Byggahus.se

LB-Hus Smarta Hem och Compare-IT

1. Bauman
    Medlem · Västmanland · 5 inlägg

Bauman

Medlem
    LB-Hus har bestämt sig för att sälja alla nya hus med Smarta Hem-lösning från Compare-IT som standard.

Jag är lite sugen på att bygga ett LB-Hus Optimal 133 (eller varianten Optimal:Nu) och jag undrar lite över detta system och hur framtidssäkert det är. Det är svårt att hitta exakt vilka prylar det är som är standard samt hur elen är dragen i huset.

Som jag förstår det så är det inte en standard elinstallation som man kompletterat med lite extra typ trådlösa Nexa-prylar eller så. Detta är någon KNX-liknande historia men den följer inte den standarden. Alla (?) uttag och strömställare har egen slang och tråd fram till centralen där själva smartheten sitter. I centralen har man prylarna för dimmerfunktion och webserver osv. Den kommunicerar även med t.ex. Nibe-värmepumpen.

Detta koncept känns rätt tilltalande; man får något som går via tråd och slipper det trådlösa eländet som ofta krånglar och kräver omstart och batteribyte osv.

Frågan är bara vad som händer den dagen en av elektronikboxarna i centralen går sönder och måste ersättas. Kommer (det relativt lilla och nystartade) Compare-IT att kunna tillhandahålla reservdelar om, säg, 20 år? Den tekniska livslängden på en elinstallation borde väl vara någonstans runt 50år?

Eller är det kanske så att det är enkelt att göra om centralen till någon annan standard, eller rent av plocka bort all smarthet och köra en vanlig central?

Någon som bygger med LB-Hus nu som har koll på detta?

2. P
    Medlem · 9 inlägg

Plj

Medlem
    Vi ska bygga ett Optimal 133 som kommer resas i oktober. Ska själv forska lite mer i detta system och kommer snart ha mer information!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.