Har sett flera tips här på hur man ska göra men behöver en riktad hjälpinsats för just mitt "projekt".
Muren är uppbyggd med lerbruk och tegel. nu vill jag laga och fylla igen och det gör jag ju med lerbruk.
Men, sedan så vill jag ju putsa en yta på detta och vad skall jag jobba med då? Fortsätta med lerbruk eller något annat?
Muren är uppbyggd med lerbruk och tegel. nu vill jag laga och fylla igen och det gör jag ju med lerbruk.
Men, sedan så vill jag ju putsa en yta på detta och vad skall jag jobba med då? Fortsätta med lerbruk eller något annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalkbruket blir mycket starkare än lerbruket som är inunder, så utifrån den aspekt som nämns av Åsa här ovan är just kalkbruk inte att föredra. Fortsätter du med lerbruk så får du en materialmässigt enhetlig spis även om lerbruk kräver sitt tålamod och finess att jobba med.Åsa Lund skrev:
Det går ju att putsa med lera, så får du enhetligt material alltigenom. Du hittar information om du googlar på "lerklining". Ja, vi har för övrigt en låst tråd i detta forum som också talar om hur man gör. Sedan får du välja en färg som passar lerans fuktgenomsläppliga egenskaper. Limfärg är väl det man använde förr, men det finns nog andra alternativ också. (äggoljetempera?) Kan bli riktigt läckert slutresultat!
Klicka här för att svara