Jag blir inte klok. Det är säkert enkelt, men vill inte göra något rookie-misstag.

Lampan vi köpt hade en fast kabel ansluten (utan jord). Jordkabel är ansluten i chassit man sätter fast i taket.

Anslutningskablarna i taket sitter ca 40-50cm längre bort. Jag fattar att de brun-blåa ska in i wago-kopplingarna, men hur fasen löser jag jorden? Någon sa till mig att jag inte måste använda den, men sitter ju en jordkabel på 10cm i chassit..

• Vit lampbas med gul jordkabel ansluten, hållen i hand. Text och CE-märkning synlig på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning i taket med blå och bruna kablar anslutna i wago-kopplingar, samt en grön-gul jordkabel i chassit.
    Skapa konto
  • Brun och blå elkabel utan jordledning mot trägolv och tapet.
    Skapa konto
  • Vita elektriska kopplingsplintar för kabelanslutning, placerade på en träyta.
    Skapa konto
Du kopplar gul-grönt i chassit med gul-grönt i takdosan. För detta MÅSTE du använda en bit gul-grön ledning. Inget annat.

• Gilla
aforsen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kopplar gul-grönt i chassit med gul-grönt i takdosan. För detta MÅSTE du använda en bit gul-grön ledning. Inget annat.
Jag köpte en RKK 3G1.5 innan jag insåg att kabeln satt fast i lampan. Då jag kan alltså plocka den jordkabeln och använda bara den?

A aforsen skrev:
Jag köpte en RKK 3G1.5 innan jag insåg att kabeln satt fast i lampan. Då jag kan alltså plocka den jordkabeln och använda bara den?
Jag förstår inte frågan riktigt men dra 3G1,5 och koppla ihop färg på färg i takdosan i ena änden och koppla ihop gröngul med gröngul med en wago eller liknande i andra änden. Blå och brun kopplar du in i lampan. Eller fattar jag fel?

Att armaturfoten/höljet har en jordledning beror på att armaturfoten/höljet är i metall och är beröringsbart samt är kopplingsutrymme där enkelisolerade ledare finns.
När armaturen används i ett rum där skyddsjord finns så ska/måste armaturen anslutas till skyddsjord.

Kabeln mellan armaturen (armaturfoten) och kopplingsdosan i taket måste i ditt fall vara minst en 3G0,75 där alla tre trådarna ansluts i bägge ändar.

Edit:
Egentligen skulle det vara ett utanpåliggande lamputtag istället för kopplingsdosan.

Redigerat:
Müssli Müssli skrev:
Jag förstår inte frågan riktigt men dra 3G1,5 och koppla ihop färg på färg i takdosan i ena änden och koppla ihop gröngul med gröngul med en wago eller liknande i andra änden. Blå och brun kopplar du in i lampan. Eller fattar jag fel?
Alltså sladden som sitter fast i lampan är utan jord.
Så jag behöver koppla jordkabeln som sitter fast i chassit in i den separata kopplingsdosan. Men jag behöver sedan koppla ihop jordkabeln i taket med kopplingsdosan som följde med.

Så jag behöver alltså ”förlänga” jorden med en separat kabel från taket till kopplingsdosan.
Sladden jag köpte igår hade brun-blå-gul/grön men eftersom kabeln är fast i lampan kan jag inte använda kabeln jag köpte såvida jag inte kan ta loss jordkabeln ur den och använda den som förlängning.

Hoppas det var tydligt.

Du har alltså tänkt byta lampsladden som går från lampsockeln?
Varför i så fall?

Eller hade du tänkt skarva befintliga lampsladden någonstans på sträckan mellan armaturen/armaturfoten och kopplingsdosan?
Edit: Hur har du i så fall tänkt skarva lampsladdarna ? Vilket material?

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså tänkt byta lampsladden som går från lampsockeln?
Varför i så fall?

Eller hade du tänkt skarva befintliga lampsladden någonstans på sträckan mellan armaturen/armaturfoten och kopplingsdosan?

A aforsen skrev:
Alltså sladden som sitter fast i lampan är utan jord.
Så jag behöver koppla jordkabeln som sitter fast i chassit in i den separata kopplingsdosan. Men jag behöver sedan koppla ihop jordkabeln i taket med kopplingsdosan som följde med.

Så jag behöver alltså ”förlänga” jorden med en separat kabel från taket till kopplingsdosan.
Sladden jag köpte igår hade brun-blå-gul/grön men eftersom kabeln är fast i lampan kan jag inte använda kabeln jag köpte såvida jag inte kan ta loss jordkabeln ur den och använda den som förlängning.

Hoppas det var tydligt.
Varför visar du inte alla delar så man kan fatta hur det ser ut?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför visar du inte alla delar så man kan fatta hur det ser ut?
Se videon jag bifogat i tidigare svar.

Du gör typ såhär,
Elektrisk kopplingsplint med jordad sladd och färgkodade kablar i en armaturanslutning.
Skapa konto

Istället för jordblecket så ansluter du jordtråden från armaturen, istället för de lösa trådarna ansluter du lampsladden som är en del av armaturen.

Givetvis så sker skarvningen i armaturen/armaturfoten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du gör typ såhär,
[bild]
Istället för jordblecket så ansluter du jordtråden från armaturen, istället för de lösa trådarna ansluter du lampsladden som är en del av armaturen.

Givetvis så sker skarvningen i armaturen/armaturfoten.
Okej. Vita sladden kommer direkt från lampan.
Så nu sätter jag en separat lampsladd mellan wago-kontakterna och armaturen? Men enligt bilden (du skickade) så måste det inte vara en jordad kabel med? Utan det räcker med en ojordad?

• Vit lampplatta med anslutna kablar, inkluderande gul och brun kabel, samt skruvmejsel vid sidan.
    Skapa konto
A aforsen skrev:
Så nu sätter jag en separat lampsladd mellan wago-kontakterna och armaturen? Men enligt bilden (du skickade) så måste det inte vara en jordad kabel med? Utan det räcker med en ojordad?
Den vita sladden ska väl träs igenom hålet och avlastas på något sätt?
Gör som du har tänkt att det ska vara i slutändan, inte något annat.

A aforsen skrev:
JO, min bild har inkommande/ansluten jord till metallen i armaturen.

I min bild har armaturen en fastskruvad jordbleck som motsvarar din fastskruvade jordtråd.

Min vita 3G0,75 motsvarar din förlängning som ska gå mellan armaturen & dosan i taket.

Den vita tvåledade kabeln ska gå genom hålet i armaturfoten, där jorden är ansluten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.