543 läst ·
7 svar
543 läst
7 svar
Lån till renovering
Hejsan! Jag behöver lite hjälp och tips. Jag och min kille har köpt ett hus för strax under miljonen. Huset är i behov av renovering men inget extremt så. Ett hälften så litet hus som var nyrenoverat på samma gata såldes precis för 1,9 miljoner så vi räknar med att värdet stiger rejält. Vi har då tagit bolån hos Swedbank. Nu funderar jag på hur man går tillväga? Kan man värdera om huset direkt för att kunna höja bolånet? Kan man ta privatlån för att sedan baka in i bolån? Vi planerar att göra nästintill allt själva eller med hjälp av familj som är hantverkare och kan därför komma undan billigare med kök, badrum osv. Enligt Swedbank nu så kan vi inte ta in en mäklare som värderar om huset direkt eftersom att vårat köp räknas som en värdering men samtidigt så vet jag flera som har gjort på detta viset. Vet ju att reglerna har ändrats en del det senaste. Kan någon förklara för mig som att jag vore ett barn tack? Känns som en hel djungel att förstå och alla säger olika saker. Säg att vi hade kanske behövt låna 200-300 tusen som max till renoveringar.
Administrator
· Skåne
· 8 697 inlägg
Hur mycket lånade ni då? Från den 1 april träder nya regler i kraft som säger att ni får låna upp till max 80% av bostadens värde för tilläggslån, och just nu är ju värdet strax under miljonen. Så hur mycket bolån ytterligare ni får ta beror på hur mycket ni redan har lånat.
Vi har lånat med 15% kontantinsats. Jag är medveten om dessa regler det är mer angående värdering som jag funderar på.Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 697 inlägg
Huset höjs inte i värde innan ni har gjort värdehöjande renoveringar?
Administrator
· Skåne
· 8 697 inlägg
Då tror jag att ni är hänvisade till att ta blancolån till högre ränta.
Eller har ni möjligtvis föräldrar som har amorterat sitt bolån, som kan låna på sitt hus igen till bra ränta och låna ut till er?
Eller har ni möjligtvis föräldrar som har amorterat sitt bolån, som kan låna på sitt hus igen till bra ränta och låna ut till er?
Tack för svar. Nej det har vi inte. Vi har ju tillräckligt med pengar för att lösa alla enklare renoveringar men hade behövt byta ut i alla fall det ena badrummet och tvättstugan då de är från 70-talet och är inne på sin sista vers. Har familj som har tagit privatlån för renovering och sedan kunnat baka in detta i bolånet men får inte riktigt något konkret svar om detta är möjligt med de nya reglerna. Vi har frågat Swedbank angående detta men inte ens där får vi ett ordentligt svar och det verkar inte som att dem har koll på de nya reglerna.Marlen Eskilsson skrev:
Klicka här för att svara