Byggahus.se

Byte av läckande klämringskoppling

1. F
    Medlem · 6 inlägg
    Hej!

Vi upptäckte häromveckan att ett av våra rör under handfatet läcker.
    Jag kunde då inget om VVS och åtgärden blev att dra åt muttern. En viss förbättring upplevdes men problemet försvann inte. Det droppar från nedre kopplingen och den övre är fuktig.

Efter att ha spenderat några timmar på Google och Youtube har jag nu förstått det som följande:
    • Vi har förkromade kopparrör Ø12 av oklar hårdhet.
    • Nertill är röret monterat med klämringskoppling (oklart vad den övre kopplingen är för typ än så länge (har inte kunnat ta isär den p.g.a. verktygsbrist).
    • Ingen stödhylsa verkar finnas i den nedre klämringskopplingen utan röret har fått en "korsettmidja" av klämringen - här är problemet(?)
    • För att komma tillrätta med det här har jag förstått det som att nödvändig åtgärd helt enkelt är att byta ut röret och montera en klämringskoppling på rätt sätt, d.v.s med stödhylsa (löda eller dylikt är inte aktuellt).
    Funderingar:
    • Kan samma mutter återanvändas, d.v.s. det är bara röret och klämringen som ska bytas ut?
    • Ser den övre kopplingen också ut som en klämringskoppling eller är det något annat p.g.a. PEX-slangen som är monterad där? Den påvisar ju också läckage då gängorna på kopplingen är fuktiga. Eftersom ingen stödhylsa satt i den nedre kopplingen sitter förmodligen ingen i den övre heller - om det nu är en klämringskoppling även upptill?
    • Skulle man kunna montera ytterligare en stump med flexibel PEX som någon av de på bild nedan, mellan befintlig PEX och T-kopplingen, istället för att sätta ett nytt kopparrör som är bockat för att kunna korsa överliggande rör? Jag är inte helt med på hur PEX kopplas då de inte verkar behöva klämringar utan det står på produktbeskrivningen jag läser att de har koppling med silikonpackningar (och kopplingarna ser för mig helt annorlunda ut).
    Mycket tacksam för hjälp!

2. Krilleman
    Plumber · 12 835 inlägg
    Är den verkligen så att den undre klämringen i din markering som läcker?

Jag misstänker skarpt att dina flexislangar med lekande mutter dragits på 12mm klämringsände. Alltså ingen plan yta som gummipackningen kan täta emot (utan vass klämrinsgsände som skär sönder gummipackningen i den övre lekande muttern).

Det här med stödhylsa i halvhårda förkromade kopparrör har kommit till på senare tid. Det finns mängder med godkända installationer från förr som är täta innan regelverket med stödhylsa kom till.

Sen som grädde på moset behöver du komplettera med klammer på dina rör som är utbockade från vägg upp till tvättstället!

3. F
    Medlem · 6 inlägg
    Tjena Krilleman och tack för svar!

Efter att suttit och tittat på kopplingarna en stund är jag rätt säker på att bägge två läcker... Lite märkligt då det bara är varmvattnet som läcker, kallvattnet bredvid läcker ingenting och är ju till synes kopplat på samma sätt...

Men okej! Då behöver jag alltså ev byta ut något annat än bara klämringen i den övre kopplingen. Behöver jag ha ett helt nytt flexislang-kit och en ny kopplingsdel med plan yta, eller kan man bara köpa en ny packning+kopplingsdel med plan yta?

Klammer på de utbockade rören, alltså att fästa upp dem mot väggen? Varför behövs det?

Skulle det gå att byta kopparröret mot mer flexislang, eller ska jag kanske plocka bort både kopparrör och befintlig flexislang för att sedan montera ny flexislang som löper hela vägen till T-kopplingen? Vilket blir enklast för mig?

Redigerat 12 apr 2020 21:31