Krilleman
I min familj så har vi ett litet företag där privatpersoner någelunda ofta handlar på faktura och oftast handlar det om obetydliga summor. Därav har "risken" varit ganska liten för företaget att hålla med denna kredit. Hittills har även alla kunder varit plikttrogna och betalat. Självklart har någon då och då glömt bort fakturan, men snällt betalat då påminnelsen hamnat i brevlådan.

Men nu på sistone har däremot fakturornas slutsummor ökat något. Vilket har föranlett till att en kreditupplysning hade känts bra!

Därav frågan: Finns det något företag som lämnar kreditupplysningar som man kan köpa styckvis. Det känns ju lite konstigt att behöva köpa minst 500st kreditupplysningar i förskott, för ganska mycket pengar, medans i verkligheten man max bara behöver ca 5-10st varje månad? Varför skulle man inte kunna börja företagandet i lite skala?

Allt jag hittar är just att man måste handla ganska många i ett paketpris direkt.

Visma e-ekonomi påstår dig att tillhandahålla denna tjänst men det gäller bara upplysningar styckvis på företag, inte privatpersoner.

Tips? :confused:

Jag har aldrig haft anledning att testa, men jag tror Ratsit debiterar per upplysning.

Personligen tror jag att många tar kredituuplysningar i onödan. Och tom. ställer till mer skada än nytta för säljföretagen

Jag arbetade för ett antal år sedan för ett mindre USA baserat elekronikföretag, drev deras verksamhet i nordeuropa. Vi fick in en ny finansdirektör i USA, som blev förfärad över att vi aldrig gjorde kreditkontroller på våra kunder.

Men efter protester från oss på fältet, så insåg han att firman under sina 20 år hade haft 4 obetalda fakturor, tre av dem gällde kunder som på goda grunder vägrade betala, den 4e hade gjort KK. Det motsvarade en kreditförlust på ca 200 000 kr. På en total omsättning av 6 miljarder. Och vi påpekade att vi hade analyser som visade att ca 20% av vår totala försäljning kom av att vi alltid levererade inom 4h efter en order. Vilket inte skulle gå om vi började lägga på en massa fösenande kontroller.

Vi påpekade att rätt många av våra kunder definitivt inte såg bra ut ur kredivärdighetssynpunkt, men de betalade alltid, om än något sent ibland. Om vi då skulle avstå från ex. 5% av kunderna pga. en dålig kreditrapport, så skulle det vara en ren förlust, för vår erfarenhet var att även de 5% kunderna betalade.

Finansdirektören gav sig, vi fick fortsätta leverera till alla.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
På mitt jobb använder vi ett företag som heter Creditsafe

Fördelen där är att vi kan ta upplysningar "som inte syns" dvs de märks inte på kundens Upplysningar vid tex banklån.

UC verkar även erbjuda lite tjänster.

Vi kollar våra hyresgäster via Ratsit och där går att göra enstaka kontroller. De har dock ett för dem väldigt gynnsamt system som retar mig lite. Man kan bara sätta in vissa förutbestämda summor och kreditkollarna kostar mindre. Gör man kreditupplysningar sällan brinner återstoden inne.

Men annars är det bra rapporter och de har väldigt bra support om man behöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.