Cheesen
såg den här videon...
Var det något någon här kände till? Nyhet för mig, och jag som retat mig på min 12V borrskruvdragare att den tappar bitshållaren när man bromsar mycket. Nu vet jag vad jag gjort för fel.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Har vetat om det ganska länge men aldrig känt att det gör någon skillnad, maskiner som gärna tappat bitsar fortsätter att göra det och dom som inte gör det, ja dom gör ju ändå inte det ;)

Jag tänker att det bara är något som följt med designen av chuckarna som såklart köps in från någon annan men vad vet jag.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det var som tusan! Hikoki DS18DBSL, som jag klagat på lätt tappar det som sitter i chucken för att den bromsar så hastigt, fungerar perfekt nu!
Kommer göra det framöver på alla maskiner (y)
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
richardtenggren
Jag såg något klipp på det där för något år sedan, men man kan ju säga att tillverkarna varit lite dåliga på marknadsföra detta ;)
 
 
  • Gilla
Muhrman
  • Laddar…
Jag provade som sagt på DS18dbsl; 10 ggr spänna så hårt jag kan sen gasa bromsa tills borret lossnade, vilket var varje gång efter tillräckligt många inbromsningar.
Sen 10 ggr spänna så hårt det går och backa en aning. Ingen av de senare gångerna fick jag loss borret genom att bromsa maskinen.
I klippet ovan ser det inte ut som att han tar i när han spänner chucken för att testa, säger bara ”tre klick är lagom”?
 
C
Har aldrig upplevt att man behöver bromsa när man skruvar i en skruv?
Vad menar ni egentligen med att "bromsa för mycket"? Att släppa upp avtryckaren för snabbt?
Och då lossnar bitshållaren ur chucken?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Många bättre borrmaskiner har en funktion där den tvärstannar när man släpper knappen. Då är det här en bra funktion.
 
C
T Troberg skrev:
Många bättre borrmaskiner har en funktion där den tvärstannar när man släpper knappen.
Jo, jag tror inte jag använt någon skruvdragare som inte stannar tvärt när man släpper upp avtryckaren.
Trots det aldrig upplevt att chucken släpper greppet när man gör så. Låter j-vligt frustrerande :poop:

Så bra funktion för de som har detta problem, men det känns som en lösning på ett problem som inte borde funnits där från första början.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Fan vad roligt! Sprang direkt och testade min Makita
 
S
Haha japp de här hade jag ju på min med! KUL!
 
är det inte lite märkligt att "detta" problem finns.
Har alltid trott att bitsen hamnat lite snett och därför lossnat...
nån som plockar isär hela får nog överbevisa mig att det faktiskt har nån skillnad
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, jag tror inte jag använt någon skruvdragare som inte stannar tvärt när man släpper upp avtryckaren.
Trots det aldrig upplevt att chucken släpper greppet när man gör så. Låter j-vligt frustrerande :poop:

Så bra funktion för de som har detta problem, men det känns som en lösning på ett problem som inte borde funnits där från första början.
Det beror på vad man har i maskinen. Har man en 145 mm hålsåg, då är det mycket massa i rörelse.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Det beror på vad man har i maskinen. Har man en 145 mm hålsåg, då är det mycket massa i rörelse.
Ja, jo, säkert, även om skruvdragaren i och för sig inte riktigt känns som rätt maskin för en 145 mm hålsåg. Men nu skrev ju @Cheesen att den tappar bitshållaren.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
är det inte lite märkligt att "detta" problem finns.
Har alltid trott att bitsen hamnat lite snett och därför lossnat...
nån som plockar isär hela får nog överbevisa mig att det faktiskt har nån skillnad
Det är ju ingen jättestor sak. Det innebär ju bara att när man spännt åt chucken om ett borr eller en bit så låser man backarna i chucken i exakt det läget. Därmed upphäver man möjligheten/risken att verktyget ska lossna av någon som helst anledning. Ser bara fördelar med det.

Själv är jag en "mellananvändare" tror jag; är inte proffs men använder mina skruvdragare varje dag och har ibland upplevt att verktyget lossnat ur chucken. Som "heltidsanvändare" dvs yrkesman bör man rimligtvis ha upplevt problemet oftare. Bör vara rejält störigt i en jobbsituation.
Eftersom tillverkarna av någon anledning inte informerat om funktionen är det här ny kunskap som — om än i liten mån — kommer att kunna effektivisera arbetet för en stor mängd människor som tjänar sitt levebröd på att vara effektiva.

Ur det perspektivet gör det skillnad.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.