Byggahus.se
A avdpos skrev:
Lamelltäckning tar absolut minimalt med plats och snygghet är ju smaksak och platsbundet.

Men det värmer inte lika bra.
VI har pooltak och vår granne har lamelltäcke. Vi har nog badat ca en månad mer under säsongen som gått. Att bada under taket för otroligt mycket för badkänslan i slutet av säsongen (eller regniga dagar) också. Blir väldigt mycket trevligare.

Värmemässigt var det tydligast i våras. I påskas så krossade vår granne isen på sin lamelltäkta pool. Vi med pooltak hade då 14 grader i vattnet, bara med solvärme. Skillnaden i värme är alltså rätt stort.s
Ja du, i påskas hade jag samma temp med solfångare och bubbelplast.
Vi badar till slutet av oktober om vädret inte blir alldeles kass. Då är det inte mer än 12-13 grader, men det är vi vana vid sedan tiden med båt och tidiga vårar och sena höstar i skärgården. Om det regnar är skit samma förvår del.
Jag för min del tycker inte att fördelarna med tak uppväger priset.
Jag har ett helvete att få ner tempen på min pool på hösten för att kunna stänga den. Det är en vanlig träpool utan konstigheter.
Den enda utmärkande fördelen med pooltak är att det håller skiten på utsidan. Det är vad jag tycker.
 
M
J jocke31 skrev:
Fördelen med lamelltäckning är ju att det tar minimalt med plats men ändå håller värmen. Och fungerar som poolskydd. Dessutom är det snyggare.
Grannen har sånt, efter 3 år fick han byta liner för när lamellerna ligger och gungar så skaver det hål. Plus att all skit lägger sig på lamellerna och sedan i poolen. Sämsta skit om du frågar mig.
 
M Markarbetaren skrev:
Grannen har sånt, efter 3 år fick han byta liner för när lamellerna ligger och gungar så skaver det hål. Plus att all skit lägger sig på lamellerna och sedan i poolen. Sämsta skit om du frågar mig.
OK, och det är i polykarbonat alltså?
 
T TH885 skrev:
Jag hade inte känt mig trygg att ha barnen runt poolen med lamelltäcke.
Mängden skit du får i vattnet är rejält, bara nu på hösten när blad flyger eller på våren när björkarna fröar är en del. Jag har högar runt taket som jag annars hade haft i vattnet.
Jag behöver bara dammsuga en gång i månaden till skillnad mot killen ovan som gör det varje dag.
Sen att det värmer bättre än en VP är bara bonus.

Men det är bara tips , orkar inte argumentera för o emot, det är dina val. 🙂
Dammsugning är inget problem med poolrobot.
Jag dammsuger varje dag i första hand för att få en omrörning av vattnet. Jag skulle nog klara mig en vecka utan problem. Men jag tycker inte det finns någon anledning att inte köra roboten varje dag antingen på morgonen eller på kvällen.
Det är ingen stor sak att sätta den i vattnet och ta upp den och skölja filtret. Max 5 min totalt.
En pool med öppet tak släpper in lika mycket skit som en utan. Och bada under tak på sommaren går bort helt. Vattnet mår dessutom bra av att utsättas för vädrets makter.
Var och en får hitta sin väg. Men slänga ut närmre 100 tkr på ett pooltak går bort för mig. Ett heltäckande överdrag för 20% av takpriset i så fall.
För min del funkar bubbelplast kanon trots mycket träd runt om. Håller värmen bra och är billigt.
 
M Markarbetaren skrev:
Inte plexiglas, tror det är vanlig plast. Typ detta [länk]
Ok, det där är en budgetlösning. Sådana lameller går ju inte att gå på, och rullen är ful. Håller inte heller kvar värmen. Jag pratar om infällda lameller i PCB med appstyrning. De kostar också 3 gånger så mycket:

Reklam för pooltillbehör: Lamelläckning till pool, appstyrning, erbjudande om gratis värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från "Poolgiganten", visar priser och alternativ för poolöverdrag med appstyrning och solvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://poolgiganten.se/pooltillbehor/pooltackning/lamelltackning-exklusiv/
 
M
J jocke31 skrev:
Ok, det där är en budgetlösning. Sådana lameller går ju inte att gå på, och rullen är ful. Håller inte heller kvar värmen. Jag pratar om infällda lameller i PCB med appstyrning. De kostar också 3 gånger så mycket:

[bild]
[bild]

[länk]
Jag ser inte skillnaden. Flyter inte dom du länkar till på ytan? Det är isf. det som är grejen, det skaver på linern.
Budget? Det håller jag nog inte med om, jag har nog budget isf., vanligt blått formsytt som sätts fast med kapellstroppar😀
 
M Markarbetaren skrev:
Jag ser inte skillnaden. Flyter inte dom du länkar till på ytan? Det är isf. det som är grejen, det skaver på linern.
Budget? Det håller jag nog inte med om, jag har nog budget isf., vanligt blått formsytt som sätts fast med kapellstroppar😀
🙂Ja, jag är verkligen ingen expert och vet inte exakt vilken skillnad det är. Men såvitt jag förstår så är de lameller vi kollat på precis under ytan. Men det får förstås undersökas närmare om det blir aktuellt.
Är ändå tacksam för all input och alla synpunkter jag får från alla här, inte minst gällande eventuella nackdelar. Det är ju inte direkt något som leverantörer och säljare berättar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.