Skadad eternitfasad med trasiga plattor och exponerat underliggande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eternitfasad med skadade plattor som avslöjar underliggande trä och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus med eternitfasad, och det skulle behövas lagas på några ställen. Träet under de trasiga plattorna känns ok. Innan vi köpte huset hade vi besiktningsmän här som sade att fasaden är bra, men att det som är trasigt bör bytas ut. Jag har hittat några reservplattor i källaren, men jag har lite funderingar:

1. På ett ställe har den tidigare ägaren målat det exponerade träet. Bör jag också göra det?

2. Vindskyddet under plattorna är trasigt/saknas på några ställen, är det bara att byta ut det?

3. Krävs speciell spik? Jag läste det någonstans?

4. Hur kan jag laga hål i eterniten (typ borrhål)? Någon slags spackel?

I år ska vi laga, och nästa år måla fasaden. Jag tycker eternit är fult, men maken älskar det.

Redigerat:
Bild underlättar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild underlättar.
Det har du helt rätt i.

1 behövs inte målas 2 Bar trä in ny asfaltspapp som täcker ca 5 cm in på det som är där 3 Brukar vara en rostfri typ, då skallen sitter i friska luften 4 Tätas lämpligt med en grå akrylfog 5 Dom kallas fattiglappar och går inte att laga , dom är spikade i underkant och överlappas av den ovanför. För att ta bort en utan att spräcka så måste spikskallen slipas bort ( en liten Dremmel går bra ) . Försök inte att få bort dom med hammare eller annat verktyg, då går dom sönder. Titta noga så ser du, sen kommer snacket om att det är asbets i dom och livsfarligt att hantera från domedagsivrarna . Skitsnack. Ett bra munskydd går utmärkt att ha vid slip.ningen av spikskallen

• Gilla
MsPuffin
  • Laddar…
S
måla inte Eternit , det blir alltid skitfult . behåll det som det är (Eternit är ett jättebra fasadmatrial) eller byt fasad .

• Gilla
MsPuffin
  • Laddar…
Glömde skriva som ovan säger, Eternitplattor är som en tvättsvamp när det regnar och torkar direkt när det slutar,, samtidigt så luftar dom hela fasaden. Målas det så kan det bli fukt bakom, det är även en dödsynd att måla eternit, den är av kvalitet som håller i minst hundra år. Sen vill du kanske inte måla om huset vart 5 år när färgen flagnar som det gör på vissa med fattiglappar som målats.

Redigerat:
  • Gilla
MsPuffin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.