Byggahus.se
Vi vill anlägga en vintergrön häck och har funderat på Linguster. Vad är ere erfarenheter av denna häcktyp?
Har ni några andra förslag på vintergröna häckar?
Kan ni rekommendera några leverantörer av ovan?
Hur stora plantor rekommenderar ni att köpa?
Skall jag köpa kruka vs rotklump?
 
Hej. Vi köpte barrotad vintergrön liguster från hackvaxteronline.se förra året. Växterna levererades i oktober och hittills verkar det som att samtliga (flera hundra) har överlevt :)

Våra kriterier för häcken var: lövträd, vintergrön, tät så det blir bra insynsskydd, snabbväxande, bra vindskydd och rimligt pris med tanke på att vi skulle ha över 100 meter häck. Sen behövde den dessutom tåla mycket vind och blöt/lerig jord. Efter att ha gått igenom alla alternativ fastnade vi för vintergrön liguster. Vi grävde ett dike och fick beställa massa ny växtjord eftersom den jord som fanns i vår trädgård var alldeles för dålig (nästan bara sten) för att kunna återanvändas.

Hittills är jag supernöjd med valet - häcken ser ut att ta sig fint och vi fick den till ett väldigt bra pris. Enda nackdelen är att det blev -15 grader två gånger under vintern och då tappade den bladen. Det verkar som vi bor i ett köldhål och det känns ju sådär inför kommande vintrar om det är vanligt att det blir extremt kallt här så häcken tappar bladen varje vinter (vi flyttade hit förra sommaren så vi vet inte hur det brukar vara).

Jag var inställd på att plantorna skulle vara bara en pinne utan blad men blev positivt överraskad när de levererades. Jag beställde plantor som var 100-125 cm höga och alla var runt 125 cm eller högre (upp till 160 cm). De flesta bestod av flera rejäla grenar och hade blad och stort rotsystem. Barrotade plantor fungerade superbra - lågt pris och enkelt att plantera (men du måste se till att ha tid så det inte tar mer än 2-3 dagar). Enda nackdelen med barrotade är just att de måste planteras snabbt och att du behöver tillföra mycket jord själv, men å andra sidan kanske du har jord över från att du gräver dike eller gropar för häcken.
 
Det råder en viss begreppsförvirring ang. vintergröna växter, de behåller inte bladen under hela året. Beroende på var man bor så fäller de bladen under vinter eller tidig vår.

Vill man ha växter som behåller blad året runt är det städsegröna växter som gäller, dit hör t.ex. Rhododendron och många (inte alla) barrväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.