4 597 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Lägga kantsten!
Enklast möjliga är att bara gräva ner dem i jorden. Kommer åka runt lite efter varje källossning men det går ja att justera årligen.
Alt. Gräver du upp ett dike ca 30cm djupt och lika brett och fyller med 16/32 kross och sätter kantstenen i detta. Återfyll med jord på var sida om stenen.
Alt. Gräver du upp ett dike ca 30cm djupt och lika brett och fyller med 16/32 kross och sätter kantstenen i detta. Återfyll med jord på var sida om stenen.
Perfekt. Läste en massa info och trådar och alla verkar göra sånt projekt av det. Markduk bla bla och jag kände att det måste finnas enklare sätt. Hur tidigt på våren kan man göra det tro? Vet ju att det inte finns tjäle i jorden jag ska gräva i me definitivt längre ner.
OBS! Byt ut 16/32 mot 0-8mm så går det MYCKET bättre
Raka linjer / höjd - använd snöre som du fäste i var ände på t ex armeringsjärn /
Använd en gummislägga/ gummihammare för att knacka dom till rätt höjd efter grovsättningen för hand!
Raka linjer / höjd - använd snöre som du fäste i var ände på t ex armeringsjärn /
Använd en gummislägga/ gummihammare för att knacka dom till rätt höjd efter grovsättningen för hand!
Redigerat:
Möjligtvis 4-8 men inte 0-8 personligen så skulle jag vilja att vattnet rinner igenom ner under stenen än att ha en homogen massa med 0 fraktion som stenen står i. Men jag håller med dig i att 16-32 är fan inte lätt att sätta sten rakt och i våg i!BeGe skrev:
Jag har gjort nå liknande förra sommarn av plattor som blev över. Baksidan ställde jag ner i lite betong eftersom jag inte kunde återfylla där. Framsidan grävde jag bara bort och ställde stenarna i jorden, där är det återfyllt ordentligt på båda sidorna också. Har inte rört sig nåt än vad jag kan se. Behöver ju inte va så märkvärdigt jämt, blev en tydligt avgränsad plantering vilket var meningen.
Har en fundering gällande detta. Ska man sätta snöre i höjdled på lämplig höjd i vardera ände som ni beskriver och strunta i vattenpass? Tänker att gräsmattorna är ju sällan helt i lod och blottningen av stenen blir ju olika beroende på vart på gräsmattan de är.B BeGe skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Sedan kan man fundera om man ska lägga stenarna som platta eller gräva ned dom på högkant, som jag gjorde. Då kan stenarna sticka upp lite och fungera som gräns för robotklipparen.
Klicka här för att svara