Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om du täcker krönen med presenning är det inget problem.
Ok, du får ha vilka åsikter du vill.N neo11 skrev:
Vilka erfarenheter har du av lättbetong som stått oskyddad där det blivit skada som följd av det?
Jag har byggt en skånelänga i lättbetong utan att skydda krönen, det har stått oskyddat i över ett år.
Vad menar du skulle bli problem?
Är nog inte fel något av det som skrivs, men inte fel att lägga som ett tak över lättbetong, lättbetong suger vatten och vatten fryser det kan bli frysskador, Som xLnT säger inget hänt hos honom, han bor i skåne knappt frysgrader på vintern, men TS kanske bor längre norr ut med riktiga minusgrader och då kan det finnas en frysrisk
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
Jag har inte rekommenderat något, jag har sagt att man inte behöver täcka krönen. Begriper du skillnaden i det?N neo11 skrev:Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
Du har fortfarande inte sagt vilka problem fukten skulle orsaka? Bara att det skulle bli problem.
Beroende på hur man bygger huset så kan det självtorka under tiden man bygger, men även efter man är klar eftersom huset andas och värmen trycker ut fukten ur väggarna.
Du verkar fortfarande ha svårt att vara konkret, sluta hänvisa till utbildningar och förklara VARFÖR det är så som du hävdar.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Känns dyrt. Hoppas det blir fint
Hur gör man då med grunden som står fri? Suger inte nedersta lättbetonglagret en hel del? Kan skydda mot det om man inte hinner bygga tak?N neo11 skrev:Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
