en vattenskada och låta det droppa och ringa rörmokare på måndag, du äger dessa rör och får såklart stå för kostnaden.
Vill du inte göra detta så kan då såklart fixa till så det inte blir en vattenskada och låta det droppa och ringa rörmokare på måndag, du äger dessa rör och får såklart stå för kostnaden.
Alltså inget droppade tills dom igår på morgonen hade Service på fjärrvärmen som dom har varje 3 år tror jag, sen kom jag hem så droppa det. Jag ringde dom men dom sa det är inget som dom har orsakat men känns klart detta ska hända när dom var hos mig några timmar innan.
Skulle tippa på att de har stängt ventilerna som syns i överkant på första bilden.
Då har det troligen börjat läcka vid ventilspindeln.
Om jag manövrerar våra liknande ventiler så börjar ena att läcka lite men det slutar efter något dygn.
Då har det troligen börjat läcka vid ventilspindeln.
Om jag manövrerar våra liknande ventiler så börjar ena att läcka lite men det slutar efter något dygn.