Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Linoljefernissa vs. vattenbaserad lack?

1. V
    Medlem · Jönköpings län · 65 inlägg

Videung

Medlem
    I vårt hus från 1935 ligger lackade trägolv (se bild). Åtminstone ett av golven är väldigt slitet med djupa repor och därför tänkte vi slipa det. Golven är ju lackade (jag antar att det gjordes 1935 och inte är gjort sedan dess).

Eftersom vi ska försöka hålla oss till så "ursprungliga" material som möjligt så har jag fått för mig att det är linoljefernissa vi ska använda. Detta ska ju ge en tålig, högglansyta vilket låter toppenbra! MEN den innehåller ju lösningsmedel (balsamterpentin) så jag antar att det i så fall kommer lukta enormt starkt i huset, vilket inte är så skoj när man har små barn. Därav min tanke på någon vattenbaserad lack istället. Men vad ska man i så fall använda och hur blir resultatet jämfört med linoljefernissa?

2. O
    Medlem · västra götaland · 1 inlägg

ostranha

Medlem
    • västra götaland
    • Medlem mar 2010
    • 1 inlägg
    Jag ser att det var länge sedan detta postades, men vill ändå tipsa om Le Tonkinois linoljefernissa som inte innehåller lösningsmedel och fungerat extremt bra på mina trägolv.

3. BiFuel
    Medlem · Jönköpings län · 2 494 inlägg

BiFuel

Medlem
    Ja, det var länge sedan detta postades. Så länge så att just dessa golv fick bli oljade istället:) Men vi har fler golv i huset så jag tackar jättemycket för tipset!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.