Hej

Vilken kvalité skulle ni säga att amokabel har? Det jag vet är att den är tillverkade i Sverige. Jula har mycket av deras installationskabel. Clas Ohlson har också en del av dem och även från Draka. Vet att just Draka brukar vara en hyfsad kabel men det var inte frågan:).

Anledningen till frågan? Jag köpte hem en ring på 100m och det stod inte på elbutik.se vilken tillverkade det var. Efter jag fått hem kabeln såg jag att Drakas kabel bara kostade 200:- mer.

S
Det är ingen skillnad på kablar säkerhetsmässigt , det som kan skilja är hur den är i kyla
( blir stel , svår att bocka ) kan vara lite stel i rumsvärme med . En del är svåra att skala .
Om det är en light ( utan bly ) så ska den inte förläggas så solen lyser på den , klara inte UV
det finns dom som klarar det
Innomhus har det ingen betydelse alla går att använda

• Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Och att det är olika isolering och ytskikt så olika kabel blir tunnare och mer lättdragen i rör eller mer laätthanterad. Men inga problem vad gäller funktion och säkerhet.
Gäller också för flexslang, dyrare är oftast av bättre kvalite och underlättar vid installation men säkerhetsmässigt är det inga problem

Redigerat:
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
tommib
Jag kan väl tillägga att vissa kablar är enklare att skala än andra. Köpte en rulle Draka EXLQ Pure för ett tag sen och det är den mest lättjobbade kabeln jag någonsin använt. Jämfört med t.ex. Hornbach EKK som jag köpt i något svagt ögonblick eller Julas EKLK så är det milsvid skillnad. Jag kan förstå att de som jobbar på timme med dessa grejer väljer Draka även om det är lite dyrare, det spar tid.

FK har jag kört rätt mycket Amokabel och även lite Draka. Samma där, Draka är mer lättskalad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.