Kanske kan vara värt att prova. Vi får se.

Finns det 10 mm pex?

Finns för golvvärme iaf så det borde fungera om de är livsmedelsgodkända. Men det kanske finns mjukare rör än per för den delen?

Hur har det gått?

blackadder skrev:
Hur har det gått?
Jotack, bra.
Jag har dödat både varm och kallvattenröret och dragit fram nya alupex, eller vad de där rören nu hette, från ett annat ställe. Nu har jag vatten i kranen igen.

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
K
Jag har precis samma problem. 3 ggr nu! Byggde huset 2003. Rören är köpta på Ahlsell, genom en rörfirma. Första gången, ca 1 år sedan, så läcke det lite, typ droppade sakta i båda ändarna på röret, detta rör var ca 6-7M långt. Rörmokaren kapade röret och vi drog ny pexslang på vinden och ner i en vägg. Försäkringsbolaget betalade detta. Andra gången var strax efter, då drev det lite bara i en ända på ett annat rör, inget dropp, blev bara fuktigt, ringde försäkringsbolaget och talade om detta, responsen då var inte bra, handläggaren betvivlade på att dom skulle beskosta samma sak en andra gång, gjorde ingen skadeanmälan då läcken tydligen tätade sej själv via kalkavlagring. Tredje gången var igår, det läcket nu rätt mycket, i ett kallvattenrör som går till andra badrummet (genom plattan) och är ca 20M långt. Rörmokaren kom snabbt som fan och kollade, jag hade tur, han skalade bort plasten ner till golvet, röret sticker upp ca 20cm och det var ett hål 7-8cm över golvytan. Lätt att fixa. Nu tror jag att dessa rör har nåt problem, dålig koppar eller nåt sånt, detta hål sitter på en spikrak bit rör som aldrig har skadats eller varit böjt.Rörmokaren hade också haft fler kunder med detta problem.

• Gilla
Jerry Lee
  • Laddar…
**** Drygläge på ******
Nå alla hantverkare som på fullt allvar säger att era distributörer har så mycket bättre material än det vi dödliga kan handla.
Är det sant ?
**** Drygläge av *****

• Gilla
Jerry Lee
  • Laddar…
Har också haft läcka i ett prisolrör, minns ej om det var varm eller kallvatten. Det låg i en vägg jag inte ville bryta upp så jag tog upp golvet istället och drog nya rör. Vägrar använda prisolrör efter det. De är smidiga men tydligen är de odugliga pga för tunn koppar. Antar att kan bli någon por ibland i tillverkningen som sen börjar läcka efter ett antal år.

Ken, vad har du för vattenkälla? Kommunen, djupborrat?

Fredrik, åker du till en VVS butik som även ombesörjer installation så köper du samma material som de monterar hos kund. Sen har jag sett hos en del byggvaruhus att de har samma t.ex prisol på hyllan som yrkesfolket använder.

Mvh

Mitt inlägg var ironiskt menat då en del hantverkare som hänger på forumet hävdar att materialet de köper hos grossistena har högre kvalitet än det material som säljs i butik

Är inte kopparrören i prisol samma dimension som alla andra kopparör, tex 12x1mm? Att de är mjukglödgade vet jag, men jag trodde inte att de hade mindre godstjocklek jämfört med andra kopparrör?

Ja, det är samma.

Krilleman
Skadat kopparrör utan fysisk åverkan (skruv/spik) är oftast aggressivt vatten. Väldigt sällan ett materialfel från fabrik

K
@spekerök, jag har kommunalt vatten, dom säger att vi har väldigt hårt vatten här, mycket kalk.

K
5 år senare. Dags igen då, 2 nya läckage på mina prisolrör. Tur i oturen är att hålen ligger ovan plattan, så jag har skalat av plasten och satt dit slangklammor med en bit gummi av en innerslang som tätar, i väntan på röris. Jävla skitrör.
I slutända fär jag nog dra nytt på vinden, den slang jag drog på vinden 2013, till ena badrummet, frös en vinter när det var 30 grader kallt, funderar på at dra ett avloppsrör under all isolering och ha öppen lite i båda ändar så det kommer lite värme in till slangarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.