Jag håller på att planerar en köksrenovering i min lägenhet. För detta har jag varit på planeringsmöten med och/eller tittat på följande tillverkare (alla har dock inte skickat offerten än):

Epoq
Kvik
Marbodal
HTH
Ballingslöv
Puustelli
Vedum

Av dessa har jag undersökt Kvik och Ballingslöv mer än de andra. Kvik är naturligtvis märkbart billigare, och inkluderar just nu även induktionshäll, ugn och diskmaskin i priset. Inredningen på båda känns vettig, men luckorna är lika olika. Veda-serien från Kvik kör med folierad MDF (endast skarv på baksidan eftersom folien vikts över framkanten), medan Ballingslöv kör med lackad MDF i sin Bistro-serie.

Det verkar ont om objektiva jämförande tester av dessas kvalitet tyvärr, till den grad att det senaste jag hittade är från 2011. Där presterade inte Kviks Veda-luckor så bra mot fukt samt vertikal belastning, till skillnad från Ballingslöv och några av de andra. Med tanke på hur gammalt testet är misstänker jag dock att de olika tillverkarna kan ha en hel del förändringar i konstruktionen sedan dess.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/flera-koksluckor-gick-sonder-i-testet

Har också läst diverse trådar om Kvik, Ballingslöv och de andra tillverkarna här och på andra forum men det är svårt att jämföra då det lätt blir jämförelser mellan väldigt olika årsmodeller. Båda verkar dock köra lådor etc. från Blum, men lite olika modell.

Hur skiljer sig dessa två tillverkarna (samt de andra ovan) i kvalitet när det gäller stommar, luckor, gångjärn och inredning?

Nu är det förvisso ett tag sedan jag jobbade med KVIK-kök. Men mig vetrligen ägs KVIK av Ballingslövskoncernen eller om de båda ligger under annan ägare, men iallafall samma.
På KVIK kan du välja en "extrautrustad låda" som då är samma som den Ballingslöv använder som standard.
Fördelen jag ser med KVIK är höjden på skåpen. I ren kvalitet kan jag inte svara för någon skillnad. Men jag var väldigt nöjd med KVIK-köket vi byggde under tiden jag jobbade med dessa (Det är som sagt några år sedan)

L LinusK skrev:
Nu är det förvisso ett tag sedan jag jobbade med KVIK-kök. Men mig vetrligen ägs KVIK av Ballingslövskoncernen eller om de båda ligger under annan ägare, men iallafall samma.
På KVIK kan du välja en "extrautrustad låda" som då är samma som den Ballingslöv använder som standard.
Fördelen jag ser med KVIK är höjden på skåpen. I ren kvalitet kan jag inte svara för någon skillnad. Men jag var väldigt nöjd med KVIK-köket vi byggde under tiden jag jobbade med dessa (Det är som sagt några år sedan)
Ja, de båda ägs av Ballingslöv International. Det i sig betyder dock inte på något sätt att de håller samma kvalitet. Tvärt om är både luckorna och lådinredningen märkbart olika. Även känslan när man drar ut och in lådor är olika, förmodligen eftersom de har olika mekanismer för skenorna som lådorna rullar på och tillhörande mjuka inbromsning. Inredningen är också två totalt olika modeller, där jag inte hittat någon Kvik-butik som visar någon variant som skulle vara samma. Däremot är ju inredningen fin hos båda, men det rör sig definitivt olika serier från Blum.

Jag ser tvärt om en nackdel med höjden på skåpen då jag inte vill ha 95 cm arbetshöjd.

Tack för ditt perspektiv och att du tog dig tid att svara. :)

Vi köpte Vedum för något år sedan.
Jämförde med Mrabodal, Ikea och Kvik.
Vi upplevde inga skillnader mot de dyrare köken men fanns mera valmöjligheter på de dyrare än Vedum. Eftersom vi hade snickare som gjorde jobbet blir det ingen skillnad i pris mot Ikea. Om jag hade gjort jobbet själv hade det nog blivit IKEA. Köp inte vitvaror från köksleverantören

S Stugrenoverare skrev:
Vi köpte Vedum för något år sedan.
Jämförde med Mrabodal, Ikea och Kvik.
Vi upplevde inga skillnader mot de dyrare köken men fanns mera valmöjligheter på de dyrare än Vedum. Eftersom vi hade snickare som gjorde jobbet blir det ingen skillnad i pris mot Ikea. Om jag hade gjort jobbet själv hade det nog blivit IKEA. Köp inte vitvaror från köksleverantören
Jag har en bekant som fick vattenskador på sitt Vedum-kök efter några år. Största anledningen till att jag valde bort dem ganska tidigt var dock att väntetiden på en mötestid med dem var alldeles för lång, trots att de tillsynes tog det ganska lungt ute på sitt kontor där jag varit några dagar tidigare och pratat med dem.

HTH föll också tidigt på att de aldrig levererade något designförslag som utlovat. Trots en påminnelse om detta bemödade de sig inte ens med att svara.

Rörande kommunikation var dock Jenny på Kvik Birger Jarlsgatan helt outstanding, detta trots att hon precis gipsat handen och under delar av tiden även hade semester.

Efter att ha spenderat mycket tid i de olika kökstillverkarnas showrooms/butiker kan jag konstatera att det definitivt finns märkbara kvalitetskillnader, främst på luckor och inredning. De blir dock betydligt mindre när man kommit upp den första prisnivån. Stommarna känns mycket snarlika dock, även om jag inte studerat dem ingående. Om man sedan tycker att dessa skillnader är värda att betala mer för är väldigt individuellt.

Som du säger jämnas prisskillnaden ut en del när man anlitar snickare, vilket jag också gjort.

Du har också helt rätt om vitvaror från kökstillverkarna. Även om de ofta ser till att ha speciella serier som bara säljs av kökstillverkare (studioLine från Siemens etc.) så blir det ju nästan komiskt när Kvik säljer exakt samma produkter för upp till 30-50% lägre priser i flera fall. Kollar man tillsynes samma modeller för konsumentmarknaden är priserna ytterligare något steg ner, särskilt under kampanjer.

Redigerat:
En fördel som vägde över för mig till Kviks kök var både höjden men även djupet då dom har sina xxl kök som är 700 mm djupa vilket är guld värt när man ska arbeta i köket.
Jämfört med ett standard kök har dom 40 procent mer plats i lådorna utöver då en djupare bänkskiva.
Dock så tar dom betydligt längre tid att skruva ihop då alla lösa delar kommer i en stor låda.
Samtidigt så fick jag ett bra pris och slå ut några extra timmar på 15-20 års användning så blev valet lätt för mig.

A Argastesnickaren skrev:
En fördel som vägde över för mig till Kviks kök var både höjden men även djupet då dom har sina xxl kök som är 700 mm djupa vilket är guld värt när man ska arbeta i köket.
Jämfört med ett standard kök har dom 40 procent mer plats i lådorna utöver då en djupare bänkskiva.
Dock så tar dom betydligt längre tid att skruva ihop då alla lösa delar kommer i en stor låda.
Samtidigt så fick jag ett bra pris och slå ut några extra timmar på 15-20 års användning så blev valet lätt för mig.
Ja, gillar man den högre höjden och har plats för det extra djupet så ser jag absolut en poäng med deras XXL-kök. Det passar dock inte mig på någon av de punkterna. :)

Vilka luckor valde du?

B blunden skrev:
Ja, gillar man den högre höjden och har plats för det extra djupet så ser jag absolut en poäng med deras XXL-kök. Det passar dock inte mig på någon av de punkterna. :)

Vilka luckor valde du?
Släta vita.
Aldrig helt modernt men heller aldrig helt omodernt:)

A Argastesnickaren skrev:
Släta vita.
Aldrig helt modernt men heller aldrig helt omodernt:)
Ja, släta luckor ser ju också väldigt stilrent ut. :)

Själv kör jag på en ljus varmgrå färg och släta luckor.

Jag tog också handtag som skruvas fast inne i lådan och som sitter i överkant.
Då kan man byta till valfritt handtag om eller när man tröttnat eftersom det inte finns några hål i fronterna se bild. Vit skåpsfront med handtag monterat upptill på insidan utan synliga hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtag monterat i överkanten av en vit lådfront, utan synliga hål på fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blunden
  • Laddar…
Ja hur servicen är viktigt men vår Vedum försäljare var bra men det är säkert olika.
En anledning till Vedum är att vi har det på jobbet och det finns i många nybyggda lägenheter. Vad jag kan se så håller det bra.
Vedum har samma ägare som Kvänum men om det finns likheter vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.