Byggahus.se
Jag är på jakt efter lerbruk för att fixa till vår kakelugn. Det enda stället på nätet jag kan hitta är Gysinge och de tar 200 kr för 5 kg. Är det någon som vet något annat ställe där man kan köpa lerbruk?
 
Jag beställde mina säckar via min lokale Beijer-Bygg handlare.
( En iofs. väldigt driven säljare som jobbade där)
Dom tog det från en leverantör i Norra Västmanland men vet ej vilken.
Kostade just ingenting heller,,,

Annars bör ju den närmast liggande kakelugnsrenoveraren/ murarfirma ha detta hemma.
 
Kakelugnsfirma har vi inte någon i närheten -men kanske någon murarfirma. Det får jag kolla upp. 200 kr för 5 kg tycker jag i alla fall känns väldigt dyrt.
 
Typ en Eldabutik borde kunna ha.
 
Mina 20kg säckar med lera kostade 82:-/st
Till det kommer sanden, jag hade ett lass puts-sand liggandes som jag körde genom en sil för att få ner kornstorleken. Men det finns även tvättad sand i bygghandeln på 20kg säck för ca 75:-

(om man har lite rabatt)

Då är du nere i 1/5 av Gysinges priser.

Googla annars på kakelugnlera så hittar du flera sajter som säljer lera på nätet!
 
jag har köpt via Karl Hedins bygghandel, har för mig det var ungefär samma priser som torpanders fick från beijer. Samma där att den blandas med sand.
 
W
Kolla lergrossiter som säljer till krukmakare och dyligt (detta har förövrigt varit uppe massor av ggr här så sök så jittar du bra tips). Köpte via en sådann grossit och jag behövde iförsig bara 5 kg men det kostade väll 40 spänn eller så + lite sand
 
Jag handlade från lokala Optimera.

Först fick jag svaret "det har vi inte" (som nog egentligen betydde "det vet jag inte vad det är").

Sedan tog jag reda på att de kunde beställa det från Tegelmäster i Bara, då gick det utmärkt att ta hem det :S

/ Fredrik
 
Tack för olika svar. Ska kolla upp. Alltid bra att ha lite koll på vad man kan kräva av sina handlare på orten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.