Byggahus.se
Bichonen skrev:
Skrattar gott här... och vill bara påpeka att även kvinnor kan snickra och kanske till o med har en utbildning när det gäller sånt :p
Men nu avskyr jag ju rosa... även om det går till en god sak.

Jag har inget problem med min manlighet... för det har jag ju ingen... har bara lite problem med män :cool:
Haha, snacka om handen i syltburken.

Det roliga är att jag tänkte på det när jag skrev det men gjorde en sannolikhetskalkyl på det hela och körde hårt sen. :D
 
skalman1 skrev:
Kolla mitt inlägg, db10dl väger 800gr.

Men som tidigare nämnts så är ju balansen otroligt viktig också.
Hellre en tyngre balanserad än en lätt som är t.ex framtung.
Jag har haft väldigt många skruvdragare och bara ett fåtal har haft bra balans.

Hitachi DB10DL, Hitachi DS14DSAL, Dewalt DCD710S2, Bosch GSR14,4-2Li och allra mest min Hilti SFC14-A har haft fin balans.


Sämst har varit Bosch 10,8v utan chuck och Dewalt 18v, och naturligtvis heffaklumpen nr1: Festool C12nimh.
Men db10dl saknar chuck och det vill jag gärna ha för att slippa skaffa ännu fler borr.
Drunknar snart i borr! :S
 
Ja, men vill man ha en så lätt maskin som möjligt så får man ju räkna med att den inte har alla funktioner och är lika kraftig som "en riktig" maskin......
 
Ja du skalman, skiter man i priset (som var lite av en utgångspunkt här) så är ju Hilti SFC14-A den kanske bäst balanserade maskinen man kan hitta. Att den väger ca 1.5 kilo tycker jag personligen spelar mindre roll just för att den är så bra att arbeta med.
 
Ja du Bichonen, då framkom det ju lite nya fakta i målet. :blushing:

Man eller Kvinna är kanske inte så viktigt men kvinnor har ju oftast den egenskapen att de har mindre händer än män. Så det egentliga problemet är kanske inte så mycket vikten som att maskinerna ofta antagligen är anpassade för större händer än vad du har och därmed känns tyngre och klumpigare för dig. Då är nog det viktigaste att känna på maskinerna och hur de ligger i handen snarare än att du stirrar dig blind på vikten. Några 100g hit eller dit spelar kanske mindre roll än passformen.
 
jac skrev:
Ja du Bichonen, då framkom det ju lite nya fakta i målet. :blushing:

Man eller Kvinna är kanske inte så viktigt men kvinnor har ju oftast den egenskapen att de har mindre händer än män. Så det egentliga problemet är kanske inte så mycket vikten som att maskinerna ofta antagligen är anpassade för större händer än vad du har och därmed känns tyngre och klumpigare för dig. Då är nog det viktigaste att känna på maskinerna och hur de ligger i handen snarare än att du stirrar dig blind på vikten. Några 100g hit eller dit spelar kanske mindre roll än passformen.
Lugn o fin nu... jag är ingen liten pygmé :D
Hela ståtliga 176 cm och köpte arbetshandskar i herr stl 8,5 för att få fingrarna tillräckligt långa. Har ju lite naglar... men inte så långa..
Greppet är inte problemet... dom är för tunga helt enkelt tycker jag.

Kan Fiskars tillverka spadar och krattor i lättviktsmaterial som är bra... då borde andra kunna det också.
Vare sig vi är män eller kvinnor så finns det ingen anledning att stå och lyfta mer vikt än nödvändigt.
Jag har en kompis som också är snickare och han är 192 cm med jättehänder och han har en helt suverän skruvdragare som är liten, lätt och stark... och det skulle aldrig falla honom in att skaffa tunga maskiner för han har fattat det där med att vara rädd om kroppen så håller den längre.
Den filosofin har han haft i många år... och han håller än och är 64 år nu och jobbar som snickare för fullt.
Han har tyvärr en utgången Makita modell som jag inte kan få tag i... och dyr.

Varför skaffa sig förslitningsskador på att lyfta ett halvt kilo i onödan?
Tänk på hur många gånger du lyfter maskinen under en dags skruvande av gipsskivor på vägg tex... Det blir många kilon med det där extra halvkilot....
Enda gången du har fördel av vikten är just när du skruvar neråt... men du ska fortfarande förflytta maskinen mellan skruvandet och lägga ifrån dig den och ta upp den många gånger.
Den hänger ju inte i någon fjädrande vajer från taket precis...

Många män verkar tro att deras manlighet sitter i hur tunga maskiner dom jobbar med...
Men dom lär tänka om när dom sitter där med förslitningsskador i axlarna...

Tyvärr tillåter inte ekonomin just nu ett dyrare inköp.
Tänk att det ska vara så svårt att hitta en skruvdragare på ca 7-800 gram, med chuck, välbalanserad och till ett pris under 1500 kr.

Det är underligt att när det gäller vissa redskap så har tillverkarna börjat försöka göra dom lättare... men när det gäller just skruvdragare så verkar utvecklingen stå rätt stilla.
 
Redigerat:
Bichonen skrev:
...

Det är underligt att när det gäller vissa redskap så har tillverkarna börjat försöka göra dom lättare... men när det gäller just skruvdragare så verkar utvecklingen stå rätt stilla.
Det är ju inte riktigt sant. För 10 år sedan vägde en normal skruvdragare i 12-14,4 V-klassen ca 2,3-2,5 kg. Idag väger motsvarande modeller 1,6-1,8 kg. Vidare har 10,8 V Li-jon-minidragarna kommit, och på senare tid har de utrustats med två växlar och chuck. Därmed blir de hyfsat seriösa alternativ till mer traditionella skruvdragare. Priserna har gått ned de senaste åren, främst för att man kan beställa enklare utomlands (UK och DE i huvudsak). För 1500 SEK i dagens penningvärde har man aldrig (förr) fått en proffsmaskin med två batterier i Sverige. Du kan inte få en bra, lätt och billig maskin samtidigt. Välj bort ett krav.
 
Men seriöst? Du kan ju inte både ha bullen och äta den.
 
Jag köpte Makita-kitet från toolstop för drygt ett år sen, har nu fått ihop ett 60kvm varmgarage och en altan på 120-130kvm mha dessa verktyg. Mina tankar om dessa maskiner är:

*Grymt smidiga båda två
*Stoppar man in en bits direkt i hållaren på slagskruvdragaren blir den så kort att det har varit min räddning flera gånger när jag har behövt förstärka med nåt vinkeljärn och dragit i ankarskruv där man inte hade fått kraft med vanlig skruvmejsel. Trångt eller omöjlig arbetsställning och den räddar dig.
*Borrskruvdragaren är starkare än man tror trots att den är så liten och lätt. Jag körde nästan all trallskruv på 2:ans växel, fick köra på 1:an om batteriet höll på att sina eller det var nära en kvist.

Nackdelar/övriga synpunkter:
*Skruvar man trall hinner man köra upp andra batteriet innan det första laddat klart, men det är inget problem egentligen för när man kört slut två batterier bör man ändå sträcka på ryggen och ta en kort paus.
*Slagskruvdragaren är långsammare än borrskruvdragaren på 2:an när man kör trallskruv plus att den väsnas så den övergavs för detta ändamål.
*Slagskruvdragaren må vara starkare än borrskruvdragaren, men skillnaden är inte betydande. Den har kommit till sin rätt för karmskruv och mindre fransk skruv, samt att den är ultrakompakt. Jag hade gärna haft storebrorsan som är typ dubbelt så stark, men då hade jag å andra sidan inte fått in den på dom där trånga utrymmena.

Kort sagt väldigt nöjd. Jag ångrar inte att jag valde små, lätta, smidiga maskiner framför klumpigare 18-voltare. Dom extremt få gånger man behöver mer kraft (fet fransk skruv) kan man använda spärrskaft sista biten.
 
Jag köpte i måndags en DeWalt DCF610 med två batterier och en 40-minutersladdare på Beijer för 999:-! Har inte direkt satt den på prov mer än lite enkelt skruvande i tunn furu, men det känns ohyggligt bra. Saknar chuck (endast hex-fäste), men behöver jag det eller mer kraft så har jag en annan maskin.
 
Jag har också en DCF610, och den är en kanonmaskin.
Men enbart till mindre skruvar då den har sådan utväxling att den varvar bra men är svagare än många andra.
Varvtalet är ju kanon till småjobb eftersom det är mittimellan borr och skruv växeln på andra.

Men som en mer allround så är ju DCD710S2 bra.
Tvåväxlad, 10mm chuck och fin balans. :)
 
Denna faller på priset, men jag stortrivs med den:
Festool CXS
 
Buuzzz skrev:
Denna faller på priset, men jag stortrivs med den:
Festool CXS
Hur menar du nu ? Den kostar ju exakt samma (3037 för setet) som vid trådstartens början. Eller är det något jag missar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.