Byggahus.se
Söker efter kretsschema för jordfelsbrytare inkopplad i central där inkommande kabel är 4-tråd (3faser+PEN) och utgående är 5-tråd(3faser+N+jord).
:)
Har försökt rita ett själv men stupar på .....målsnöret. Har tittat i lägenhetens central och upptäckt 2blå utgående trådar från skruven(plinten)där inkommande PEN sitter.
Den ena blå går till jordskenan, den andra kan jag inte se var den är dragen.
 
amux skrev:
Söker efter kretsschema för jordfelsbrytare inkopplad i central där inkommande kabel är 4-tråd (3faser+PEN) och utgående är 5-tråd(3faser+N+jord).
:)
Har försökt rita ett själv men stupar på .....målsnöret. Har tittat i lägenhetens central och upptäckt 2blå utgående trådar från skruven(plinten)där inkommande PEN sitter.
Den ena blå går till jordskenan, den andra kan jag inte se var den är dragen.
Du ska väl inte koppla in JFB själv.... :)
 
el richard skrev:
Du ska väl inte koppla in JFB själv.... :)
jordfelsbrytare ger en falsk säkerhet därför tänker jag inte montera den.........om forumet inte kan övertyga mig om annat
 
Vad menar du med falsk säkerhet?
 
El Uffe skrev:
Vad menar du med falsk säkerhet?
VA?? förstår du inte?
Som med säkerhetsbälten, ger bara föraren en falsk säkerhet, så han kan köra ännu fortare.

(om man monterar en 15cm lång kniv på ratten som pekar mot förarens lungor så skulle man inte våga köra så fort i stadstrafiken)

Klart som fan att Jordfelsbrytare räddar liv.

Men jag kan hålla med om att folk borde se över sina elanläggningar oftare, typ en besiktning var 5:e år. En genomgån på en villa går på cirka 1 timme, och det borde man kunna betala 800 kr för. Borde nästan bli lag stadgad, husvagnar med gasol är det ju besiktnings krav på.......
 
El Uffe skrev:
Vad menar du med falsk säkerhet?
ger inget skydd för ett ojordat uttag, (t.ex skarvsladd till apparat i badrum)
ger inget skydd för spänning mellan fas och nolla,
ger inget skydd om jfb felkopplad (ex. refererat i forumet)
(dubbel)isolerade redskap som ansluts till ojordade uttag (typ vinkelslip)
och används utomhus.
 
Ger visst ett skydd för ojordade uttag.
om strömmen går via fas till ett element så löser JFB ut.

Felkopplad ? Inget säkerhetsutrusning fungerar om den är fel installerad, tänk om han på vovlvo glömde koppla in din AIRBAG......

Om det blir fel på kabel till din vinkel slip som du använder utomhus, ligger i vatten och strömmen gär mellan fas och jord, så löser JFB ut.

 
Av dom fall du räknade upp så är det i princip bara fas-nolla som du har rätt i. Felkopplingsfallet tycker jag man kan bortde från.

En Jfb löser ut så fort strömmen väljer någon annan väg än fas - nolla. Den behöver alltså inte alls gå till en skyddsjord för att jfb skall lösa ut.

Men som flera här har sagt så tycker jag inte att man skall hempula med JFB. I alla fall inte en 3 fas variant som skall sitta i centralen. Jag brukar inte backa för hempul, men där tycker jag att gränsen går, framförallt om man inte är väldigt kunnig hempulare.

Jag har inga problem med att veta hur jag rent eltekniskt skall koppla in den så att den löser när den skall. Men jag vet inte med säkerhet vilka mer eller mindre udda regler utöver detta som bör uppfyllas. Jag tror mig veta (egentliogen gaska säker), men det räcker inte. I vår nästa ombyggnadsfas skall centralen bytas och det blir Jfb. Detta kommer jag inte att hempula med (möjligen en del förberedelser, ex kommer jag att megga hela anläggningen så att ev jordfel skall kunna vara lokaliserade innan elektrikern kommer).
 
amux skrev:
ger inget skydd för spänning mellan fas och nolla,
.
Har studerat kopplingsschemat nu och förstår att jfb klarar alla punkter utom ovanstående,
jfb verkar bra , skall anlita en elektriker till mitt gamla hus, den enda undringen är väl om det finns läckström redan, det finns olika kvalitet/prisklass på jfb antar jag, det måste vara en trefas i centralen
 
Som sagt JFB ÄR bra!!

De finns både för enfas och trefas.

Ang. kvalitén är en högre att rekomendera.
 

Jag köpte en jfb (ip44) för enfas , tänkte ha den i uthuset före min elmotorsåg.
Upptäckte att jfb har ett tillåtet temperaturområde -25 till +40.
Adjö extrem vintersågning......kanske lika bra :)
 
amux skrev:
ger inget skydd  för spänning mellan fas och nolla,
Vem vill skydda mot spänning mellan fas och nolla? Det är ju det som får jorden att snurra. Mot överströmmar har man säkringar!
--
Kjell
 
Bob_the_builder
Problemet är ju de lägen där du agerar "jordsnurr" - last, dvs ett finger på fas och ett på nolla. Om du står isolerad mot jord så "märker" ju inte jordfelsbrytaren något.
 
Bob_the_builder skrev:
Problemet är ju de lägen där du agerar "jordsnurr" - last, dvs ett finger på fas och ett på nolla. Om du står isolerad mot jord så "märker" ju inte jordfelsbrytaren något.
Finns det något vettigt skydd mot ett sådant fall? Strömen blir väl inte så hög att säkringen löser ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.