Byggahus.se
Hej

Jag har en säkerhetsventil på värmesystem som läcker. Den droppar lite hela tiden. Mer när jag höjer trycket på systemet.

Nu är det nere på 0,5 bar.

Om jag vrider på säkerhetsventilen lite grann för att släppa ut vatten och sen släpper vredet så sprutar det ut vatten tills trycket är nere på 0. Ventilen slår och hostar ut det sista ur systemet. Känns som något är lite fel. Kommer dock inte på vad. Har bytt ventilen ändå samma fel. Och jag tror kärlet är helt men undrar ju. Är förtrycket fel?

Mvh
 
Åsa Lund
Vad har du för förtryck i kärlet när trycket i systemet är 0?
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad har du för förtryck i kärlet när trycket i systemet är 0?
0,5 men sen har höjt till 0,75 för att testa mig fram.
 
Åsa Lund
Hur högt hus har du?
Du ska pumpa upp tryck i kärlet när trycket är noll i systemet och pumpen är avstängd. B
Har du en våning plus källare kan du pumpa upp till 1,0 ungefär, det mäter du med luftpumpen du använder.
Sedan fyller du upp med vatten till 1,0. Lufta elementen och fyll på igen, upprepa tills ingen luft kommer mer. Starta pumpen.
Hör gärna av dig om hur det gick sen
 
Ibland fungerar det att motionera ventilen för att få den att sluta tätt, dvs tryck för att testa den upprepade gånger.
 
Åsa Lund
T topmount skrev:
Ibland fungerar det att motionera ventilen för att få den att sluta tätt, dvs tryck för att testa den upprepade gånger.
Kan absolut funka!
Trycket kan kollas och ställas in oavsett
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur högt hus har du?
Du ska pumpa upp tryck i kärlet när trycket är noll i systemet och pumpen är avstängd. B
Har du en våning plus källare kan du pumpa upp till 1,0 ungefär, det mäter du med luftpumpen du använder.
Sedan fyller du upp med vatten till 1,0. Lufta elementen och fyll på igen, upprepa tills ingen luft kommer mer. Starta pumpen.
Hör gärna av dig om hur det gick sen
Det är källare och två våningar. Det kan väl vara 5-6 m upp till handdukstorken som är högst på systemet.

Jag gjorde som du sa. Dock kommer jag inte upp i 1 bars tryck på värmesystemet. Då släpper säkerhetsventilen vatten. Jag kör till 0,8. Men det droppar fortfarande från ventilen. Har man för litet kärl? 25 liter har jag nu. Räknade ut att jag har 160 liter i golvvärme och radiatorer. Sen finns det ju vatten i ledningarna också.
 
Åsa Lund
Hur mycket har du pumpat upp blåsan i tryckkärlet till?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur mycket har du pumpat upp blåsan i tryckkärlet till?
Nästan 1 bar, tycker läckande stannar av lite vid 0,5 bar systemtryck.
 
T Tellan8383 skrev:
Jag har en säkerhetsventil på värmesystem som läcker. Den droppar lite hela tiden.
Det tyder ju på att du bör byta ut den om inte lite motion hjälpte.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.