Vi bor i ett hus från 1962 som har ett antal platsbyggda garderober/skåp i sovrum och kök (se bild). Vi håller på och planerar för att bygga en platsbyggd hörngarderob i hallen och vill då allra helst ha en garderobsdörr som går i samma stil som på garderoberna i resten av huset.

Jag har sökt runt lite på internet och hittat en del gamla annonser från folk som sålt liknande dörrar på Blocket. Tyvärr hittar jag ingen aktuell annons (eller så använder jag fel sökord).

Är det någon som vet var någonstans man kan hitta dörrar i samma stil som på bilden? Antingen nyproducerade eller begagnade. Vi har för avsikt att bygga garderoben på egen hand så jag är inte ute efter att hitta ett företag som bara kan/vill leverera en platsbyggd garderob. Jag vill bara köpa en dörr.

/ Martin

• Vit platsbyggd garderob från 1962 med svarta handtag i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken snickerifirma som helst med limpress borde kunna göra. Det är ju bara ett litet ramverk limmat mellan två masonitskivor . Var nog vardagsmat för snickerier förr då allt ofta platsbyggdes efter aktuellt mått. Hitta nå dörrar som är rätt i mått är nog därför troligen omöjligt.

• Gilla
MartinMagnussl
  • Laddar…
Hej Martin

Välkommen till Byggahus!

Misstänker att dörren ska ha en profil i den här stilen ungefär:

Ritning av en dörrens kantprofil med avrundad framkant (A) och fals på baksidan (B).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du tillgång till en handöverfräs eller kan få hjälp av någon som har en är det väldigt lätt att göra dörren själv.
Utgå från en sextonmillimeters mdf-skiva; på kanten av det som ska bli dörrens framsida fräser man en avrundning (A) med en radie som matchar dina befintliga dörrar och på baksidan fräser man en fals (B) som passar i dörrhålet. Med inställningar av fräsen osv är det knappt tjugo minuters arbete.

Lycka till!

• Gilla
MartinMagnussl
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej Martin

Välkommen till Byggahus!

Misstänker att dörren ska ha en profil i den här stilen ungefär:

[bild]

Har du tillgång till en handöverfräs eller kan få hjälp av någon som har en är det väldigt lätt att göra dörren själv.
Utgå från en sextonmillimeters mdf-skiva; på kanten av det som ska bli dörrens framsida fräser man en avrundning (A) med en radie som matchar dina befintliga dörrar och på baksidan fräser man en fals (B) som passar i dörrhålet. Med inställningar av fräsen osv är det knappt tjugo minuters arbete.

Lycka till!
Det stämmer bra. Tack för tips och inspiration. Har under det senaste året lärt mig att jag klarar av att göra väldigt mycket mer själv än jag någonsin trott. Så detta känns definitivt värt att prova att göra på egen hand. Hade inte tänkt den tanken innan.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.