Byggahus.se
En adapter Schucko till CEE-trefas, tycket jag inte verkar vettigt. Med den går det ju då att belasta ett Schucko-uttag med 16A. Det kan just innebära risk för kabelbrand i elinstallation bakom Schucko-uttaget. Det ska man inte befatta sig med. Får sådana överhuvudtaget säljas i Sverige? Det kanske är kina-adapter?

Med en Nissan Leaf 40 kWh medföljer det en laddkabel 230 Volt med "tegelsten" med Schucko-stickpropp. Den kan max ta 10A. Den är OK att sticka i ett Schucko-uttag eftersom den just inte kan belasta med mer än 10A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det brukar komma med en 230 volts så kallad nödladdkabel med Schuko-stickpropp i ena ändan och Typ2 i andra ändan
Gör det det? Vi har haft motsvarande diskussion om VW-bilar, där följer det inte med någon laddklumpssladd med elbilarna, bara en typ 2/typ 2. De hybrider jag haft har dock kommit med laddklump.

Jag vet dock inte hur det är med e-Niron.
 
Det följer inte med någon kabel med schuko-uttag tyvärr utan det måste man köpa till.
 
Rörande schuko så brukar laddning med 10A göra stickproppen så varm att den knappt går att dra ur utan handskar, detta när jag laddar på publika laddstolpar på pendelparkeringar. Det är inte en lösning som jag rekommenderar att använda varaktigt.
 
  • Gilla
Litus och 3 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En adapter Schucko till CEE-trefas, tycket jag inte verkar vettigt. Med den går det ju då att belasta ett Schucko-uttag med 16A. Det kan just innebära risk för kabelbrand i elinstallation bakom Schucko-uttaget. Det ska man inte befatta sig med. Får sådana överhuvudtaget säljas i Sverige? Det kanske är kina-adapter?
Intressant poäng. Ändå tror jag att det är en kombination som lockar många av oss då den ger möjlighet till trefasladdning och enfasladdning med samma laddare (och därtill är säkrare än en schukoladdare med trefasadapter om man laddar från et CEE-uttag).

Hur man säkerställer att bilen inte försöker ta ut mer ström än systemet klarar vid schukoladdningen är dock som sagt en viktig fråga. Att förlita sig på att den enskilde alltid gör rätt är förstås en för dålig säkerhetsnivå.

Beträffande om sladden säljs i Sverige: Ja, jag tror det. Webbsidan är iaf. svensk (vilket iofs. inte är en garanti för vidare led).
 
A Arnodt skrev:
En adapter Schucko till CEE-trefas, tycket jag inte verkar vettigt. Med den går det ju då att belasta ett Schucko-uttag med 16A. Det kan just innebära risk för kabelbrand i elinstallation bakom Schucko-uttaget. Det ska man inte befatta sig med. Får sådana överhuvudtaget säljas i Sverige? Det kanske är kina-adapter?
Problemet är väl i grunden att schukouttagen ofta är slitna och mindre lämpliga att belasta med de 16A som de är godkända för. Vidare är de oftast avsäkrade med 10 A så att säkringen troligen löser om man laddar med 16 A. Men det blir ju ändå svårt att förbjuda en produkt för att den möjliggör belastning av ett uttag som är inom spec.
 
  • Gilla
saften och 3 till
  • Laddar…
Jag har för mig att det ska sitta en temperaturgivare i Schucko-stickproppen på Nissan Leafs medföljande laddkabel 230 Volt med tegelsten. Den ska då stänga av laddkabeln om stickproppen blir alltför het.

Du kanske använde en pirat-laddkabel 230 Volt, där det saknas temperaturgivare i Schucko-stickproppen? Är Schucko-uttaget slitet och har dålig elektrisk förbindelse blir det givetvis värmeutveckling.
 
J Jennielm skrev:
Det följer inte med någon kabel med schuko-uttag tyvärr utan det måste man köpa till.
Det är mer praktiskt och även säkrare att ha en fast monterad laddare på väggen hemma. Säkrare om den inte har en schukopropp. CEE-uttag är mycket bättre. Om jag inte missförstått något så kan inte Kia Niro laddas med trefas. Det innebär att CEE-uttaget fortfarande är bättre än schuko, men du laddar inte snabbare än 3,6 kW.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Manuell begränsning är att rekommendera, ställ den på 6A då ni använder schuko. Min hemmabyggda box har möjlighet att enkelt byta laddström och det ångrar jag inte att den har...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jennielm,
Din Kia e-Niro när är den tillverkad? Det ska stå i EG-överensstämmelseintyget, där ska nog tillverkningsdatum stå.
Tydligen kommer e-Niron med 3-fas-ombordladdare från och med årsmodell 2020.
Ta reda på vilken ombordladdare du har, om 1-fas eller 3-fas.
Det tar evigheter att ladda 64 kWh med 1-fas ur ett Schucko-uttag(max 2,3 kW), tar alltså 28 h.

Men hur gör du nu då när du laddar din Kia e-Niro?
Du säger du har inga laddkablar med Schucko i ena ändan.
Men du måtte väl ha fått en laddkabel med Kian e-Niro Typ2 -Typ2 så du kan ladda på allmänna laddstolpar.
Alla allmänna laddstolpar har inte fast laddkabel med Typ2 i ändan, utan vissa har bara ett Typ2-uttag och då måste man ha egen laddkabel Typ2 - Typ2.
 
Redigerat:
J Jennielm skrev:
I vårt garage har vi ett rött cee uttag på väggen, finns det något hinder att koppla in en övergångsadapter från cee till schuko och sen koppla in laddkabel till det?
Som nämnts i tråden är det egentligen inget fel på Schuko, utan det är skicket på uttaget som är avgörande, men även fabrikat och modell. Det kan vara lika illa med ett CEE416-uttag om det suttit ute längre och använts till olika saker. Så ska Schuko användas så är det bättre att låta montera ett nytt fräscht uttag av god kvalitet än att tillverka en adapter.
 
  • Gilla
IFB och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Om det inte blir en trefasladdare kan du kika på Teslas mobila laddare som med olika originaladaptrar både ger 10A över schuko och 16A över CEE. En fördel är att den är hindrad att ta mer än 10A på schukon.

[länk]
Det Tesla inte skryter med är att det krävs en jordfelsbrytare typ B för att få använda laddaren, den kostar några tusenlappar och ska kopplas in av behörig elektriker. Det är alltså inte bara att koppla laddaren till ett CEE-uttag och köra på.
 
Müssli Müssli skrev:
Det Tesla inte skryter med är att det krävs en jordfelsbrytare typ B för att få använda laddaren, den kostar några tusenlappar och ska kopplas in av behörig elektriker. Det är alltså inte bara att koppla laddaren till ett CEE-uttag och köra på.
Är inte det mer regel än undantag att reseladdare inte har jordfelsbrytare?
 
Müssli Müssli skrev:
Det Tesla inte skryter med är att det krävs en jordfelsbrytare typ B för att få använda laddaren, den kostar några tusenlappar och ska kopplas in av behörig elektriker. Det är alltså inte bara att koppla laddaren till ett CEE-uttag och köra på.
Kan verkligen en stickproppsansluten apparat kräva en JFB av typ B? Detta låter inte rätt. Det finns ju inga hinder för en konsument att plugga i adaptern i valfritt uttag som passar. Det saknas för övrigt all form av tekniska data på Tesla hemsida.
 
Närbild av en Tesla EU-adapter för laddning, svart med märkning och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Tesla universell mobilanslutningsenhet med varningsmärkningar och etikettinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.