Byggahus.se
Har läst lite här på forumet ang. Laseravståndsmätare. Jag måste köpa en i framtiden så jag tänkte höra med er vad ni har för tips, tankar och erfarenheter. Den jag kommer köpa ska användas främst inomhus för uppmätning av rum och då kunna mäta allt ifrån 1cm till minst 20 meter. Noggrannheten bör väl ligga kring +/- 2mm. Finns ju en hel del att välja på så det vore intressant att få lite information och tips från er som använder lasermätare idag.
 
Tror inte att du kommer hitta någon som uppfyller 1 cm-kravet. Kanske att det finns någon specialvariant som kan klara det.
+/- 2 mm noggrannhet och minst 20 meter klarar annars även de billigare konsumentmätarna runt tusenlappen.

Sen blir det väl en värderingsfråga... om du klarar dig med att den börjar mäta från 5 cm kommer du hitta många som klarar det.
 
Finns idag ingen laseravståndsmätare som kan mäta under 5 cm, även om man då mäter från framkant. Jag har en Bosch DLE70 och den fungerar helt okej. Leica Disto D2 har dock belyst skärm, vilket DLE70 inte har. Hittar man dem för samma pris så är nog Leican ett bättre val.
 
H
Har en bosch DLE70 men den är jag inte nöjd med. Skulle köpa en Dewalt eller en Leica.
 
Jag har en Disto D2 och är mycket nöjd. Det enda som inte är super är när man mäter utomhus (svårt att se mätpunkten) men det visste jag när jag köpte den.
 
Jag har testat Leica, Bosch och Hilti (alla med inbyggd Bluetooth). Hiltimaskinen var den jag tyckte bäst om. Ganska coolt med Bluetooth att man kan skjuta in mått direkt i ett Excel ark om man har en windows mobil. Om man skall gå och mäta upp något så slipper man skriva
 
hokanp skrev:
Har en bosch DLE70 men den är jag inte nöjd med. Skulle köpa en Dewalt eller en Leica.
Har du möjlighet och lust att specificera vad du inte är nöjd med?

/Stefan
 
hokanp skrev:
Har en bosch DLE70 men den är jag inte nöjd med. Skulle köpa en Dewalt eller en Leica.
Vad är det som gör att du inte är nöjd med DLE70? Det är en av mina kandidater till ny avståndsmätare.
 
hokanp skrev:
Har en bosch DLE70 men den är jag inte nöjd med. Skulle köpa en Dewalt eller en Leica.
Varför skulle du vilja köpa en DeWalt 30m laser istf en Bosch 70m laser? Vore kul med lite fakta där.

Leica är bra val, har en D3 själv men jag förstår inte inspelet till DeWalt.
 
Köpte på Clas Ohlson billig men itne så bra.Kollade på Leican på nätet och då kostade den 1495:- Åkte till Fredells byggvaruhus i Sthlm och där kostade den 2495:- Blev förbannad och åkte till Clas Ohlson och köpte deras eget märke för 700-800:-

Inget jag skulle rekommendera men den duger till att kolla om soffan får plats etc.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vad ligger din budget på? En Leica är förmodligen det bästa valet. Har en D5 då jag mäter mycket utomhus. Fundera gärna på om du kommer att mäta utomhus i framtiden för då kan det vara värt att investera i en sådan. Annars är en D2 väldigt prisvärd och D3a har även lutningssensor som ärvts från de dyrare syskonen vilket ger exaktare mätningar.
 
Jag har 3st
Leica Disto d3
Bosch DLE 50
Hilti PD40

Hiltin är oslagbar vid mätning utomhus och längre avstånd. den har allt och klarar allt.

Leican är något svagare och svårare att se om det är soligt, den har lite andra funktioner som lutning och så, inte för att jag använder det men de finns om man vill, den känns inte så stötsäker heller. men smidig.

Boschen, ja vad ska man säga, den används bara om jag glömt de andra och om 2 tumstockar inte räcker. trivs inte alls med den. man kan bara se det senaste mätresultatet, otrevligt ljud ger den ifrån sig när man mäter, som andra gjorde när tekniken var ny, ett "klick" mycket knappar och lurigt att läsa displayen om det inte är rätt ljusförhållanden.

Så jag säger Leica, gärna d3 eller den nyare D3a lite kraftigare.
 
H
Nimajneb skrev:
Varför skulle du vilja köpa en DeWalt 30m laser istf en Bosch 70m laser? Vore kul med lite fakta där.

Leica är bra val, har en D3 själv men jag förstår inte inspelet till DeWalt.
Som Svanteman skrev.
Knapparna är mycket dåliga. Man vet inte när den har tagit avståndet. Knapparna är mycket dåliga. Displayen är otydlig. Den ska säljas snarast.
DeWalt kommer att inköpas om det inte blir mycket pengar då blir det en Leica.
 
Vad tror ni om Bosch GLM 250? Verkar ha bakgrundsbelyst display som DLE 50 saknar. Plus lite andra funktioner samt onekligen större avståndsmätning än jag kan tänka mig att jag behöver :).
 
H
Hade köpt en Leica i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.