Vet någon vad detta kan vara? Det droppar grönt vatten längst ner vid värme ventilerna tror jag det är? Borde jag ringa jouren eller vänta till måndag? Kan detta vara farligt.

• Rör och ventiler med isolering, en mätbägare på golvet samlar grönt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kanna med grönt droppande vatten under värmerör, möjligt läckage.
    Skapa konto
Rickard.
Det är fjärrvärmevatten, inget farligt med det alls förutom att det kan vara väldigt varmt. Du kan försöka lokalisera vars det kommer ifrån och lokalisera vars det kommer ifrån, med lite tur är det bara en mutter som behöver dras åt lite.

• Gilla
Jag8310
  • Laddar…
Ok tack för jag blev lite orolig när vattnet var grönt, men ska försöka kolla om något ska dras till. Kan inte alls något om sånt. Ringde jouren men dom tar 5000 för att komma och kolla det.

Rickard.
Dom färgar det grönt just för att det ska vara lätt att identifiera, inte bra att dricka såklart men det är inte farligt.
Försök hitta vars det läcker och lägg upp en bild om du är osäker på om du kan göra något, va försiktig bara så du inte bränner dig på rören eller vattnet.

• Gilla
Jag8310
  • Laddar…
Exakt där

Rickard.
Du måste hitta exakt vars läckan är på röret eller vilken koppling som läcker, att det droppar ut ur isoleringen där säger inte så mycket. Kan vara så du behöver plocka bort lite isolering då vattnet kan rinna mellan rör och isolering men börja kolla uppifrån.

Vill du inte göra detta så kan då såklart fixa till så det inte blir en vattenskada och låta det droppa och ringa rörmokare på måndag, du äger dessa rör och får såklart stå för kostnaden.

• Gilla
Jag8310
  • Laddar…
Okej tack så jättemycket för svar.

Läs även på var ansvarsgränsen för rören går, är det fjärrvärme leverantören som ansvarar för de läckande rören rör du de inte och meddelar att de måste åtgärda.

Alltså inget droppade tills dom igår på morgonen hade Service på fjärrvärmen som dom har varje 3 år tror jag, sen kom jag hem så droppa det. Jag ringde dom men dom sa det är inget som dom har orsakat men känns klart detta ska hända när dom var hos mig några timmar innan.

Skulle tippa på att de har stängt ventilerna som syns i överkant på första bilden.
Då har det troligen börjat läcka vid ventilspindeln.

Om jag manövrerar våra liknande ventiler så börjar ena att läcka lite men det slutar efter något dygn.

ok är det något jag kan göra hemifrån innan måndag tills jag ringer dom?

Menar du dessa

• Rör och ventiler med röda vred inuti ett skåp.
    Skapa konto
Ja, man ser att första har/haft lite läckage, även tredje kan ha haft lite läckage.

Är det typ kaos eller kan dom lösa det :(

Det bör dom kunna lösa enkelt.
Antingen dra åt klämringskopplingarna eller byte av ventilen, beroende på var det läcker.

Du behöver kolla upp var ansvarsgränsen går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.