Hej!

Är det någon som vet någon stark dimmbar ledlist för att sätta under överskåpen i köket?

Och gärna länka till den, dimmer, drivare och övriga prylar jag behöver...

Är helt vilse i ledlist-djungeln.

Tack på förhand!

tommib
Jag körde med LED-list och aluminiumkanal från Ebay, kostnad ca 300kr för rubbet (5m). Tror den är på 15W/m, 12V. Skulle jag göra om det i dagsläget skulle jag kolla på 24V-list, mycket lättare att hitta kraftiga drivdon till långa bitar. Jag hittade till slut ett dimbart don på Classe av alla ställen, http://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-LED-driver-/Pr364956000 Jag dimmar med en Eltako dosdimmer då jag absolut behövde Push-dim pga befintliga brytare i köket.

Överlag är jag mycket nöjd.

Fattar jag det rät,t att med den du länkar till kan man dimmra alla ledlister? Jan man seriekoppla flera drivers?

De kraftigare drivdonen du nämner är det ebay eller inrikes?

Och tack för svar/hjälp! :)

tommib
Den jag nämner levererar 12V konstantspänning, vilket är en väldigt vanlig variant för att driva just LED-lister. Man kan inte seriekoppla flera drivers (det skulle öka spänningen). Däremot kan man parallellkoppla flera drivers till en dimmer och på så sätt styra flera slingsegment från samma dimmer. Begränsningen blir vilken last som drivdonet presenterar för dimmern, jag kan inte uttala mig om det är ca 40W eller om det är mer.

De kraftigare drivdonen var väl egentligen ett jag tänkte på, http://elbutik.se/product.html/mdr45-dimtrafo-12v-45w?category_id=1268. För mig funkade inte den eftersom den behöver potentialfri kontakt på styrknappen men om man planerar hela installationen från början så kan man dimma direkt med den. Jag letade istället upp ett drivdon (ovan länkat) som går att dimma på primärsidan (dvs 230V-sidan).

LED-list dimmas egentligen enklast på sekundärsidan med PWM, men då får man en separat dimmer vilket jag inte ville ha.

slacker skrev:
Jag valde dessa prylar och är fortfarande mycket nöjd med resultatet!

[länk]

Finns även ännu starkare belysning men jag tycker att det är mer än tillräckligt med drag i den där...
Vilken vit nyans valde du (och ni andra som installerat)? Jag beställde provbitar någonstans men tyckte det var en otrevlig grönaktig nyans i ljuset.

tommib
Jag valde varmvit (2700K). Supernöjd med ljuset, frun tycker möjligen att det är lite kallt men det kan också vara relaterat till att vi har en rostfri diskbänk...

Jag har satt upp två st LED-lister från Hide-a-Lite hemma. De är på 24V konstantspänning och jag använder en driver med inbyggd push-dimmer.
Inköpt på Elektroskandia men elbutik.se är också återförsäljare. Absolut inte billigt men ett skönt naturligt varmt ljus och bra ljusstyrka om man kör på full effekt. Dessutom håller Hide-a-Lite bra kvalité.
http://www.hidealite.se/Produkter/I...Extend/1511668-1700563.html?variantId=1700552

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Jag har satt upp två st LED-lister från Hide-a-Lite hemma. De är på 24V konstantspänning och jag använder en driver med inbyggd push-dimmer.
Inköpt på Elektroskandia men elbutik.se är också återförsäljare. Absolut inte billigt men ett skönt naturligt varmt ljus och bra ljusstyrka om man kör på full effekt. Dessutom håller Hide-a-Lite bra kvalité.
[länk]
Vilken trafo använder du? Jag letade halvt ihjäl mig tills jag råkade dyka på den där på Classe.
Hide-a-Lite har sin MDR eller vad den heter men den måste ha potentialfri kontakt....

gunric skrev:
Vilken vit nyans valde du (och ni andra som installerat)? Jag beställde provbitar någonstans men tyckte det var en otrevlig grönaktig nyans i ljuset.
Körde på 2700K och upplever det som riktigt behagligt tills man krämar på max ljusstyrka då det kan tyckas vara mot det vitare hållet.

Da9911 skrev:
Hej!

Är det någon som vet någon stark dimmbar ledlist för att sätta under överskåpen i köket?

Och gärna länka till den, dimmer, drivare och övriga prylar jag behöver...

Är helt vilse i ledlist-djungeln.

Tack på förhand!
Köpte dessa till mig blev riktigt nöjd, billigt också
Dom har också andra tillbehör också :)
5 meters led-list med dimmer och fjärrkontroll

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib skrev:
Vilken trafo använder du? Jag letade halvt ihjäl mig tills jag råkade dyka på den där på Classe.
Hide-a-Lite har sin MDR eller vad den heter men den måste ha potentialfri kontakt....
http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645

Denna från Hide-a-lite är en kraftig dimtrafo för LED-strip med push-dimring med 230V. Dock är den dyr som tusan.
Typ 1000 kr dyrare än MDR.

//Patrik

tommib
Den var fin. Vad jag lärt mig av hela grejen är att om man ska ha lite längre ljusstark list ska man beställa 24V. Då var utbudet som sagt större. På 12V var det förvånansvärt få produkter om man ville kunna dimma.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Kanske vore det bättre att starta en ny tråd då denna har några år på nacken, men jag gör ett försök. Jag är på jakt efter en dimbar list till arbetsbelysning i kök. Den behöver vara 1800 mm lång.

Hjälp. Haha. Har försökt sätta mig in i detta men min hjärna blir bara trött.
24v, 2700 och vilka watt.

Nej. Kan någon länka mig en fungerande list, helst lite billigare då detta mest är ett test av en eventuell framtida belysning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.