6 507 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Kwh/dygn
Hejsan! Vi är nyblivna husägare sen augusti.
Ett hus på 150kvm 2 våningar. Uppvärmningen är det en elpanna ifrån -80(nibe) vattenburet.
Jag har inte direkt någon större koll på vad som är bra eller dåligt. Men kollade förbrukningen på elen (september) och där snittar vi nästan 40kwh/dygn +10 ute.
För mig låter det lite väl, då det är endast 2vuxna och en bebis.
Huset är bra isolerad.
Skulle vilja veta vad ni ligger på? Är det dags för oss att skaffa bergvärme eller något måntro?
Mvh nybliven husägare.
Ett hus på 150kvm 2 våningar. Uppvärmningen är det en elpanna ifrån -80(nibe) vattenburet.
Jag har inte direkt någon större koll på vad som är bra eller dåligt. Men kollade förbrukningen på elen (september) och där snittar vi nästan 40kwh/dygn +10 ute.
För mig låter det lite väl, då det är endast 2vuxna och en bebis.
Huset är bra isolerad.
Skulle vilja veta vad ni ligger på? Är det dags för oss att skaffa bergvärme eller något måntro?
Mvh nybliven husägare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Finns någon gammal tumregel om att en eluppvärmd villa gör av med 20 000 kWh/år. Dina knappt 40 kWh/dygn motsv. ung. 14 000 kWh/år så det låter väl rimligt. Uppvärmningsmässigt är det bättre ju fler man är eftersom en människa värmer upp luften kring sig.
Det är vanligt att man byter ut elpannan mot någon sorts värmepump, berg, jord, vatten eller sol.
Det är vanligt att man byter ut elpannan mot någon sorts värmepump, berg, jord, vatten eller sol.
Kan man komma åt "mina sidor" på elleverantörer hemsida från förra ägaren? Du kanske kan få tag på riktig förbrukningsdata för just ditt hus, förra vinter?
Men ja, något borde du nog göra. Luft luft är ju billigast, men då får man leva med fläkten. Har man ett vattenburet system kan jag tycka att en riktig värmepump är bättre. Sen behöver man veta mer för att avgöra vilken typ av vp som är bäst för er. Och för att dimensionera den behöver man ha mer förbrukningsuppgifter i alla fall...
Men ja, något borde du nog göra. Luft luft är ju billigast, men då får man leva med fläkten. Har man ett vattenburet system kan jag tycka att en riktig värmepump är bättre. Sen behöver man veta mer för att avgöra vilken typ av vp som är bäst för er. Och för att dimensionera den behöver man ha mer förbrukningsuppgifter i alla fall...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja något bör göras. Vi funderar på bergvärme.B BSOD skrev:Kan man komma åt "mina sidor" på elleverantörer hemsida från förra ägaren? Du kanske kan få tag på riktig förbrukningsdata för just ditt hus, förra vinter?
Ska testa dra ner termostaterna lite och köra luften en hel dag. Fåse om det hjälper lite.
Vad är "luften" för något?D Danielserpentin skrev:
Vi förbrukade 470 kWh under september i år här i Lindesberg 1,5 plan 155m² med frånluftsvärmepump.
Ett snitt på ca 15,6kWh per dygn.
Köp bergvärme så snart du kan.
Ja har en tvåplansvilla från tidigt 1900tal på 140kvm, spånisolering som säckat ihop i väggar och golv, vattenburna element och golvvärme i köket på ca 35kvm.
Självdragsventilation som slutar på kallvinden.
Värms av en jordvärmeslinga på 350-400meter under en lägda, värmepumpen är en CTC EcoHeat från 2008.
Gör av med 12-14000kwh per år med inomhustempen ställd på 21grader.
Är en person men har 3 datorer gåendes dygnet runt och en liten booster varmvattenberedare på 35L inkopplad efter värmepumpen. All belysning är LED.
Självdragsventilation som slutar på kallvinden.
Värms av en jordvärmeslinga på 350-400meter under en lägda, värmepumpen är en CTC EcoHeat från 2008.
Gör av med 12-14000kwh per år med inomhustempen ställd på 21grader.
Är en person men har 3 datorer gåendes dygnet runt och en liten booster varmvattenberedare på 35L inkopplad efter värmepumpen. All belysning är LED.
Det låter nästan lågt tycker jag. Antar dessutom att någon är hemma för det mesta och att det kanske går en tvättmaskin rätt ofta om ni har bebis?
Jag bor i ett hus på 150kvm 1.5 plan i södra Småland. Bergvärme från 2018. Två vuxna, en bebis och en fyraåring. Sambon föräldraledig och jag jobbar mest hemifrån så det är alltid någon hemma. 717kWh under september = 24kWh/dag.
40 med elpanna låter rent av bra.
Jag bor i ett hus på 150kvm 1.5 plan i södra Småland. Bergvärme från 2018. Två vuxna, en bebis och en fyraåring. Sambon föräldraledig och jag jobbar mest hemifrån så det är alltid någon hemma. 717kWh under september = 24kWh/dag.
40 med elpanna låter rent av bra.
Provat nu 1 heldag med luftvärmepumpen och sänkte ner termostaterna på radiatorerna.
Samma värme ute är lika sen sist ca 10+.
Resultatet nu med endast luftvärmepumpen som har många år på nacken.
Från att ligga på 37-41 kwh till 23kwh.
Kommer hålla koll längre fram o se om Resultatet fortsätter att vara bra.
Mvh
Samma värme ute är lika sen sist ca 10+.
Resultatet nu med endast luftvärmepumpen som har många år på nacken.
Från att ligga på 37-41 kwh till 23kwh.
Kommer hålla koll längre fram o se om Resultatet fortsätter att vara bra.
Mvh
Fast om man bara multiplicerar en oktoberdag för att få en års uppskattning blir det nog en rejäl glädjekalkyl.BirgitS skrev:
Det som kostar el i en eluppvärmd villa är uppvärmningen och uppvärmningen kostar när det är rejält kallt ute och inte tidigt i oktober. Men visst om ren multiplikation ger 14 MWh så kanske "kyleffekten" gör att ett snittår hamnar på runt 20 MWh. Vågar inte gissa här.
Nu hittar jag inte siffrorna men jag minns att jag "häpnade" över hur stor andel av fjärrvärmen för oss som gick åt under typ december-mars. Har för mig att uppemot 90 procent av årsförbrukningen var under de tre-fyra kallaste månaderna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Absolut, det var en enkel överslagsberäkning för att se om det var i en rimlig storleksordning. Hushållselen ingår väl även i TS:s uppgift om förbrukning. Sen beror det ju också på husets ålder, eventuell tilläggsisolering om det är ett äldre hus, var i landet det är, hur vindutsatt huset är osv.Alfredo skrev:
Fast om man bara multiplicerar en oktoberdag för att få en års uppskattning blir det nog en rejäl glädjekalkyl.
Det som kostar el i en eluppvärmd villa är uppvärmningen och uppvärmningen kostar när det är rejält kallt ute och inte tidigt i oktober. Men visst om ren multiplikation ger 14 MWh så kanske "kyleffekten" gör att ett snittår hamnar på runt 20 MWh. Vågar inte gissa här.
Nu hittar jag inte siffrorna men jag minns att jag "häpnade" över hur stor andel av fjärrvärmen för oss som gick åt under typ december-mars. Har för mig att uppemot 90 procent av årsförbrukningen var under de tre-fyra kallaste månaderna.
Bor lite utanför Norrköping och har en villa på 90kvm + 90kvm källare från början 60
Nu är källaren idagsläget ca 5grader kallare, men det bli ändring på inom 1 år då jag ska göra om lite.
Har en luftvatten värmepump och med hushållsel drog det ca 20kWh/dygn i början av september och ca 25 i slutet. Är bara 1 vuxen och ett barn, MEN har ca 23C inne. Vafan ska man tycka att det ens ska vara svalt för?
Så 40kWh /dygn med elpanna tycker jag ligger som man kan förvänta sig.
Och trevligt att ni kunde sänka från ca 40 till ca 23 om ni bara kör FLVP:n
Skulle göra som så att göra FLVP:n det som går och sen ha elpannan för att stödja om det blir kalt ute och ni inte tycker att FLPN räcker till.
PS just nu då jag lekt med värmesystemet har jag 26C inne ... sommarvärme!!!

och då ligger jag på ca 30kWh/dygn
Nu är källaren idagsläget ca 5grader kallare, men det bli ändring på inom 1 år då jag ska göra om lite.
Har en luftvatten värmepump och med hushållsel drog det ca 20kWh/dygn i början av september och ca 25 i slutet. Är bara 1 vuxen och ett barn, MEN har ca 23C inne. Vafan ska man tycka att det ens ska vara svalt för?
Så 40kWh /dygn med elpanna tycker jag ligger som man kan förvänta sig.
Och trevligt att ni kunde sänka från ca 40 till ca 23 om ni bara kör FLVP:n
Skulle göra som så att göra FLVP:n det som går och sen ha elpannan för att stödja om det blir kalt ute och ni inte tycker att FLPN räcker till.
PS just nu då jag lekt med värmesystemet har jag 26C inne ... sommarvärme!!!
och då ligger jag på ca 30kWh/dygn
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden