Byggahus.se
Hej, det började som en enkel uppfräschning av ett rum i källaren där jag skulle knacka ur och spackla några små sprickor i ytterväggar av lättbetong.
Direkt när jag knackade med hammare så lät det inte bra. Det var ett väldigt ihåligt ljud. Några knack senare så ser det ut som på bilderna nedan. Stora bitar av murblock som bara lossnar på grund av sprickor.
Väggarna är totalt 250 mm. Dom flesta sprickorna slutar ca 10 cm in i väggen men någon ser ut att fortsätta en bit till. Vågar inte knacka mer för då är jag rädd att se dagsljus snart, fel årstid för det nu.

Hur lagar man detta?? Många lager rot/lagningsbruk(husfix)? Något annat?
Bör jag vara orolig för något allvarligt fel eller beror detta förmodligen pga sättning som jag tror?
Skadad vägg och fönsterkarm med sprickor, avfallande puts och tillbehör för fönstersäkerhet. Behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstörd vägg med sprickor, exponerad isolering, kablar och spår efter reparation eller arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog provat att mura upp det med någon form av armering.
Man får nog mura i lager om man inte använde ngn form av sten: betong/tegel som man skär till då det ser rätt stort ut
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle nog provat att mura upp det med någon form av armering.
Man får nog mura i lager om man inte använde ngn form av sten: betong/tegel som man skär till då det ser rätt stort ut
Bra tips! Detta ska jag prova. Var och köpte ett lättbetongblock igår men vad menar du med armeringen?
 
Se bara till att du får bra vidhäftning mot gamla muren genom att väta stenen innan och prima med cementvatten i konsistens som filmjölk.

Alternativet är att du gör en enkel form och gjuter med expanderbetong.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Se bara till att du får bra vidhäftning mot gamla muren genom att väta stenen innan och prima med cementvatten i konsistens som filmjölk.

Alternativet är att du gör en enkel form och gjuter med expanderbetong.
Tack för tips.
Tänkte använda lagningsbruk från biltema och primea med primer c. För det har jag hemma. Låter det ok?
 
Till lättbetong brukar det rekommenderas lågaliskt bruk. Vet inte om biltemabruket är det.

Finjas ”Laga vägg” är också ett alternativ.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har liknande håligheter efter rördragningar i lättbetong/Siporex, har frågat massvis om detta och i bygghandel hos tillverkare fått förslaget Siporex i block som jag sågat ut bitar ur / man kan ju ganska lätt skära till raka kanter i hålet på väggen, och sen fästa med Kim avsett för lättbetong eller cementfix (samma man har under plattor). Sen lägga bruk/puts ovanpå för ytan (om det är källare), men väldigt svårt få till ytan, så behöver slipas efteråt.

jag undersöker nu om man egentligen inte borde använda husfix istället som i Cascais video här: https://www.mynewsdesk.com/se/sika_...gningsspackel-bredspackel-inne-och-ute-113495

Skrivits mkt om husfix här, men folk verkar föredra gipsputs (antagligen mjukare slipa) men funkar inte bra med fukttryck, om källare.
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
Nu har jag börjat mura. murar med biltemas rot/lagningsbruk och lättbetongblock. Sedan är tanken att putsa ytan med Weber putsbruk C 135. Det har jag använt tidigare till att laga lite putssläpp för 2 år sedan och det ser bra ut fortfarande. Återkommer kanske med lite bilder på resultatet.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.