Byggahus.se
Jag har teoretiskt 11400Wpeak, alla mina paneler är i söderläge, två slingor, ena slingan har en defekt panel, ser ut att tappa ca300w kontra den andra. Anläggningen maxar ut på 10500W. Tror inte den kommer att ge mer, Solen skapar som en sinuskurva av effekten när den passerar. Men den får ett platt tak på toppen nu, 10500W.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Det lätt att snöa in på effekter och verkningsgrader och givetvis lovar leverantörer alltid i överkant och lite till. Sitt still och njut och var tacksam att du har gjort och installerat solceller. Vi har en anläggning som ska ge 40 000 kWh(år vi har max kommit upp i 35 000 så jag har släpp det, bättre med 35 000 kWh än inga.

Har du titta på de solkartor som finns?
 
  • Gilla
af Strufve
  • Laddar…
3 jimpeter skrev:
Det lätt att snöa in på effekter och verkningsgrader och givetvis lovar leverantörer alltid i överkant och lite till. Sitt still och njut och var tacksam att du har gjort och installerat solceller. Vi har en anläggning som ska ge 40 000 kWh(år vi har max kommit upp i 35 000 så jag har släpp det, bättre med 35 000 kWh än inga.

Har du titta på de solkartor som finns?
Vad är max effekt de kan ge?
 
Men en sak reagerar jag på och det är kabeldragningen från solceller till VR, plus och minussida i samma rör? Skall man vara "petig" så är det 100mm avstånd som man vill uppnå, visst att man inte kan lyckas överallt men rätt viktigt om man nu skulle få ett åsknedslag eller annan överbelastning.
Jag hade personligen aldrig godkänt en VR monterat direkt på en trävägg även om det är i en carport och man har bra luftväxling, det kan bli kortis i all elektrisk utrustning och en solig dag har Du full kräm in i VR. Så som nämnts hade det där blitt att göra om med enkelgips bakom, allra helst dubbelgips.
Har Du en arbetsbrytare vid inkopplingspunkt? Om jag minns rätt skall detta finnas om Du passerar vägg med AC-kabeln från VR till inkopplingspunkt.

Monterade en helt svart anläggning på 39 300W JA-pluspaneler med optimerare på en loop mot en Solaredge 17SE VR som är avsäkrad med 25Á i november 2019, anläggningen sitter på ett tak som lutar ca 38 grader i västsydväst riktning på och jag pekade idag 10kW idag under en kort stund, har kommit upp på ca 67.91kWh som mest än så länge.

Elräkningarna minskar vilket är det viktigaste för min del, lite kul i början när folk kommenterade "Aaaah, Du tänker på miljön" och jag svarade "Miljön? Nä min plånbok tänker jag mer på" :rolleyes:
 
C Carl Torssell skrev:
Kan meddela att min anläggning me Qcell paneler levererat 22Kw vid fullt solsken i förra veckan.
Brukar ofta vara mer än 21kW når det är molnfritt. Anläggningen är på 21,7KWPeak och monterad i skapligt söderläge. Har en blå SMA riktare.

Calle
Kollade min offert när jag kom hem, var vist 23,08 kWPeak
Såg i Sunny portal att jag fått 22,46 Kw en liten stund den 13e :)
Får väl vänta lite till innan jag får se max effekt.
 
A Arnodt skrev:
Jag menar givetvis att endast AC-överspänningsskydden(de 4 st patronerna) skulle monteras vid mätartavlan/elmätaren (inkommande serviskabel). Inte hela AC-boxen, inte. Överspänningspatronerna monteras ju på dinskena.

Det är ju bra för dig att de har installerad överspänningsskydd även på AC-sidan. Det gör nog inte alla elektriker som installerar solcellsanläggning.

Varför monterade de inte en plåt först på väggen under växelriktaren, då skulle de ju uppfylla tillverkaren monteringsinstruktioner. Plåt brinner ju dåligt.
Ahh ok då förstår jag vad du menar. Det var faktiskt jag som insisterade på överspänningsskydden :)
Och de har en plåt bakom växelriktaren. Det kom med Fronius.

@pejov
Visst håller med att jag blir lite nördig med siffror och statistik. De dagar jag kollade var det riktigt fint väder så jag tänkte ändå jag skulle få se 13kw eller så men får nog vänta lite till. Och visst det kommer inte att vara hela dagen utan kanske någon timme när solen är som bäst. Har inte kommit in på Fronius sidan ännu. Försökt registrera men det kommer inte in hela vägen. Har bett säljaren kolla vad som saknas.....

@schnyggve Väldigt intressant att det kan göra så pass stor skillnad!
De har redan parallellkopplat 2 strängar på 1 MPTT för hustaket så inte mycket att ändra tror jag.

@jimpeter
Hade inte kollat men gjorde nu, tror vi har det ganska bra på de tak jag har installerat :)
Och kommer du upp till 35k av 40k så har du ändå 87% mot mina ca 78%. Men jag ska som sagt ge det lite tid och se hur det blir under hela sommaren innan jag säger för mycket :)
Solcellsinstallation med överspänningsskydd och växelriktare på vägg, och diskussion om effektivitet.
Tack för tipset om solkartor.

@af Strufve: Inte helt med på vad du menar om "plus och minussida i samma rör"? Skulle de vara i olika rör?
Jag tolkar vad du kallar för "arbetsbrytare " som de 3 switchar som jag har längst till vänster. Finns ju också en brytare i AC lådan.
Och självklart utöver miljön är det skönt att plånboken också går plus :D Passivt inkomst är alltid bäst.
 
@reza666 Jag har inte nämnt något om dina "arbetsbrytare" på DC-sidan men ser det som ett plus att Du faktiskt kan stänga matningen från panelerna.

Jag förespråkar separatdragen plus/minus i olika rör med 100mm separation så långt det går, det var ett av mina krav redan vid offertagandet här.

Jo jag ser att Du har brytare i AC-lådan men Du har en vägg däremellan och jag vill minnas att Du skall ha en även nära inkopplingspunkten som i ditt fall är i huvudsäkringsskåpet.
I min anläggning så finns det arbetsbrytare vid VR och en ute vid huvudsäkringsskåp då det enligt elektrikern är ett krav.

För min del är plånboken det som är viktigaste biten över en långsiktigt perspektiv, om det är miljövänligt eller inte råder det delade meningar om när man tar med hela produktionskedjan från brytning av beståndsdelarna till skrotning av anläggningen men utslaget på 30 år tänkt teknisk livslängd så kanske :D

Officiella anläggningssidan:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Struve#/dashboard
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Det är ingen separat plåt som kom med växelriktaren, utan det är växelriktarens bakstycke. Man kan häkta av själva elektronikdelen från bakstycket, men bakstycket är också växelriktaren. Bakstycket skall alltså monteras på icke-brännbart underlag, som du säger det står i Fronius montageinstruktion.

Hör med ditt försäkringsbolag där du har fastigheten försäkrad om de godkänner att plus- och minussolarkablar från solcellspanelfältet ligger direkt bredvid varandra.
Länsförsäkringar Faktablad 27, kolla i det!
https://www.lansforsakringar.se/glo...ntbruk/11078-faktablad-solcellsanlaggning.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666 och 1 till
  • Laddar…
Stressa nu inte TS i onödan med diverse mer eltekniska, installationstekniska påståenden för installationen som inte är helt korrekta/relevanta det han har visat har inga direkta brister tvärtom i många stycken. Diskutera hellre som tidigare kring olika utfall i produktionen beroende på diverse parametrar osv och erfarenheter av såna saker.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Här några siffror från vår anläggning:
15,6 kWp, 56 paneler Trina Solar 275 w i söderläge, tak 41 gr, Solar Edge SE 17k med 28 effektoptimerare och 20 A säkring. Anläggningen kan aldrig lämna mer än 13,5 kWh pga säkringen.

Här vill jag belysa skillnaden för TS mellan en bra dag i mars och en bra dag i april i vår anläggning.

14/3 sol hela dagen och produktionen blev 93,5 kWh
6/4 sol hela dagen och produktionen blev 103,1 kWh

Lycka till med din anläggning!
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
@af Strufve & @Arnodt : Tack för tipsen om kabel och länken till länsförsäkringar. Kan höra med Svea Solar men känns samtidigt som lite överdrift kanske. Å andra sida jag kan för lite om el så jag ska inte säga något hehe. Ska höra med elektrikern också om vad han säger.

@Arnodt Ju det är backstycket jag menade, det är helt i plåt. Står iof inte något om det i pdf filen från länsförsäkringar heller. Men visst de följer inte Fronius guiden så...

@GK100 Jag blir bara nojig att om det blir problem så ska någon peka på någon och jag hamnar i mitten :/
Har redan lagt så mycket tid på detta...

@Anders D Tack tack, ska kolla och jämföra med dina siffror, vi har liknande uteffekt.

@pejov Tack för detta, hade laddat ner allt jag hittat men denna hade jag inte sett. Ska testa efter lunch :) hoppas det ska gå.
 
  • Gilla
af Strufve
  • Laddar…
P pejov skrev:
@reza666
Du bör kunna komma åt Froniusen i ditt egna nätverk om allt är uppsatt korrekt,
annars är detta en bra guide till hur du skall göra.
Det går båda ansluta den via Wifi eller Ethernet.
[länk] Energy/Technical Articles/SE_TEA_Quick_guide_Commissioning_Fronius_Monitoring_EN.pdf
Tror jag saknar något info. Jag behöver nog först registrera min Fronius på deras sida. Har nu gjort det
Skärmdump av ett registrerat Fronius inverter-sida med val för garantiregistrering och uppgifter om Fronius Symo 17.5-3-M inverter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i nästa steg måste man lägga till sitt PV system och jag behöver Datalogger ID. Har kollat i menyn och hittar inte detta.

Skärmdump av gränssnittet för att lägga till ett PV-system med fält för Datalogger ID.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manualen säger det ska hitta det själv men det gör det inte när jag kopplar mig till Fronius Wifi AP. Min iPhone kopplar sig till AP utan problem men när jag startar appen det promptar inte något. försöker jag lägga till manuellt så hjälper inte det heller.
Det visar typ guide på hur jag kopplar mig till AP vilket jag redan gjort.
Lite stuck :)


Förresten kom upp till 13kw idag :D
 
ta't lugnt - bästa möjliga är olika per månad under året. Det bästa av året återstår.
Får du ut 87% så har du ändå väldigt bra siffror.
Jag använder denna för att få en översikt per månad (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) - lite trixigt att ställa in, men ger en realistisk kurva per månad. Jag ligger nästan på den kurvan som kommer ut , ibland något över, ibland något under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.