cillan
J Josth skrev:
Nej, det är förmodligen inte lönt att ta hem en reparatör när felet inte visar sig. Titta gärna i larmloggen och se efter om det att även går läsa ut (loggas) aktuella temperaturer i värmepumpen samtidigt som larmet kommer? Det kan ge viktiga ledtrådar om det finns.
J Josth skrev:
Nej, det är förmodligen inte lönt att ta hem en reparatör när felet inte visar sig. Titta gärna i larmloggen och se efter om det att även går läsa ut (loggas) aktuella temperaturer i värmepumpen samtidigt som larmet kommer? Det kan ge viktiga ledtrådar om det finns.
Pannan går fortfarande och har inte larmat någon gång sen jag återställde larmet igår. Jag ska komma ihåg att kolla temperaturerna om larmet kommer igen. Förmodar att det är vattentemperatur och sånt som står på displayen jag ska kolla i så fall Håller tummarna att den inte kommer larma

cillan
Inatt, efter exakt på minuten, kl 02.28 så kom larmet igen. Den larmade även att filtret skulle rengöras trots att det inte såg alls dammigt ut.
Men jag stängde av pannan och tvättade filtret och satte sen på pannan igen och nollställde larmen. Nu har den gått i 6 timmar och det lyser grönt och fint.
Hur kan larmet komma exakt på minuten på samma tid som natten mellan lördag-söndag förra vecka. Någon som förstår?

cillan
Larmet var alltså detsamma som förra vecka, rött, och med nr 5667

cillan
TO framledningstemp. vid larmet var 28°C
TO framledningsbörvärde var 26°C
T1 utetermometer var 14°C
Varmvattenläge var Normal
VV utloppstemp var 65°C

Jag hoppas det är dessa värden som efterfrågades en tidigare kommentar.

Hej, har samma problem, men mitt dyker bara upp en gång i veckan när pannan höjer temperaturen på varmvattnet (mot legionella). Tjatar om rengöring av luftfiltret men ibland får jag kod 5667 också.

Var i kontakt med Bosch och fick detta svaret "kontakta din återförsäljare för kontroll, ev justering av kylkrets".

Har inte gjort det ännu.

cillan
K kingz skrev:
Hej, har samma problem, men mitt dyker bara upp en gång i veckan när pannan höjer temperaturen på varmvattnet (mot legionella). Tjatar om rengöring av luftfiltret men ibland får jag kod 5667 också.

Var i kontakt med Bosch och fick detta svaret "kontakta din återförsäljare för kontroll, ev justering av kylkrets".

Har inte gjort det ännu.
Då kan det ju vara så även med min pump, att det är när varmvattnet värms upp, som larmet kommer Hur vet då att det är just det som utlöst ditt larm?
Nu, peppar peppar har den inte larmat sen natten mellan lördag/söndag förra veckan När jag kontaktade Bosch sa de att jag skulle rengöra partikelfiltret men när jag pratade med en servicekille trodde han definitivt inte att det skulle göra någon skillnad så än har jag inte rengjort det. Främsta orsaken till det är att jag inte har en sån stor skiftnyckel då muttern sitter som berget mot skillnader till Boschs instruktionsfilm där han lätt skruvar av muttern med handkraft

cillan cillan skrev:
Då kan det ju vara så även med min pump, att det är när varmvattnet värms upp, som larmet kommer Hur vet då att det är just det som utlöst ditt larm?
Nu, peppar peppar har den inte larmat sen natten mellan lördag/söndag förra veckan När jag kontaktade Bosch sa de att jag skulle rengöra partikelfiltret men när jag pratade med en servicekille trodde han definitivt inte att det skulle göra någon skillnad så än har jag inte rengjort det. Främsta orsaken till det är att jag inte har en sån stor skiftnyckel då muttern sitter som berget mot skillnader till Boschs instruktionsfilm där han lätt skruvar av muttern med handkraft
Är inte helt säkert att det är det men jag har tiden klockan 02:00 på Fredagar med temeraturhöjning och kollar jag larmloggarna kommer de alltid ca 02:15 på Fredagar.

cillan
K kingz skrev:
Är inte helt säkert att det är det men jag har tiden klockan 02:00 på Fredagar med temeraturhöjning och kollar jag larmloggarna kommer de alltid ca 02:15 på Fredagar.
Och mitt larm har alltid kommit exakt 02.28 natten mellan lördag/söndag så det låter som om vi har samma problem
Lite märkligt att Bosch inte kan ge något svar på detta för om vi är 2 med samma "fel" här så lär det väl finnas fler ute i landet med dessa konstiga larm.
Ska du ta hem någon servicekille som ska kolla din pump?

cillan
I ilpadrinofritzone skrev:
Är ni nöjda med denna modell annars? Kikar på att köpa en :)
Jag är supernöjd!

Mycket nöjd, bytte ut en 20 år gammal pump, Boschen har minskat elförbrukningen med ca 20% så det är bra.
Den är också mycket tystare än den gamla.
Larmen har börjat försvinna för min del, bara ett larm sen i Juni så jag avvaktar med att felanmäla, garantin finns ju kvar ett par år till... Appen i mobilen är "sådär" men bra att man kan ha lite koll.

Hej! Har ni fått någon klarhet när det kommer till larmkoden 5667, om att förångningstrycket är för lågt? Vi har problem nu. Det började med att vi fick larm om att avlufta systemet (radiatorerna var iskalla igår). Efter avluftning i morse, dök ovanstående upp. Fortfarande ingen värme i radiatorer och vi har provat alla filmer som finns hos Bosch. Vi har fyllt på tryckbehållaren och den dyker snabbt från 1,5 till 0,5. Installatören kan inte komma förrän nästa vecka. Det är kallt, har någon någon smart lösning på detta?

Hej, hade en ventilations firma här för ett tag sen för att rengöra kanalerna och justera in ventilerna. De ökade fläkthastigheten från 50% (default) till 65% för att luftflödet skulle bli rätt. Har inte haft larm sen dess så det var kanske det som var problemet. Men jag har inte haft något problem med tryckfall på radiatorkretsen. Låter som du har mycket luft i systemet (förhoppningsvis ingen läcka). Finns en funktion för luftning av systemet under installationsmenyn som skall göras av installatören, kanske inte gjort. Du kan själv göra det, finns info i installationsmanualen.

Tack för svar! Vi väntar på att installatören ska höra av sig, vi ska tipsa om det här. I morse larmade det fortfarande/igen, trycket nere på 0, men underligt nog värme i radiatorerna på undervåningen.

Jag byggde en sommarstuga förra året och fick en Bosch 3800i installerad. I början larmade den ofta, speciellt när den skulle gå från semesterläge till vanligt läge. Lågt förångningstryck - 5666, 5667.

Jag hade teknikern här i våras som luftade och startade igång den igen, Bosch rekommenderade då att man inte skulle ändra temperatur utan köra på på samma hela tiden(!). Därefter gick den fram tills efter sommaren då vi hade ett längre strömavbrott. Teknikern var här och startade upp och sedan gick den några veckor på 19grader utan larm, När jag nyss ändrade till 21grader kom larmet igen och nu står den och lyser rött.

Jag börjar bli riktigt trött på denna.

Är det någon som vet om värmepumpen tar sig ur larmet själv? När den står och larmar verkar jag inte ha någon ventilation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.