Byggahus.se
Hej
Jag är medveten om att det här inte rör ett hus utan en cykel. Dotterns billiga Biltema-MTB (Yosemite X-Light 24 tum), som funkat finfint till både storebror och henne, har råkat ut för ett missöde. Tyvärr har det lilla växelörat till bakväxeln gått av och detta synes inte finnas som reservdel.
Avbrutet växelöra från en Yosemite X-Light 24" MTB bredvid en Biltema-skjutmått på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en liten aluminiumbit som därmed behöver repareras på något sätt. Precisionen är ju inte superviktig men det vore ju fint att slippa skrota cykeln. Går en sån här att svetsa ihop månne? Har ingen svets och har aldrig gjort något snarlikt så kommer oavsett behöva hjälp, men går det ens? Och vad använder man? Går det att hitta någon firma som kan hjälpa en enkel privatperson med något dylikt strax söder om Stockholm?
Alla hjälp tas tacksamt emot!
//Gustaf
 
AXS
Kan du ta några bättre bilder på delen?

Tror det blir svårt att svetsa, den som svetsar vill gärna veta vad för aluminium det är och det gissar jag att du inte vet.

Jag kan göra en CAD som du sen beställer 3D-print med. Eller fräst, men det blir oftast dyrare om inte max 2,5D.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Här är lite fler bilder. Vet inte riktigt vad du behöver och hur det funkar med 3D printad/fräsning men som sagt all hjälp ras tacksamt emot och jag är mycket tacksam. Själva växelörat sitter fast med två små skruv som jag tror är M3-storlek (3mm diameter yttergänga).
Två delar av ett svart växelöra med M3-skruvgänga på ett vitt bord, en hel och en bruten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndrat svart växelöra bredvid en skjutmått på vit yta som visar dess dimensioner för 3D-printing eller fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växelöra mätts med en skjutmått, synlig M3-skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndrat svart växelöra med M3-skruvar på en vit yta bredvid en skalpell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Biltema brukar väl köra standardgrejer i sina cyklar, typ billigaste Shimano. Skulle bli överraskad om denna inte fanns som reservdel. Har du kollat med en cykelhandlare?
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Biltema brukar väl köra standardgrejer i sina cyklar, typ billigaste Shimano. Skulle bli överraskad om denna inte fanns som reservdel. Har du kollat med en cykelhandlare?
Ja. Han sa att det finns 100-tals olika varianter men kände inte igen just den där. Skall prova en annan handlare på måndag igen tänkte jag.
 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…

Bästa svaret

AXS
Det kommer nog kosta upp mot 500:- att få den printad och skickad. Är det okej så kan jag göra en CAD som du sen laddar upp på https://www.in3dtec.com/online-quote/

Kommer krävas lite jobb från dig med, måste ha alla mått som är relevanta. Eller om du kommer förbi med biten(Söderort).

Men om den finns som reservdel är det ju absolut bäst. Ebay och amazon kan vara utmärkta om du bara hittar rätt sökord.
 
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Ni har så klart rätt men jag lyckas inte söka mig fram till rätt pryl. Yosemite hjälper föga och samma med Shimano SIS som är bakväxeln. Det är ju säkert någon standardram men vilken?
 
S Strontus skrev:
Det liknar det här växelörat, [länk] men det finns som sagt många varianter som liknar varandra så du skulle behöva jämföra med någon handlare som har den på lager.
Ja den ser snarlik ut men är lite sparsamt med utsatta mått
 
Och nu dök det nya växelörat upp. Passar som en smäck! Tack för hjälpen.
Närbild på ett nyinstallerat växelöra på en blå cykelram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellagård och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.