Byggahus.se
Lägga papptak i november?

Hej! Av olika anledningar blev takbytet försenat. Nu ska det bli av i november i kallt och blött väder. Jag är mycket tveksam att resultatet blir bra och vill egentligen gärna skjuta upp uppdraget.

Taket ska läggas om med YAM 2000 underlagspapp och yttakpapp skiffergrå från samma tillverkare (Mataki). De kan inte rumstemperas för det är en stuga som vi inte värmer upp under vintern. Rullorna står också ute i nuläge.

Tror ni att det kan bli bra? Jag har inte hittat en temperaturrekommendation, tex under 10 grader ska man inte börja. Sedan har jag förstått att undertakpapp ska vara hyffsat tort innan man lägger på yttakpapp.

Tack för alla svar.
 
Rickard.
Ska ni göra det själv med självtäck gör ni det inte särskilt lätt för er själva genom att försöka nu men det går, värma pappen kan man göra med luftvärmepistol eller gasolbrännare med försiktighet. Klister/lim bör ni nog värma upp för enkelhets skull.

Proffs lägger papptak året om i hela landet så det går men det är svårare och tar längre tid, mycket gasol går det åt också ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svaret. Firman började igår😆. Jag får nog lita på dem och gasolen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Givetvis mer lättarbetat på sommaren, men går att utföra ett lika bra arbete i kyla =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.