Byggahus.se
Hej Alla glada. Har upptäckt en spricka i en som jag misstänker är limträbalk på båda sidor och undrar om detta är såpass allvarligt så jag kan gå vidare. Tack påförhand.
 
  • Spricka i vitmålad balk, misstänkt limträ, synlig på båda sidor av balken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka på undersidan av en misstänkt limträbalk i taket över en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av ett rum som visar en takstruktur som kan vara en limträbalk, med synlig spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vad menar du med "... om detta är såpass allvarligt så jag kan gå vidare" ?
Vad är det du ska gå vidare med? Att byta den eller förstärka? Att ta upp det som dolt fel mot en säljare? Att reklamera till en hantverkare?

Om man inte förstår vad det är du vill ha råd om så blir det svårt att säga något. :)
 
Förstärka / byta mm. Mer Info så man vet vad man ska göra.
 

Bästa svaret

Svårt att säga om sprickan påverkar bärförmågan. Är den genomgående och går den längs med hela den synliga limträbalkens längd?

Spontant så tror jag inte du behöver oroa dig särskilt mycket över den där sprickan.
 
Du har rätt vectrex! Hade hit en byggingenjör idag och enligt honom så var det ingen fara. Balken är rak hela vägen men att sprickan var en torrspricka. Men jag valde att förstärka balken och väntar in offert. Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.