Hej,
Jag håller på och knåpar ihop en lampa i rostig taggtråd, med väldigt mycket inspiration ifrån den här :). Jag har fått ihop själva kronan men nu börjar eldragningen. Den är lite sned och vind men det får duga.

Jag tänker använda lampsockel e10 ifrån Kjell & co
Jag vill ju använda så tunn ledare som möjligt för så diskret kabeldragning som möjligt, svart kabel.
Så jag vill alltså ha så lite ström som möjligt i kablarna.
Om jag kör 10st 24V 0,10A och seriekopplar så slipper jag ju transformator men tänker jag rätt om det blir 0,1A i kablarna också(24W/240V=0,1A). Det känns bara konstigt att jag skulle kunna belasta en krets med 10 st lampor som drar 0,1A vardera och summan blir ändå 0,1A.
Om jag tänker rätt så borde ju denna kabel funka 0,08mm2 area ska ju tåla 0,76A
Det bästa vore ju att hitta en kabel som var 0,012mm2 i area. Den ska ju klara 117mA och det skulle ju räcka i såna fall, något tips?

Nummer två är ju att köra med transformator, 12v lampor och paralellkoppla. Men om jag då kör på 10st 2,4w lampor det blir ju 24W. Och ohms lag säger väl 24w/12V=2A
Det betyder ju mer ström, och en grov kabel (0,26mm2)

Det känns som om jag tänker fel nånstans men jag vet inte var. Skulle vara skönt att bli helt säker innan jag drar igång med eldragningen.
LED är inget alternativ denna gång då jag är ute efter det mjuka glödskenet, och den ska dessutom gå att dimma.
Mina uppgifter på vad olika areor på kablar tål har jag fått från: http://www.svalander.se/tips_fakta/teknik/kablar/tabeller/

• taggtrådslampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha den E10 sockeln måste du använda en SELV-spänningskälla, lämpligen på 12V, för med tanke på det obefintliga beröringsskyddet är den sockeln minst sagt livsfarlig att använda i en 230-krets.

Om du kör transformator och t.ex. 12V så kan du dessutom med lite händighet använda taggtråden som ena ledaren :)

Om du absolut vill köra 230V och E10-socklar så är nog en beg. 10-lampors julgransbelysning från lämplig loppis enda acceptabla lösningen.

Förr användes E14-socklade lampor till julgransbelysningar, om sådana finns att köpa än idag så kan du använda vanliga E14-socklar.

På förebilden du länkat till så verkar de ha använt en såndär modern julgransbelysning som inte alls påminner om stearinljus...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.