Regn är bara bra, jag vattnade efter något dygn. Den är inte farlig för barn när den brunnit.

Dessa bilder är från vår spräckning av en liten häll. Vi gjorde ca 500 hål och som du ser i bilderna finns liksom en fri sida av berget, en kant som är mot luften. Berget behöver den för att kunna spricka. Vet inte hur man ska förklara det bättre. Men om du gräver ut runt ditt berg kanske du hittar en lämplig kant och kan borra närmre den så du påbörjar spräckningen där.

• En häll med många borade hål markerad med en blå linje vid kanten, omgiven av uppgrävt område och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spräckt häll med synlig fri kant och utspridda stenblock vid ett bygge.
    Skapa konto
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
H
Se på beskrivningen.
Där visar dom att du måste vinkla hålen för att det ska orka trycka ur.

när du blandar så blanda helt enligt instruktion.
För mycket vatten så mister du effekt.
Filmjölk låter blaskigt.
Det rinner ned ändå.

• Diagram över borrtekniker för stenspräckning med instruktioner om hur man borrar snedda hål för maximal effekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Se på beskrivningen.
Där visar dom att du måste vinkla hålen för att det ska orka trycka ur.

när du blandar så blanda helt enligt instruktion.
För mycket vatten så mister du effekt.
Filmjölk låter blaskigt.
Det rinner ned ändå.
Byggaren följde alternativ B och C .. Ganska Rakt.

B Bällstabygget skrev:
Dessa bilder är från vår spräckning av en liten häll. Vi gjorde ca 500 hål och som du ser i bilderna finns liksom en fri sida av berget, en kant som är mot luften. Berget behöver den för att kunna spricka. Vet inte hur man ska förklara det bättre. Men om du gräver ut runt ditt berg kanske du hittar en lämplig kant och kan borra närmre den så du påbörjar spräckningen där.
Vi har grävt mycket runt om och hittade inga slut. Vi tror i botten det finns ett slut som är fortfarande under mark.

H
Tror det blir stora problem då det pressar mot varandra och inte har någon stans att ta vägen

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Tror det blir stora problem då det pressar mot varandra och inte har någon stans att ta vägen
Det verkar så, vad kan vi göra i detta fall nu ? mvh

H
Jag skulle borra nytt med vinkel.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vattna och vänta ett par dagar om det inte är bråttom. Om det inte funkar eller är båttom håller jag med föregående skribent.

D Daniel 109 skrev:
Vattna och vänta ett par dagar om det inte är bråttom. Om det inte funkar eller är båttom håller jag med föregående skribent.
Vattna i hållena ? Undrar varför ? mvh

B Bällstabygget skrev:
Ni verkar borra rakt ? mvh

H
Han mena att vattna dom hålena som redan är fyllda med snigel.
Jag har aldrig märkt skillnad med vattnat eller inte.
Men dock spricker mitt lätt.

H Hallerudsbo skrev:
Han mena att vattna dom hålena som redan är fyllda med snigel.
Jag har aldrig märkt skillnad med vattnat eller inte.
Men dock spricker mitt lätt.
Om de inte funkar, kan vi blåsa ur hållena med stark kompressor o sen fylla igen ? Kanske göra några nya håll ? mvh

H
Klarar du blåsa ur har du blanda fel.
Det ska vara stenhårt nu.

Jag skulle låta det vara som det är, det kommer hjälpa till med att spricka när ni får rätt utslag.

jag skulle ta borrmaskin och borra nya hål för att få till ett utslag.
Sen tror jag dom andra hålen kommer spricka när berget släpper i utslaget

bara ta en hilti med 30 mm bort och göra flera hål med vinkel.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tack. Bara borra eller fylla med massa också ? mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.