Men har inte oljan som såpan görs på betydelse för hur produkten blir? Oljemolekyler är ju olika stora (jämför till exempel olivolja och mandelolja) och har olika inträngningsförmåga, till exempel. Gysinge hävdar till exempel att deras såpa är bra för att den återfettar och inte torkar ut träet.

...titta på dina händer när du haft dom i din såpa. Är dom torra och skriker efter handkräm så blir det likadant med träytan oavsett om såpan gjordes av lin eller mandel . Är dom lena som efter en handbalsamkur så fanns det fett i såpan.
Min såpa är definitivt av den avfettande sorten :).
Har inte hittat en såpa som man rekommenderar tvätta målade ytor med .... och det säger också en del.

Såpan tär på dom svagaste celulosafibrer tills det återstår hård måtståndskraftig och kodrik yta i en skurat golv. Någon återfettning är knappt önskvärt när man vill snabbt åstadkomma gammaldags skurat yta.
Såpa är ett utmärkt rengöringsmedel men jag tror inte att det är ett undermedel som kan lösa upp fett och tillföra fett samtidigt
gaia

Fast fett löser fett. ;)
Jag blir helt klart torrare om händerna av tallsåpa än linoljesåpa. Fast jag kan väl inte påstå att mina händer känns inoljade efter att ha skurat heller.

Jag köpte dansk brun såpa (vet inte vad den var gjord av) tidigare en gång och skurade vårt köksgolv. Den var INTE alls lika bra som linoljesåpan från Allbäcks, den löste inte fettfläckarna (efter t ex bullsmulor) på samma sätt.

Nu blev det knepigt;)
Det får bli såpa då :)

Det är detta golv som ska såpskuras nu. Jag är ju bara en glad amatör och har fortfarande svårt att se vilket träslag, kan någon hjälpa mig med det?

• golv1-stuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv-stuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte solklart faktist. Väldigt orolig furu skulle jag gissa på. Har du fler bilder?
Men val av såpa för rengöring påverkas väl inte nämnvärt av träslag.

Nä det gör det väl inte men jag tycker det är roligare med lite bilder ;)

Om man använder Grumme te,x så torkar ju golven ut och ändrar karaktär. Visst finns det såpa som både löser fett och tillsätter fett.

Jo jag har förstått det här och jag antar att det är en sådan jag ska använda som både av- och återfettar fast det i mitt huvud låter som en omöjlig kombination??
Jag antar att linoljesåpan tillhör den kategorin då, eller?

Har bara erfarenhet av Gysinges som jag är förtjust i. Vet också sen min tid inom trägolvsbranchen att vissa såpor (Grumme te,x) förstör både yta och trä.

På vilket sätt förstör det?

Jo den torkar ut både olja och trä. Om ytan är oljad kan den på vissa ställen helt försvinna (förmodligen beroende på hur tjock yta oljan hade). Trät blir grått och sprött.
Men förlåt jag är trött.
Skillnaden är naturligtvis att Grumme är ju REN såpa. Gysinge har ju linolja i sin vilket ger återfettningen.

Det är väl därför man skall vara så föriktig när man rengör oljade golv med såpa. Ljummet vatten och bara nån kork i vattnet.

Men du skall ju rengöra ett obehndlat golv. Då är linoljesåpan outstanding.

Grumme innehåller faktiskt tallolja. Om man ska vara petig. :) Frågan är ju då (som jag skrev tidigare i tråden) om oljornas egenskaper (tex molekylstorlek) spelar någon roll. Det kan ju skilja i pH-värde också.

Konichiwa: precis vad jag suttit och funderat på, vad är det som gör att viss såpa gjord på en olja (fett) är mer eller mindre uttorkande än en annan.
Jag har letat på nätet bland leverantörer och tillverkare men inte hittat. Alla är ju basiska och det är väl det som kanske torkar ut+
Min kemi är väl lagrad i innersta vrån av hjärnan och jag kan inte hitta den ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.