Byggahus.se
Mina äventyr med vattnet fortsätter. ;)

Efter att ha stängt av inkommande vatten några gånger nu kan jag konstatera att huvudkranen börjat läcka, jag har "motionerat" den några gånger nu, och den håller för tillfället tätt, det verkar vara väldigt beroende av hur mycket man öppnar den om den ska hålla tätt eller inte. Dessutom har den en förmåga att fastna i stängt läge, trots att den går lätt att stänga så sitter den stenhårt när man sedan ska öppna igen.

Detta känns inte särskilt tryggt, så jag vill ha den utbytt och önskar få en liten uppskattning av vad det kan tänkas kosta att ta hit rörfirma för jobbet? Var avstängningen utomhus befinner sig har jag ingen aning om, marken här är dessutom snötäckt, så det ställer ju till det lite extra.

Är detta något man ska bry sig om att försöka ta på försäkringen?
 
Har du inte två kranar? De flesta brukar ha två en kran före vattenmätaren och en efter. Det räcker ju med att kunna stänga av på en kran ifall du behöver stänga av vattnet, så du kanske kan avvakta tills du ska ha hem rörmokare av något annat skäl.

Har du någon golvbrunn nära? Isåfall så kanske det inte är någon katastrof med ett läckage. Särskilt om det är på kranen som sitter före vattenmätaren.
 
Nu vet jag inte hur gammal din huvudkran är, men vår från 1980 fick vi byta i förra huset.
Vid mätarebyte sa de att dessa kranar med plastvred kunde spricka och då sprutar vattnet! Därför beställde vi en ny konsol som skruvades fast mellan vattenmätaren och har två metallkranar. Kommunen kom och stängde ute i gatan medan VVS-killen bytte inne i huset. Ett arbete som tog knappt en timme och kostade 2000 Kr med arbete och konsol.
 
Läckaget är på den första kranen, den före vattenmätaren. Grejen är den att när den läcker så droppar vattnet ner i golvet där alla rörgenomföringar går. Jag har krypgrund, så just denna "låda" är i princip öppen ner i isoleringen, det har legat någon sorts keramisk massa ingjuten, men den är det inte mycket kvar av...

Den andra kranen är totalt stum, och jag vågar INTE gå loss på den med mer än handkraft.

Golvbrunn finns det, men den gör inte mycket nytta när inte vattnet har någon möjlighet att rinna dit tyvärr.

thomas33: det låter precis som en likadan kran jag har, kåken är byggd 1983. Priset var ju inget att bråka om heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.