Hej!
Köpte för en tid sedan ett larm som jag tänkte försöka koppla in.
Jag tycker det är klart svårare än vad jag hade väntat mig, men jag har lärt mig mycket genom att läsa på detta forum. Dock är det lite funderingar som jag hoppas någon vänlig person kan hjälpa mig med.
Vad är det för skillnad på obalanserat, enkelbalanserat och dubbelbalanserat?
Vad jag förstår så skall man montera två motstånd i t ex rörelsedetektorn, för bättre säkerhet mot sabotage, eller hur? Men i en magnetkontakt finns det ju ingen plats att montera några. Hur gör man då?
Jag skulle vilja ha några små lampor som lyser när larmet är påkopplat, hur kopplar jag de sladdarna? Överkurs; gärna olika för borta resp hemmaläge.

Väldigt tacksam och glad om någon kunde hjälpa mig med ovanstående frågor.

Nisseni skrev:
Hej!
Köpte för en tid sedan ett larm som jag tänkte försöka koppla in.
Jag tycker det är klart svårare än vad jag hade väntat mig, men jag har lärt mig mycket genom att läsa på detta forum. Dock är det lite funderingar som jag hoppas någon vänlig person kan hjälpa mig med.
Vad är det för skillnad på obalanserat, enkelbalanserat och dubbelbalanserat?
Du får tre olika tillstånd som larmet kan känna av, avbrott dvs kabel klippt, inget motstånd, någon har byglat kabeln, och ett tredje som ger ett visst motstånd när däckaren larmar.

Vad jag förstår så skall man montera två motstånd i t ex rörelsedetektorn, för bättre säkerhet mot sabotage, eller hur? Men i en magnetkontakt finns det ju ingen plats att montera några. Hur gör man då?
Oftast finns det tre skruvplintar i en magnet är allt du behöver.
Jag skulle vilja ha några små lampor som lyser när larmet är påkopplat, hur kopplar jag de sladdarna? Överkurs; gärna olika för borta resp hemmaläge.
Går alldeles utmärkt att ha två men du måste offra två PGM-utgångar för detta.
Väldigt tacksam och glad om någon kunde hjälpa mig med ovanstående frågor.

Tom fyra tillstånd: Kortis, normal, larm och klippt

Tack för svar!
Jag känner att jag nog har en del kvar till att kunna bli larminstallatör...;)
Känns som att det blir väldigt mycket enklare om man kör obalanserat, då slipper jag väl allt vad motstånd heter?
Sen förstår jag egentligen inte vitsen med att det t ex skall larma om någon klipper kabeln; eftersom alla kablar ligger i larmat område så borde väl larmet gå innan de har hunnit klippa av kabeln? Och även om det då går att lura larmet så är det ju inte Kronjuvelerna jag tänker skydda så de som jag vill hålla borta har nog inte de kunskaperna...

Tanken med balanserade sektioner är väl när de sitter i offentliga lokaler t. ex. Då kan man gå dit på dagen när det är olarmat och klippa eller kortsluta kabeln om de inte är balanserade. I någons hem tycker jag inte det är lika viktigt.
Dock kör jag dubbelbalanserat hemma eftersom det är väldigt enkelt att koppla. Det finns flera skisser här på forumet som visar hur man gör om du söker. :)

Snor lite i den här tråden,

Jag har tänkt att köpa ett DSC 1832 eller liknande.
Jag vill ha ett hybridsystem då jag har en del ställen jag kan dra tråd på utan att det stör, men ett par ställen där det inte ser bra ut!

Det jag dock undrar är:
Byggs det trådlösa systemet genom en trådlös kodpanel? Kan inte förstå om det är något modulkort man ska ha till centralenheten?
Detta innebär då att man måste dra kabel till kodpanelen?

Ngn som kan förklara för mig?

//Niklas

Oavsett hur man gör så måste man dra tråd till manöverpanelen, 18XX serien kan inte ha trådlösa manöverpaneler.

Sen kan man montera en 5132 trådlös modul eller så köper man en manöverpanel med inbyggd 5132.
Iom att man ändå måste dra kabeln så föredrar jag det senare. Då kan man ju sätta centralen mer dolt utan att behöva fundera på radiotäckning heller

En 5132 har något bättre täckning än en RFK5500 och du kan sätta den var du vill på datakomlinan, halvvägs mellan knappsats och centralenhet eller ett eget fyrsnöre ut till en central plats i kåken, men å andra sidan har det kommit trådlösa repeaters som man kan placera ut, Tyvärr inget jag testat ännu,

Vill du slippa dra kabel till knappsatsen har du bara Alexor kvar att välja på i DSCs sortiment.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.