13 802 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Läckande halvkoppling
Smörjer själv vissa konor/klämmringar med locher som inte skall smörjas enligt monteringsanvisningarna, gör jag inte det så snurrar röret med eller muttern "hugger" under åtdragning, det är psykiskt knäckande vid vissa rörarbeten. :screwy:
mvh
mvh
Det var intressant höra - detta med rör som "snurrar" när man inte vill det
är ju ett "allmänt problem" gissar jag - och om det kan avhjälpas
... .
Min egen nästa större rörinstallation blir i vart fall gammaldags med gäng-
ning - galvade och/eller blåa rör - egentligen bara för att det är roligt och lära
- sådana installationer har jag tidigare begränsad men mkt positiv erfarenhet
av - de blir täta när man gör vad man skall
. Snyggt är det oxå
.
är ju ett "allmänt problem" gissar jag - och om det kan avhjälpas
Min egen nästa större rörinstallation blir i vart fall gammaldags med gäng-
ning - galvade och/eller blåa rör - egentligen bara för att det är roligt och lära
- sådana installationer har jag tidigare begränsad men mkt positiv erfarenhet
av - de blir täta när man gör vad man skall
Lyfter en gammal tråd. Jag har en droppande Halvkoppling från FMM som ansluter toaletten. Den kommer ut ur väggen och det finns inget utrymme för att kapa och montera en ny. Jag har försökt att efterdra men utan förbättring.
Jag undrar nu om det är möjligt att med t.ex. Dremel såga och sedan spräcka den så att jag kan montera en ny på samma plats?
Får man/kan man montera en ny Halvkoppling på samma plats (på röret) som den förra och få den tät?
Byta rör är inte att tänka på.
Jag undrar nu om det är möjligt att med t.ex. Dremel såga och sedan spräcka den så att jag kan montera en ny på samma plats?
Får man/kan man montera en ny Halvkoppling på samma plats (på röret) som den förra och få den tät?
Byta rör är inte att tänka på.
Du får nog beskriva hur det ser ut för det vanligaste är väl att det kommer ut ett rör ur en vägg och att detta rör skarvas vidare till något med en halvkoppling. Då skruvar man bort det som halvkopplingen är kopplat på, tar bort klämring och sedan kan halvkopplingen bytas ut.
Halvkopplingen sitter på röret som kommer ut ur väggen bredvid toaletten. En slang till Toaletten är sedan gängad på Halvkopplingen.
Klämringen (Konan) håller mao fast kopplingsmuttern (Halvkopplingen) på röret. Avståndet från väggen till klämringen är endast 1 cm. Dvs det sticker bara ut 1 cm rör plus längden på klämringen ur väggen.
Klämringen (Konan) håller mao fast kopplingsmuttern (Halvkopplingen) på röret. Avståndet från väggen till klämringen är endast 1 cm. Dvs det sticker bara ut 1 cm rör plus längden på klämringen ur väggen.
Men visst, om du inte får bort klämringen utan att ta bort halvkopplingen får du göra som du säger att du kapar halvkopplingen med t ex en vinkelslip.
Det är skicket på röret när du är klar som avgör om du får de nya prylarna täta eller ej. Mindre skador kan du få bort med smärjelduk.
Det är skicket på röret när du är klar som avgör om du får de nya prylarna täta eller ej. Mindre skador kan du få bort med smärjelduk.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kan nu meddela att Halvkopplingen är utbytt och kopplingen tät. Det gick inte att dra av klämringen utan jag använde Dremeln med en liten diamantklinga och sågade först upp skåror på kopplingsmuttern båda sidor men lämnade 0,5 mm. Sedan använde jag en skruvmejsel i spåret och spräckte muttern. Därefter kom jag att göra detsamma med klämringen. Det fungerade klockrent, inte en repa på röret, och hade inte gått med en större maskin bakom toaletten. Sedan var det bara att montera den nya.
Gammal tråd, men med de halvkopplingar som inte blir täta kan man linda gängtape (vit plast tape eller snöre) runt gängan på kopplingen, i topic är det 15 eller halvtum, så blir det tätt. Linda så¨många varv man kan men ändå få på muttern utan "gängpajj" är avvägningen som behövs göras(minst 3 varv upp till 8 sen är det för tjockt) . Trångt som tusan är det också när det är WC.