Den kabeln jag nar sett mest av i larm jag srungit på har varit samma 4 tråd som används till tele. Det vanliga skosnöret eller på televerksspråk EV1S 0.5
eten vinyl 1 skruv 0.5 mm diameter. Och tvinnar man på rätt sätt så ska det mycke till innan man knäcker där ev brottanvisning finns från skalning. Tvining ska alltid ha något varv med mantel kvar då slipper man problemet. Men visst som jag skrev förut. ALLA pressade skarva med verktyg för massa kronor blir lika och då blir ingen riktigt dålig. Men rätt virade klarar kraven gott och väl.
eten vinyl 1 skruv 0.5 mm diameter. Och tvinnar man på rätt sätt så ska det mycke till innan man knäcker där ev brottanvisning finns från skalning. Tvining ska alltid ha något varv med mantel kvar då slipper man problemet. Men visst som jag skrev förut. ALLA pressade skarva med verktyg för massa kronor blir lika och då blir ingen riktigt dålig. Men rätt virade klarar kraven gott och väl.
Tror tanken bakom din centralenhet är att sabotagekontakterna skall ligga i serie med motsvarande larmslinga. Dvs en larmingång används för både magnetkontakten och eventuella sabotagekontakter för alla andra larmdetektorer i samma slinga.mindblow skrev:
Centralenheten känner ju mha de olika motstånden av vilken typ av händelse som inträffat.
Kopplade upp larmet i helgen nu, och det ser väldigt bra ut, bara programmeringen kvar.
Har en liten surdeg som jag inte blir riktigt klok på. Branddeckaren hur den skall kopplas.
Utgång P01 har jag mina siréner på.
P02 är förvald som brandåterställning, så den skall jag koppla in deckaren på.
Men installationsmanualen är lite luddig tycker jag.
Någon som har någon idé hur det skall kopplas till P02?
http://www.box.net/shared/icbo0udhgo
Har en liten surdeg som jag inte blir riktigt klok på. Branddeckaren hur den skall kopplas.
Utgång P01 har jag mina siréner på.
P02 är förvald som brandåterställning, så den skall jag koppla in deckaren på.
Men installationsmanualen är lite luddig tycker jag.
Någon som har någon idé hur det skall kopplas till P02?
http://www.box.net/shared/icbo0udhgo
Men vilken typ av brand detektor har du?
man ska inte skarva ihop kablar i en larmanläggning genom att tvinna dem.. visst är det bekvämt med inte godkänt för att registreras.. detektorer av olika typer får inte heller ligga på samma slinga (sektion/ingång).. man kan ju också lägga ihop diskmaskinen och hall lampan på en gemensam strömbrytare.
Sen att 90% av alla larminstallationer avviker från vad jag nyss nämnt är en annan sak.
Sen att 90% av alla larminstallationer avviker från vad jag nyss nämnt är en annan sak.
mindblow>Men den är ju kopplad till P03? Är den utgången en försvinnande minus vid återställning?
/Kent
/Kent
Det beror helt och hållet vem som larmet är avsett för, om det finns krav på larmklass osv,, larmklass 1 tillåter mer/sektion än exempelvis larmklass 3.joooel skrev:man ska inte skarva ihop kablar i en larmanläggning genom att tvinna dem.. visst är det bekvämt med inte godkänt för att registreras.. detektorer av olika typer får inte heller ligga på samma slinga (sektion/ingång).. man kan ju också lägga ihop diskmaskinen och hall lampan på en gemensam strömbrytare.
larm i villor har sällan kvar på mer än larmklass 1 och om du mot förmodan skulle ha lite dyr konst larmklass 2.
Ett larm som inte skall kopplas mot central har inga krav alls, varken hur du gör det eller hur det skyddar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EK tvinnar jag varje dag, med torix. 1.5mm2 iofs 
mindblow>Då fattar jag ännu mindre...
Det måste till spänningsmatning till detektorn och den måste ju vara +12V som du får från den andra plinten (spänningsplinten) och minus från PO2 fram tills att detektorn skall återställas.
Försvinnande minus vid återställning köper jag men inte att minus kommer vid larm, detektorn har ju ingen spänningsmatning vid drift då.
Försvinnande minus är rätt vanligt i larmsammanhang, man tar helt enkelt bort minus via relän eller direkt via utgångar. Lite bakvänt i början och noll kul vid jordfel i anläggningen.
/Kent
Det måste till spänningsmatning till detektorn och den måste ju vara +12V som du får från den andra plinten (spänningsplinten) och minus från PO2 fram tills att detektorn skall återställas.
Försvinnande minus vid återställning köper jag men inte att minus kommer vid larm, detektorn har ju ingen spänningsmatning vid drift då.
Försvinnande minus är rätt vanligt i larmsammanhang, man tar helt enkelt bort minus via relän eller direkt via utgångar. Lite bakvänt i början och noll kul vid jordfel i anläggningen.
/Kent
ja själva poängen med vad jag skrev va ju att du kan göra som du vill men det blir lätt väldigt oseriöst. Sen att många larminstallatörer använder dylika argument som du för att medvetet få fuska (vilket jag anser att det är) för att det sparar tid och tid är ju som bekant pengar, känns rätt trist tycker jag.frohike skrev:Det beror helt och hållet vem som larmet är avsett för, om det finns krav på larmklass osv,, larmklass 1 tillåter mer/sektion än exempelvis larmklass 3.
larm i villor har sällan kvar på mer än larmklass 1 och om du mot förmodan skulle ha lite dyr konst larmklass 2.
Ett larm som inte skall kopplas mot central har inga krav alls, varken hur du gör det eller hur det skyddar.
Sen har du inte fel i det du säger, det är RUS reglerna jag tycker är för vaga.
snickarboden:
Citerar ur manualen: "Utgång P02 ger minus vid aktivering. max 500mA 12VDC"
Och enligt Bosch´s tekniker skulle jag koppla det såhär.
Men jag håller med dig fullständigt. Låter konstigt att den inte är konstant spänningsmatad.
Ska för säkerhetsskull hem och testa detektorn idag.
Citerar ur manualen: "Utgång P02 ger minus vid aktivering. max 500mA 12VDC"
Och enligt Bosch´s tekniker skulle jag koppla det såhär.
Men jag håller med dig fullständigt. Låter konstigt att den inte är konstant spänningsmatad.
Ska för säkerhetsskull hem och testa detektorn idag.
ska du inte programera om den utgången så att det är en matning tillbranddetektor som kräver spänningslös för att återställa.
Liknande äldre glaskross detektorer.
Vilken typ av branddetektor har du?
Liknande äldre glaskross detektorer.
Vilken typ av branddetektor har du?