Byggahus.se
Ska köpa elverk, men vad är det för skillnad mellan Kw och kva, exempelvis: vad ger ett elverk på 7,5 kva?
 
VA är den skenbara effekten och W är den aktiva effekten.

Enkelt uttryckt är det en aktiva man har nytta av, men vissa induktiva laster behöver ha en reaktiv del (var) för att fungera.
Den sammanlagda överförda effekten (W & var) bildar den skenbara.
W och var är 90 grader fasförskjutna mot varandra så man kan inte bara addera W + var för att få fram den skenbara (den effekt som måste föras över i kabeln).
 
KVA är produkten av ström och spänning uppmätta var för sig. Kw är faktisk "nyttig" effekt.

Om du driver något rent resistivt som en radiator, så är KVA och Kw samma sak. Men om du driver något med induktiv last, ex en elmotor så har du en fasvridning mellan ström och spänning. Då når du bara en lägre nyttig effekt.

Man brukar tala om en "cos fi faktor" på ex. 0,8. Då får man multiplicera KVA med 0,8 för att få nyttoeffekten. Det är altså förbrukaren som har en faktor.

Generatorer och tranformatorer anges ofta i VA hellre än W. Genratorn levererar max 7,5 KVA oavsett hur mycket av den effeken du kan tillgodogöra dig.
 
Så generellt kan man säga att 7,5 kva borde ge omkring 6000 watt ut,... eller? blev lite snurrig här :)
 
NEJ,
Det beror helt på vad du driver, omräkningsfaktorn kan i extremfall lika gärna bli 0,1. (Inte i praktiken).
 
Fy vad jobbigt, jag behöver komma åt omkring 5 - 6 kW för att driva byggsåg och lite andra snickargrejor (kompressor antagligen), men när jag letat elverk så kommer det här med kva, av de två elverk som känns stabila och till bra pengar har det ena 7,5 kva nämnt i specarna, och det andra 6 Kw,.... hur skall jag resonera? vilket skall jag ta
 
om jag fattat rätt så skall det på 7.5 kva ge bra med kräm i all fall, minst 18 ampere vid trefas, vilket väl är helt okej
 
Pedda_P skrev:
Fy vad jobbigt, jag behöver komma åt omkring 5 - 6 kW för att driva byggsåg och lite andra snickargrejor (kompressor antagligen), men när jag letat elverk så kommer det här med kva, av de två elverk som känns stabila och till bra pengar har det ena 7,5 kva nämnt i specarna, och det andra 6 Kw,.... hur skall jag resonera? vilket skall jag ta
I elvärlden är inget lätt, men du bör klara dig med 7,5kva.
Håll koll på amperemetarna, dom visar den faktiska strömmen (aktiv + reaktiv, alltså kva)
Motorer har dock ofta dålig effektfaktor, men kan kan kompensera själv med kondensatorer om det krisar (för att få ner strömmen)!
 
börjar förstå det :)
idag fick jag höra att allting med en motor kräver 2.5 gånger kraften för att gå igång när det gäller elverk, så där sprack ideen med 6 kw, jag behöver ett elverk på lätt 12 kW för att köra snickarnas byggsåg och kompressorer.... blir dyrt det här....
 
Pedda_P skrev:
börjar förstå det :)
idag fick jag höra att allting med en motor kräver 2.5 gånger kraften för att gå igång när det gäller elverk, så där sprack ideen med 6 kw, jag behöver ett elverk på lätt 12 kW för att köra snickarnas byggsåg och kompressorer.... blir dyrt det här....
Äsch då, visst har en motor 2,5ggr i startström, men under hur lång tid? En byggsåg är uppe i fullt varvtal efter en sekund, ett elverk hinner inte säcka ihop på den tiden.

Snickarnas kompressorer är väl till för spikpistolerna (?) De tar nästan ingen ström och är t.o.m enfasare.
Enklast är att kolla vilka uttag som finns på elverket.
Finns där ett trefas 16A uttag så ska generatorn klara att driva detta.
Du kommer att klara dig långt med ett 7,5kVA-verk.
Men det kommer att gå åt mycket bränsle.
Men...kan du inte hyra ett byggströmskåp av ditt lokala nätbolag? Då slipper du fundera över detta.(Edit: Fann svaret på detta längre ner i en annan tråd)
 
varför hyra dyr byggström. låt elektrikern sätta upp fasadmätarskåpet under byggtiden på en ställning så har du vanlig "billig" el.
 
Varför? Jo elbolaget har fullt upp med Gudrun ännu så de kan inte dra fram någon el till min mark i tid, jag har ingen el
 
ok, det var ju tråkigt :(
hinner dom innan vintern då?
 
Jodå, tre månader sa de, men snickarna behöver el om 5 veckor....., men jag snackade med en grävis som jobbat för det elbolaget tidigare och han skulle försöka fixa till så det blev klart inom en månad, men jag behöver än så länge en fungerande back-up plan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.