Det är väl bara att testa, det jag kan tänka mig är:
1. Limmet kommer släppa på listen, behöver säkert klamras fast.
2. Lysdioder är känsliga för värme
3. Transformatorn är byggt för vattenmotstånd inte ånga. Behöver troligen sitta utanför bastun.
4. Fråga på elforumet ang. el och bastu innan du gör något

Lycka till och återkom gärna med resultatet!

Trafon kommer såklart placeras i torrt utrymme utanför bastun.
Värmen vet jag inte men säg att det max är 65grader under sittlaven. Dessa temperaturer finns även i vårt uterum om somrarna där vi har liknande LED-list. Funkar där.
Vill bara förstå varför en motsvarande LED-list avsedd för bastu kostar 5ggr så mkt.
Kvalitet javisst med 5ggr...

Vad är det som gör att man inte kan använda sig av vanlig skyddsklassad LED-list (IP44) i bastun. Typ bif. länk.
http://www.jula.se/catalog/el-och-be...d-list-423305/

Tänker placering under lav. Den är ju klassad för att klara utomhus i regn o rusk.
Eller skulle det rentav funka?

Transformatorn placeras såklart i torrt utrymme utanför bastun.

Utan att undersöka närmare kan man snabbt konstatera att den enligt bruksanvisning skall användas i temperaturintervallet -20 -- +40 grader.
I din bastu kanske du tänkt dig en smula varmare?

Led är halvledare. Elektronik och värme brukar inte vara enkelt att kombinera... elektronik som i sig blir varm (led kan bli rätt heta ) brukar inte klara särskilt höga ambienta temperaturer.

Och visst finns det produkter för detta, men de är förmodligen dyra och säljs varken på jula, classe eller kjell...

Jag är helt med på erat resonemang. Billigt är självklart inte alltid bra och kvalitet kostar.
Man blir bara nyfiken på varför tillsynes likvärdig produkt kostar 5ggr mer på ngn bastusajt än på ex. tidigare bif. länk.

• Gilla
tosego
  • Laddar…
Rundan skrev:
Jag är helt med på erat resonemang. Billigt är självklart inte alltid bra och kvalitet kostar.
Man blir bara nyfiken på varför tillsynes likvärdig produkt kostar 5ggr mer på ngn bastusajt än på ex. tidigare bif. länk.
Kanske för att den produkten tål värme?

J
Jag har kört med Biltemas marina LED-list 12 V nu ett halvår. De kostar 70 sek.... Även om de mot förmodan skulle gå sönder i bland är det ju rätt många bilteammlister på en hidelitelist:) Dock så köpte jag en hidelite trafo, de är värda sina pengar tycker jag och fungerar att dimra med, väldigt viktigt för att få mysljus i bastun. Och den sitter utanför bastun. För att få ett trevligare ljus tejpade jag på vanlig gul maskeringstejp på LED-listerna som ljuset lyser igenom och blir lite gulare och mysigare. De sitter dolda under lavarna och limmades med vanligt montagelim som tål lite högre temp.

Jag använde vanlig LED list på 5m rulle från Kina (utan silikonslangöverdrag). En remsa bakom ryggstöd + en remsa under lav. De är ju 12 volt så inget händer om de råkar bli blöta.
Jag tror att de med silikonslangöverdrag har sämre livslängd då de är isolerade (blir varmare).

Spännande.
Tycker att kreativa idéer är viktiga i forum som detta. Lika roligt att dela med sig av som att ta del av.
Ingen påstår nog att dessa lågprislister är av samma goda kvalitet som de dyra tidigare länkade alternativen. Men ibland så behövs kreativa lösningar för att få ihop det i slutändan.
Så länge man inte tummar på säkerheten så ser jag inte riktigt problemet att prova.
Ngn eller några hundralappar mot ngn eller några tusenlapper är ju värt ett försök.

L largab skrev:
Jag använde vanlig LED list på 5m rulle från Kina (utan silikonslangöverdrag). En remsa bakom ryggstöd + en remsa under lav. De är ju 12 volt så inget händer om de råkar bli blöta.
Jag tror att de med silikonslangöverdrag har sämre livslängd då de är isolerade (blir varmare).
Hej! Funkade de där billigare Led-listerna i längden? Håller på med liknande projekt.

J Jönas skrev:
Jag har kört med Biltemas marina LED-list 12 V nu ett halvår. De kostar 70 sek.... Även om de mot förmodan skulle gå sönder i bland är det ju rätt många bilteammlister på en hidelitelist:) Dock så köpte jag en hidelite trafo, de är värda sina pengar tycker jag och fungerar att dimra med, väldigt viktigt för att få mysljus i bastun. Och den sitter utanför bastun. För att få ett trevligare ljus tejpade jag på vanlig gul maskeringstejp på LED-listerna som ljuset lyser igenom och blir lite gulare och mysigare. De sitter dolda under lavarna och limmades med vanligt montagelim som tål lite högre temp.
Hej! Funkade de där billigare Led-listerna i längden? Håller på med liknande projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.