Jag blev tvungen att riva ut panel och golv i gillestugan på grund av lukt och efter att allt trä är ute är det nu dags att knacka och putsa om väggarna. Det satt två radiatorer i rummet och rören till dessa är rostiga och konstigt dragna nu när panelen är borta. Jag tänkte att jag skulle skarva på kopparrör istället men innan jag putsat färdigt väggarna skulle jag gärna få bort rören helt och hållet.
Min tanke är att sätta kulventiler på järnrören där de kommer ner genom taket för att tillfälligt kunna stänga av dem och sedan gå direkt till kopparrör därifrån. De befintliga rören är dn10 och det sitter muffar just under taket på den höjd jag tänkte skarva. Nu till frågorna:
-Skulle ni skarva i befinlig muff med en kulventil med utvändig gänga eller ta bort muffen och gänga direkt på röret med hjälp av kran med invändig gänga?
-Är det någon som kan tipsa om en lämplig kran?
Min tanke är att sätta kulventiler på järnrören där de kommer ner genom taket för att tillfälligt kunna stänga av dem och sedan gå direkt till kopparrör därifrån. De befintliga rören är dn10 och det sitter muffar just under taket på den höjd jag tänkte skarva. Nu till frågorna:
-Skulle ni skarva i befinlig muff med en kulventil med utvändig gänga eller ta bort muffen och gänga direkt på röret med hjälp av kran med invändig gänga?
-Är det någon som kan tipsa om en lämplig kran?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det beror på om man får loss rörsnutten ur muffen eller inte.
Törs du värma utan att elda ner kåken eller får lös röret ändå är saken biff, då hade jag satt ventilen i muffen. Sitter det bergfast och värma inte är ett alternativ så snitta muffen så "spännet" släpper och ta av den. Om du sedan sätter en ventil direkt på röret eller ny muff+ventil beror lite på hur man vill göra och med vilka delar, och vad man får tag i som icke-rörmokare.
Törs du värma utan att elda ner kåken eller får lös röret ändå är saken biff, då hade jag satt ventilen i muffen. Sitter det bergfast och värma inte är ett alternativ så snitta muffen så "spännet" släpper och ta av den. Om du sedan sätter en ventil direkt på röret eller ny muff+ventil beror lite på hur man vill göra och med vilka delar, och vad man får tag i som icke-rörmokare.
Ok ja elda borde gå bra under betongtaket. Det blir ju till att köpa delarna först så jag får nog välja metod först och sedan se till att det fungerar. Jag kan ju alltid köpa nya muffar att gänga på röret om jag måste snitta upp de gamla. Då kan jag välja utvändig gänga på ventilen om jag hittar en sådan. Finns det ventiler med r10 till klämringskoppling för kopparrör?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden